מחקרים

חשיפה לזיהום אוויר נקשרה עם אשפוזים על רקע נשימתי

חשיפה קצרת-טווח לזיהום אוויר עם חלקיקים עדינים וגסים נקשרה עם היארעות גבוהה יותר של אשפוזים בשל תחלואה נשימתית. סיבות האשפוז כללו מגוון רחב של הפרעות נשימתיות, ומספר אוכלוסיות נמצאות כרגישות יותר לכך

זיהום אוויר. הציבור בישראל נחשף למגוון מזהמים סביבתיים (צילום: שאטרסטוק)

הקשרים בין זיהום אוויר עם חלקיקים עדינים וגסים (PM2.5 ו-PM2.5-10) לבין אשפוז בבית חולים בשל טווח רחב של מחלות נשימתיות נחקר באופן מצומצם למדי עד כה, במיוחד בכל הנוגע לקשרים ספציפיים לגיל. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'International Journal of Epidemiology', מטרת החוקרים הייתה להעריך את הקשרים הספציפיים לגיל של חשיפות קצרות טווח ל-PM2.5 ו-PM2.5-10 עם אשפוז בבתי חולים לטיפול בטווח רחב של מחלות נשימה.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר מקרה-חתך (case-crossover study) ברמת הפרט המבוסס על מרשם ארצי של בתי חולים הכולל 153 בתי חולים מ-20 אזורים פרובינציאליים שונים בסין מהשנים 2013-2020. החוקרים יישמו מודלים של רגרסיה לוגיסטית מותנית ו-distributed lag models על מנת להעריך את קשרי החשיפה-תגובה וה-lag-response.

במסגרת המחקר זוהו בסך הכל 1,399,955 רישומי אשפוז בבתי חולים על רקע מחלות נשימה שונות. הקשרים של PM2.5 ו-PM2.5-10 עם סך האשפוזים הנשימתיים נמשכו לאורך 4 ימים, ועלייה בטווח הבין-רבעוני של PM2.5 (34.5 מיקרוגרם/מטר מעוקב) ו-PM2.5-10 (26.0 מיקרוגרם/מטר מעוקב) נקשרה עם עלייה של 1.73% [רווח בר סמך של 95% 1.34%, 2.12%] ו-1.70% (רווח בר-סמך של 95%, 1.31%, 2.10%), בהתאמה, בסך האשפוזים הנשימתיים על פני lag של 0-4 ימים.

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי זיהומים חריפים בדרכי הנשימה (דלקת ריאות, ברונכיטיס וברונכיוליטיס) נקשרו באופן עקבי לחשיפה ל-PM2.5 או PM2.5-10 בקבוצות גיל שונות. כמו כן, נמצא כי ספקטרום המחלה השתנה לפי גיל, כולל ממצאים שדווחו לעתים נדירות (לרינגיטיס חריפה ודלקת קנה הנשימה, שפעת) בקרב ילדים וקשרים מבוססים (מחלת ריאות חסימתית כרונית, אסתמה, ברונכיטיס חריפה ואמפיזמה) בקרב אוכלוסיות מבוגרות. בנוסף נמצא כי הקשרים היו חזקים יותר אצל נשים, ילדים, ובקרב אוכלוסיות מבוגרות יותר.

לסיכום, ממצאי החוקרים מספקים ראיות חזקות לכך שחשיפה קצרת טווח ל-PM2.5 ול-PM2.5-10 נקשרה עם שיעורי אשפוז מוגברים על רקע מגוון של מחלות נשימתיות. כמו כן, נמצאה שונות תלוית גיל בין המחלות שהובילו לאשפוז, וכי נשים, ילדים ואוכלוסיות מבוגרות היו רגישים יותר לקשרים שנבדקו.

מקור:

נושאים קשורים:  מחקרים,  זיהום אוויר,  מחלות נשימה,  זיהומים נשימתיים,  אשפוז
תגובות