חדשות

עלייה חדה בחולי קרוהן וקוליטיס: כ-70 אלף מאובחנים בישראל

העלייה החדה במחלות מעי דלקתיות ניכרת בעיקר בצפון, במחוז ירושלים ובאוכלוסיה הערבית | בפריפריה אין זמינות מספקת של גסטרואנטרולוגים והחולים נמצאים בסיכון גבוה יותר לניתוחים | במכוני הגסטרו ובמרפאות משוועים לתקנים לתזונאיות

מספר הילדים המאובחנים עם קרוהן במחוז צפון ב"כללית" הוא הגבוה ביותר. צילום: אילוסטרציה

לקראת דיון בנושא הטיפול במחלת הקרוהן והקוליטיס בפריפריה שיערך הבוקר בוועדת הבריאות בכנסת, אסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים מארבע קופות החולים וכן ריכז את האתגרים של המטפלים בתחום.

מהנתונים עולה כי בשנת 2022 היו 68,299 מאובחנים עם קרוהן ו/או קוליטיס (חלקם סובלים משתיהן), המהווים 0.71% מאוכלוסיית ישראל, שהם כ-707 מאובחנים ל-100,000 נפש. על פי הערכות, היקף החולים בפועל גבוה יותר שכן יש חולים שאינם מאובחנים.

לדברי שירותי בריאות כללית, שכיחות מחלות קרוהן וקוליטיס בישראל נמצאת במגמת עלייה ובדומה למדינות עם שיעור תחלואה דומה, לקראת שנת 2030 היא צפויה לעמוד על אחוז אחד מהאוכלוסיה, כלומר בין 90 אלף ל-100 אלף חולים.

קושי באבחון מוקדם וקשיים בהתאמת הטיפול

אחד האתגרים בתחום זה הוא קושי באבחון מוקדם, קושי שנובע מחוסר מודעות של המטופלים למחלה, חשש של המטופלים מפנייה לקבלת טיפול, קשיי נגישות לשירותים, מחסור בגסטרואנטרולוגים מומחים, קשיים באבחון המחלה ועוד.

בנוסף, ישנם קשיים בהתאמת טיפול לחולה. לדוגמה, בתרופות הביולוגיות, בהגדרת ההתוויה של חלק מהתרופות הביולוגיות הכלולות בסל שירותי הבריאות, יש דרישה למיצוי טיפול קונבנציונלי כקו טיפול ראשון בטרם התחלת טיפול ביולוגי.

לדברי האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, מאחר שתרופות קונבנציונליות מאופיינות ביעילות נמוכה, בהשפעה איטית ובריבוי תופעות לוואי, הן כמעט ולא נלקחות על ידי המטופלים גם אם נרשמו על ידי הרופא המטפל. לדבריהם, יש לבטל התוויה זו של התרופות הביולוגיות ולפעול לכך שתרופות חדשות במחלות מעי דלקתיות המוגשות לוועדת סל התרופות יוכנסו לסל ללא הגבלה של קווי טיפול שלא מטעמים רפואיים.

בנוסף, קיים צורך במסגרת ייעודית, שלא קיימת כיום באף קופת חולים, לאבחון ולטיפול במחלה וכן תקנים לתזונאית, למתאמת מחלה ולאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה ובריאות הנפש. האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה וגורמים בעמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס העלו בפני מרכז המחקר והמידע של הכנסת את הצורך במסגרת כזו וגם מנהל המכון לגסטרו ילדים ב"שערי צדק" ציין כי יש חשיבות למרכזים ייעודים כאלה, בייחוד בילדים.

במכוני הגסטרו יש צורך באחות מתאמת מחלות מעי דלקתיות - תפקיד שכרגע אין לו תקן במשרד הבריאות, בשונה ממתאמות בתחומים אחרים; כמו כן, צורך בתזונאים, שכן תחום התזונה במחלות מעי דלקתיות עובר התמקצעות מהירה ודורש זמינות גבוהה של תזונאיות עם הכשרה וניסיון מתאימים. אלא שלדברי האיגוד לא קיימים כמעט תקני תזונאיות במכוני גסטרו וביחידות מחלות מעי דלקתיות, ובפריפריה המענה חלקי אף הרבה יותר מזה שבמרכז.

צורף נוסף לטיפול במחלות אלו הוא של אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה ובריאות הנפש, שכן לדברי האיגוד, בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבות הטיפול והתמיכה הנפשית על ידי אנשי מקצוע. לדברי האיגוד, לא קיימת כלל תקינה עבור המקצועות הללו במכוני הגסטרו וביחידות מחלות מעי דלקתיות.

ה"כללית": שליש ממאובחני מחלות המעי מהצפון

בבדיקת הפערים בין המרכז לפריפריה עלתה שונות בין הנתונים של מטופלי קופות החולים. בשירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה בישראל, מספר המאובחנים הגדול ביותר בקרוהן ובקוליטיס הוא במחוז הצפון של הקופה, ומספר המאובחנים במחוזות הצפון וחיפה של הקופה יחדיו מהווה כמעט שליש מהמאובחנים בקופה.

