COVID-19 עולמי

נגיף הקורונה - וירוס תמים או נשק ביולוגי מתוצרת סין?

שאלת מקורו של נגיף הקורונה ממשיכה להעסיק רופאים ווירולוגים בעולם וגם את ארגוני הביון האמריקאיים | ה-FBI תומך בהשערת דליפת הנגיף ממעבדה בווהאן אבל הבית הלבן מהסס לקבוע שזו אכן הסיבה ובינתיים סין ממשיכה להסתיר מידע. סקירה

בניין המכון לוירולוגיה בווהאן, מחוז חוביי, סין. החשד כי הנגיף דלף מהמעבדה עדיין לא הוכח

וירוס הקורונה "נולד" בעיר ווהאן שבסין – זהו הקונצנזוס בתחום הגיאוגרפי, אך הקושיה שנותרה בלתי פתורה היא האם מדובר בוירוס טבעי ותמים – אם אפשר לכנות כך רוצח מיליונים – או בוירוס מהונדס שפותח במעבדה בווהאן, אולי כנשק ביולוגי, ודלף מהמעבדה. השאלה הזאת מעסיקה מאוד את ארגוני הביון בכל רחבי העולם, כי מובנות לכל ההשלכות האסטרטגיות אם התשובה תהא חיובית – דהיינו, שמדובר בוירוס מהונדס.

בחודש שעבר הודה ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, כי ארגונו מאמין שמגיפת הקוביד-19 היתה ככל הנראה תוצאה של תאונת מעבדה בווהאן, סין. ריי צוטט כאומר כי ל-FBI יש צוות של מומחים שמתמקד במיוחד בסיכון של איומים ביולוגיים שמגיעים לידיים הלא נכונות, כולל על ידי "מדינת לאום עוינת". "אנחנו מדברים על דליפה פוטנציאלית ממעבדה בשליטה ממשלתית סינית שהרגה מיליוני אמריקאים", אמר ריי על נגיף הקורונה, "ולשם בדיוק תוכננה היכולת הזו". כלומר, הנגיף פותח כנשק קטלני, שמכוון בעיקר נגד אמריקאים.

ריי אמר עוד כי רוב פרטי חקירת ה-FBI נותרו מסווגים וכי היה קשה לעבוד עם ממשלת סין על חקירת מקור המגיפה. "אני רק אציין שהממשלה הסינית, כך נראה לי, עשתה כמיטב יכולתה לנסות לסכל ולערפל את העבודה שממשלת ארה"ב והשותפים הזרים הקרובים אלינו עושים, וזה מצער עבור כולם", אמר ראש ה-FBI. הוא הוסיף כי "ה-FBI כבר די הרבה זמן מעריך שמקורות המגיפה הם ככל הנראה אירוע מעבדה פוטנציאלי בווהאן".

למרות הצהרתו הנחרצת של ראש ה-FBI, הבית הלבן היה נחרץ פחות בהפניית האצבע המאשימה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר לאחרונה בתדרוך לעיתונאים כי ממשלת ארה"ב עדיין לא הגיעה לקונצנזוס לגבי האופן שבו החלה מגיפת הקורונה. "קהילת המודיעין ושאר הממשלה עדיין בוחנים את זה", אמר קירבי. "לא היתה מסקנה סופית, אז קשה לי לומר – אני לא צריך להגן על דיווחים בעיתונות על אינדיקציה ראשונית אפשרית. מה שהנשיא רוצה זה עובדות". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים לדעת מה הוביל לכך כדי שנוכל לנסות ולמנוע ממשהו דומה להתרחש בעתיד".

