חדשות

מחלות לב וסרטן מובילות את הגורמים למוות בארה"ב

נתונים חדשים של ה-CDC: הקורונה הפך לסיבת המוות הרביעית ברשימת גורמי המוות בארה"ב בשנת 2022, אחרי מחלות לב, סרטן ו"פציעה לא מכוונת", הכוללת מנת יתר מסמים

בזמן שארה"ב נאבקה בשיעורים גבוהים של השמנת יתר ויתר לחץ דם, קוביד הוריד עוד יותר את תוחלת החיים, לרמה של 1996. צילום: אילוסטרציה

דעיכת הקורונה הובילה לפחות מקרי מוות בארה"ב בשנת 2022 יחסית ל-2021. כך עולה מנתונים ראשוניים מהמרכזים האמריקאיים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

מאמר שפורסם בסוף השבוע (ה') ב"וושינגטון פוסט" עוסק בדו"ח של ה-CDC שעל פיו, בעוד שמספר מקרי המוות ממחלות לב ומסרטן בארה"ב עלו בשנת 2022, יותר מ-500 אנשים מתו מקורונה בארה"ב מדי יום. קוביד לא הפך לשפעת או לסוג חדש של הצטננות. ה-CDC מעריך שנגיף הקורונה הוא הגורם ל-186,702 מקרי מוות בארה"ב בשנת 2022 והגורם התורם ל-58,284 מקרים נוספים.

הדו"ח של ה-CDC מראה כי חלה ירידה של 5.3% בשיעור התמותה מכל סיבה. כלומר, ארה"ב יצאה בשנה שעברה מהשלב הגרוע ביותר של המגיפה. מקרי המוות בשל קוביד ירדו ב-47% בין 2021 ל-2022. עם זאת, שיעור התמותה מכל הסיבות בארה"ב בשנת 2022 היה גבוה כמעט כמו השיעור בשנת 2020 וגבוה בהרבה מזה של שנת 2019.

למרות שהאוכלוסיה הגיעה לרמות גבוהות של חסינות בשל החיסון והידבקות בנגיף, נגיף הקורונה הפך לסיבת המוות הרביעית ברשימת גורמי המוות בשנת 2022, אחרי מחלות לב (699,659 מקרי מוות), סרטן (607,790) ו"פציעה לא מכוונת", הכוללת מנת יתר מסמים (218,064).

"קוביד לא נעלם", אומר ד"ר ויליאם שפנר, רופא למחלות זיהומיות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ונדרבילט. "הוא ממשיך להופיע אצלנו במרפאות ולפגוע בקורבנות השבריריים יותר".

עלייה מדאיגה במספר מקרי המוות ממחלות לב ומסרטן

הגורמים העיקריים למוות בארה"ב נותרו ללא ספק מחלות לב וסרטן. זו היתה השנה השלישית ברציפות שבה שיעור התמותה המותאם לגיל ממחלות לב עלה, והשנה השנייה ברציפות לעלייה במספר מקרי המוות מסרטן.

חלק מהעלייה במחלות לב ובמקרי מוות מסרטן עשויה להיות בהשפעת המגיפה. בין השאר כיוון שאנשים בחרו לדחות ביקורים רפואיים בגלל הסגרים, בדיקות הסרטן פחתו וייתכן שמחלות לב הוחרפו גם הן על ידי דלקת הקשורה לקוביד.

תנודתיות במגמות בריאות הציבור בארה"ב

השחיקה הכי גדולה בבריאות בארה"ב ניכרת אצל אנשים בגיל העבודה - מגמה שהחלה עוד קודם למגיפה וזאת על פי תיעוד הרשומות הרפואיות.
תוחלת החיים השתפרה וזאת לצד שיפור בשיעורי תמותת תינוקות ואמהות, כמו גם אמצעים טובים יותר לבריאות הציבור, כולל חיסונים המגבילים את ההרס הנגרם בשל מחלות זיהומיות.

אולם, העלייה הגבוהה בתוחלת החיים בארה"ב לאחר 2010 נעצרה ותוחלת החיים במדינה ירדה במשך כמה שנים באמצע העשור, לפני שהחלה עלייה קלה טרם הופעת הקורונה.

שיעורי התמותה הגבוהים נבעו בחלקם ממגיפת האופיואידים, אך גם גורמים אחרים מילאו תפקיד, כולל האטה של ​מגמות חיוביות בטיפול במחלות לב, בזמן שהאומה נאבקה בשיעורים גבוהים של השמנת יתר ויתר לחץ דם. על פי נתוני ה-CDC, קוביד הוריד עוד יותר את תוחלת החיים, לרמה של 1996.

הנתונים החדשים של CDC אינם מעודדים: "יש חשש שהתקדמות המשמעותית נגד מחלות לב נעצרה ואף התהפכה", אומר ד"ר הרלן קרומהולץ, קרדיולוג בבית הספר לרפואה ייל. "הממצאים דרמטיים אף יותר כיוון שהמדינה איבדה מבוגרים רבים שהיו הפגיעים ביותר למחלות לב במהלך המגיפה", הוסיף. "זה עשוי להוות עדות נוספת לכך שבריאותם של האמריקאים ממשיכה לרדת למרות הסכומים העצומים שאנו מוציאים על שירותי בריאות".

נושאים קשורים:  גורמי מוות,  תמותה,  ארה"ב,  CDC,  מחלות לב,  סרטן,  קורונה
תגובות