ישראל במלחמה

קושי באיסוף ראיות להוכחת מקרי אונס שביצעו מחבלי החמאס

בשל מצבן הקשה של הגופות והפניית עיקר המאמץ לזיהוין, לא נעשה איסוף ראיות מסודר בזירות | בנוסף, בשל הזמן שעבר, לא ניתן היה לערוך את בדיקת "ערכת אונס" והחקירות נפגעו

אזור המסיבה ברעים שבה נרצחו ונחטפו מאות צעירות וצעירים ישראלים על ידי מחבלי חמאס. צילום: יניב נדב/ Flash90

כחלק מאיסוף ותיעוד פשעי המלחמה במתקפת החמאס בשבעה באוקטובר, המדינה מנסה לאסוף ראיות להוכחת מקרי אונס שביצעו מחבלי החמאס אך נתקלת בקושי מבחינה משפטית.

כתבי הארץ ליזה רוזובסקי, יהושע (ג'וש) בריינר ועידו אפרתי מציינים כי בשל ההיקף הגדול של הנפגעים והזמן שחלף מתום הלחימה לאיסוף הגופות וכן בשל הצורך הראשוני לזיהוי הגופות, לא נעשה איסוף ראיות מסודר בזירות והחקירות נפגעו, לא נעשו בחינה ותיעוד של ממצאים פתולוגיים הנראים לעין ולא ניתן היה לערוך את בדיקת "ערכת אונס", הכוללת איסוף דגימות של נוזלי גוף, שיער וחתיכות ביגוד שיכולים לקבוע אם באיברי המין נמצא דנ"א זר, כיוון שאיסוף דגימות אלה אפשרי רק עד 48 שעות לאחר המעשה.

מעבר למצבן הקשה של הגופות ולכך שעיקר המאמץ הופנה לזיהוי, סיבה נוספת להיעדר תיעוד שיטתי של הממצאים הפתולוגיים היא מחסור בכוח אדם מתאים. בישראל יש רק שבעה רופאים משפטיים, העובדים כולם במכון לרפואה משפטית באבו כביר. חמישה מהם עבדו בימים הראשונים לאחר הטבח במשמרות במחנה שורה, אך לא היה באפשרותם לערוך בדיקות מסודרות למאות גופות. כפי שהעיד גם ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת: "כשיבואו לדון בפשעי מלחמה, לא יהיה תיעוד. אנחנו תיעדנו אך במחנה שורה לא היה מי שיתעד. כשמבקשים עדויות על אונס, אנחנו ממש מחפשים".

על פי הכתבה, בידי המשטרה נמצאת עדות ראייה אחת בלבד לאונס, שפורסמה בתקשורת וכוללת תיאור של אונס קבוצתי, הטלת מום ורצח תוך כדי המעשה. בשלב זה אין בידי המשטרה אף ראיה פורנזית לביצוע עבירת מין.

עם זאת, כמה מחבלי החמאס העידו בחקירותיהם כי בוצעו עבירות מין. בנוסף, בידי המשטרה עשרות עדויות של אנשי זק"א ושל חיילים, שהעידו כי חלק מגופות הנשים נמצאו ללא בגד גוף תחתון. העדויות מתייחסות גם לסימנים פיזיים לפגיעות מיניות שנראו על הגופות בזירות.

גוף אחד העוסק בנושא הוא הנציבות האזרחית לעניין פשעי חמאס נגד נשים וילדים. זוהי יוזמה אזרחית שבה חברות משפטניות, אקדמאיות ופעילות למען זכויות אדם וזכויות נשים, הפועלות בשיתוף המדינה וארגונים אזרחיים, בין היתר עם תנועת בונות אלטרנטיבה, שגם בה הוקם מטה להכרה בינלאומית בפשעים נגד נשים במתקפה.

ד"ר כוכב אלקיים לוי, מומחית במשפט בינלאומי, זכויות אדם ומגדר מהאוניברסיטה העברית, היא האחראית לשיתוף הפעולה בין הארגונים הללו. בפאנל של אוניברסיטת הרווארד, כמו גם באירועים אחרים, היא הציגה ריכוז של ראיות ועדויות שנאספו עד כה, המעידות באופן ישיר או עקיף על פשעי מין שנעשו בעוטף.

נושאים קשורים:  אונס,  עבירות מין,  ישראל במלחמה,  חדשות,  פשעי מלחמה,  חמאס,  ד"ר חן קוגל,  המכון לרפואה משפטית
תגובות
אנונימי/ת
20.11.2023, 19:39

אין כל קושי! מספיק לפרסם את סרטוני החמאס, שאינם נחשפים לציבור הכללי. הכל יש שם. להוריד הכפפות!!

אנונימי/ת
20.11.2023, 20:30

חסר משמעות.
זה לא משנה אילו ראיות נציג , העולם מעדיף להאמין לגרסה שהוא בוחר (מטעמי אינטרסים ואנטישמיות)

20.11.2023, 21:31

עכשיו אנחנו עיתון משפטי?
פוליטי (טוב זה כבר ידוע)?