מחקרים

האם פגים הניזונים מחלב אם בלבד נמצאים בסיכון לחסר בויטמין K?

נמצא כי פגים הניזונים בלעדית מחלב אם לאחר השחרור מהפגייה נוטים לפתח חסר תת-קליני בויטמין K, גם אם קיבלו טיפול מניעתי בלידה, לעומת זאת תינוקות הניזונים אפילו באופן חלקי מתמ"ל אינם סובלים מחסר זה

חלב אם, הנקה (צילום: אילוסטרציה)

ישנה הסכמה כמעט עולמית כי כלל היילודים יקבלו מנה של ויטמין K1 (Vitamin K1 - VK1) מיד לאחר הלידה על מנת למנוע דימומים הנובעים מחסר ב-VK (VK Deficiency Bleeding - VKDB). בחלב אם יש מעט תכולה של VK, ומקרים של VKDB מאוחרים מדווחים בפגים הניזונים רק מחלב אם, על אף הטיפול המניעתי עם VK בלידה.

על מנת לבחון את המצאות של חסר תפקודי של VK בפגים בעקבות עליה בריכוז של זני Glu (שלא עברו גאמא-קרבוקסילציה) של חלבוני Gla; פקטור IIי(PIVKA-II) ואוסטאוקלצין (GluOC - Glu Osteocalcin) המיוצרים על ידי הכבד והעצמות, בהתאמה.

במחקר תצפיתי פרוספקטיבי זה שבוצע במספר רב של מרכזים נכללו פגים שנולדו לפני שבוע 33 להריון. דגימות דם ורקע תזונתי נאסף טרם שחרור מבית החולים, ובגיל מתוקנן של 2-3 חודשים. התוצאים כללו רמות בסרום של VK1,יPIVKA-II וריכוז GluOC (שיעור חלבוני GluOC מסך GluOC ו-GlaOC) עבור תינוקות שניזונו מחלב אם בלבד בהשוואה לאלו שניזונו מתחליפי מזון לתינוק יחד או ללא חלב אם.

תוצאות המחקר הדגימו כי תינוקות שניזונו מחלב אם בלבד הדגימו ריכוזים נמוכים יותר בסרום של VK1 (0.15 לעומת 1.81 מק"ג/ל), ריכוזים גבוהים יותר של PIVKA-II (0.1 לעומת 0.02 יחידות/מ"ל) ושיעור GluOC גבוה יותר (63.6% לעומת 8.1%) בהשוואה לתינוקות שניזונו גם/רק מתמ"ל. לפני השחרור מבית החולים, רק תינוק אחד (2%) מתוך קבוצת היילודים שניזונו מחלב אם בלבד (n=45) הדגים חוסר ב-VK (מבוסס על ריכוז PIVKA-II). לאחר השחרור, 8/12 (67%) מהתינוקות שניזונו מחלב אם בלבד סבלו ממחסור ב-VK בהשוואה לאחד (4%) מתוך 25 התינוקות שניזונו מתמ"ל עם או ללא חלב אם.

מסקנת החוקרים הייתה כי פגים שניזונים מחלב אם בלבד לאחר שחרור מהפגייה נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מחסר VK תת-קליני במהלך הינקות המוקדמת. על מנת למנוע את החסר ב-VK, מומלץ לתת תוסף VK1 לתינוקות הניזונים מחלב אם בלבד, בריכוז הדומה לזה שתינוקות הניזונים מתמ"ל מקבלים בהזנה.

מקור:

Clarke P, Shearer MJ, Card DJ, Nichols A, Ponnusamy V, Mahaveer A, Voong K, Dockery K, Holland N, Mulla S, Hall LJ, Maassen C, Lux P, Schurgers LJ, Harrington DJ. Exclusively breastmilk-fed preterm infants are at high risk of developing subclinical vitamin K deficiency despite intramuscular prophylaxis at birth. J Thromb Haemost. 2022 Dec;20(12):2773-2785. doi: 10.1111/jth.15874. Epub 2022 Oct 3. PMID: 36087073; PMCID: PMC9828794.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פגים,  ויטמין K,  דימום,  הנקה
תגובות