מספר הילדים המאובחנים עם קרוהן במחוז צפון הוא הגדול ביותר בצורה משמעותית ביחס ליתר מחוזות ה"כללית" (כ-70% מהילדים עד גיל 18 שאובחנו בקופה). כ-16% מהחולים החדשים בקרוהן בשנים 2022-2018 הם ממחוז הצפון. במחוז הצפון גם בולט שיעור תחלואה ניכר יותר באוכלוסיה הערבית ובייחוד עד גיל 18, ומהקופה נמסר כי הסיבות לכך נמצאות בבדיקה.

במכבי שירותי בריאות נמסר כי המספר הגבוה ביותר של חולים חדשים בקרוהן ובקוליטיס בשנים 2022-2018 היה במחוז ירושלים והשפלה של הקופה - כ-26% מהחולים החדשים בקרוהן וכ-24% מהחולים החדשים בקוליטיס.

מנתוני "מאוחדת" עולה כי יותר משליש מהחולים החדשים בקופה בשנים 2022-2018 הם במחוז ירושלים של הקופה - כ-38% מחולי הקרוהן החדשים וכ-37% מחולי הקוליטיס החדשים.

מנתוני "לאומית" עולה כי בשנים 2022-2021, כ-27% מחולי הקרוהן החדשים הם ממחוז המרכז של הקופה בעוד שכ-29% מחולי הקוליטיס החדשים הם ממחוז הדרום של הקופה.

קושי בנגישות ובזמינות הטיפול בפריפריה

מסמך שהכינה עמותת ניסאן עוסק בעלייה החדה של קרוהן וקוליטיס בחברה הערבית. העלייה במספר החולים מיוחסת, בין השאר, לאימוץ אורח החיים המודרני ולצריכת מזון מעובד ומתועש.

תמימות דעים היתה ביחס למחסור בשירותים ברמה הארצית ופערים בהיקף השירותים המוצעים בין המרכז לפריפריה.

מהאיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד נמסר כי הפערים בין המרכז לפריפריה נוגעים לאיכות ולזמינות הטיפול וניהול המעקב אחרי חולים עם מחלות מעי דלקתיות. לדברי האיגוד, הפערים קיימים בכל המקצועות ונדרש מיפוי מערכתי של הפערים. גם לדברי העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית וכן עמותת ניסאן, הפריפריה סובלת מכך שאין זמינות מספקת של רופאים גסטרואנטרולוגים.

לדברי גורמים בעמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס, בקרב אוכלוסיות מסוימות, כמו הערבית והחרדית, קיים קושי בנגישות וכן בזמינות הטיפול. זאת ועוד, חולים במחלות מעי דלקתיות מהפריפריה נמצאים בסיכון גבוה יותר לניתוחים בעקבות החמרת מחלתם ולטיפול תרופתי לא מיטבי. בצפון ובדרום יש מעט מדי מרפאות שבהן פועל צוות רב תחומי לטיפול במחלות אלו.

מעמותת ניסאן, הפועלת בחברה הערבית, נמסר כי המצב חמור במיוחד בחברה הערבית, דבר הקשור גם למצב הסוציואקונומי של האוכלוסיה. בעיות נגישות וזמינות הטיפול מובילה לעתים למצבי קיצון של כריתות.

בעוד שבכל ארבע קופות החולים מודעים לצורך לשפר את הנגישות לשירות, ממשרד הבריאות נמסר כי לא ידוע לו על תלונות ספציפיות הנוגעות לפערים בשירותים ואין בידו נתונים על פערי שימוש בסוגי טיפול למחלה מסוימת.

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  חדשות,  קרוהן,  קוליטיס,  פריפריה,  קופות החולים,  איגוד הגסטרואנטרולוגיה,  תזונאיות
תגובות
אנונימי/ת
07.06.2023, 01:35

.

אנונימי/ת
07.06.2023, 01:44

נראה שגם הגסטרואנטרולוגיה בפריפריה לא ממש מעניינת את הממשלה ומשרד הבריאות, בדיוק כמו שלא מעניינת אותם יותר מדי הרפואה הדחופה בשדרות ובקריית שמונה. הרי מה זה משנה, כאילו שה"בייס" יצביעו למישהו שיטרח לעשות עבורם משהו ולא עבורנו ממילא.

צר לי עניים יקרים, אין מה לעשות כעת כשהתקציב נסגר וכמובן משרד הבריאות קיבל פירורים כרגיל (אם בכלל, נחיה ונראה). בינתיים נסתפק בהפגנת עוצמה ואיפוק יהודית (גם בגליל) ונמתין לסיפורי המעשיות של ביבי בביקורו הבא באוטובוס האקווריום המשוריין לקראת הבחירות הבאות. ועד אז - נרבה בכפיים ותפילות לקב''ה, ושנזכה לבשורות טובות אמן סלה.

מחלות מעיים, כרוב המחלות הכרוניות, מחייבות מעטפת טיפולית מלאה. לצערי הרפואה מתדרדרת בגלל סדרי עדיפויות פגומים.