תיאוריית הדליפה ממעבדה צברה אחיזה רבה יותר עם הזמן בעקבות דיווחים שקהילת המודיעין מצאה ראיות לכך שחוקרים במכון ווהאן לוירולוגיה חלו במחלה קשה בנגיף מסתורי בנובמבר 2019 – אם כי לא ברור אם הם חלו בקוביד-19 וכן לא הופיעו ראיות נוספות המאששות את הדיווח הזה

מי שפתח את תיבת פנדורה הקונספירטיבית הזו היה דווקא משרד האנרגיה האמריקאי, שהודיע כי הגיע למסקנה שהנגיף ככל הנראה דלף ממעבדה בסין. ההערכה נשענה על דו"ח מודיעיני מסווג שעודכן לאחרונה, כפי שדווח לראשונה על ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". העיתון דיווח כי בית הנבחרים האמריקאי הצביע 419 מול 0 להסיר את הסיווג מעל כל המידע הנוגע למקורות הקוביד-19.

שלוש שנים מתחילתה של מגיפה שעדיין משבשת את חיי היומיום, ההערכה של משרד האנרגיה רק מוסיפה לבלבול לגבי מה באמת קרה בווהאן בסוף 2019. עם זאת, הערכת משרד האנרגיה ניתנה תוך הסתייגות ובציון העובדה שמדובר ב"רמת ביטחון נמוכה" שנגיף הקורונה נמלט בטעות ממעבדה בווהאן.

ה-CNN דיווח כי ההערכה הזו מקובלת על מיעוט בקרב גופי המודיעין האמריקאיים. הערכות של סוכנויות מודיעין מלוות בציון רמת הביטחון: נמוך, בינוני או גבוה. הערכת אמון נמוכה פירושה בדרך כלל שהמידע שהושג אינו אמין מספיק או מקוטע מכדי לבצע ניתוח אנליטי מובהק או שאין מספיק מידע זמין כדי להסיק מסקנה מבוססת יותר.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, הודה שקהילת המודיעין חלוקה בעניין, תוך שהוא מציין שהנשיא ג'ו ביידן השקיע משאבים רבים כדי לרדת לעומקה של הסוגיה. מתברר שלמחלוקת הזו יש שורשים עמוקים: בשנת 2021, קהילת המודיעין ביטלה את הסיווג של דו"ח שהראה שארבע סוכנויות בקהילת המודיעין העריכו בביטחון נמוך, שסביר להניח שהנגיף עובר מבעלי חיים לבני אדם באופן טבעי. סוכנות אחת העריכה בביטחון בינוני שהמגיפה היתה תוצאה של תאונת מעבדה. שלושה גורמי קהילת מודיעין אחרים לא הצליחו להתלכד סביב אף אחד מההסברים ללא מידע נוסף, נכתב בדו"ח קהילת המודיעין. אחת מאותן סוכנויות מתלבטות היא ה-CIA, שנותרה על הגדר בנושא.

מכתב של מומחי בריאות הציבור, שפורסם בפברואר 2020 ב-The Lancet, נתן את הטון מוקדם בכך שהכריז על הנגיף כמגיע ממקור טבעי ואף פרסם הצהרת תמיכה במדענים ובאנשי הרפואה הסינים ובה דחה בתוקף את תיאוריית הקונספירציה

וכמובן שבלי פוליטיקה אי אפשר. בעוד שהרפובליקנים דורשים שהממשל יפרסם הוכחות כי אכן מדובר בוירוס סיני מהונדס ומדגישים שסין עדיין מונעת מהמערב מידע קריטי שיספק בהירות נוספת לתמונה, מקורות דמוקרטיים שמכירים מקרוב את הוויכוח המודיעיני המעיטו בחשיבותה של הערכת משרד האנרגיה. זאת, כיוון שהסוכנויות האחרות, המשמעותיות יותר בקהילת המודיעין, שבדקו גם הן את המידע שמשרד האנרגיה השתמש להערכתו, לא שינו את עמדתן.

דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, האשים לאחרונה את סין בכך שהיא "חוסמת מלכתחילה חוקרים בינלאומיים וחברים בקהילת הבריאות העולמית מגישה למידע שהם צריכים כדי להבין את מקורותיו של קוביד-19". משרד החוץ של סין דחה כמובן את ההאשמות ומתח ביקורת על עצם הוויכוח הציבורי. "על הצדדים הנוגעים בדבר להפסיק לעורר ויכוחים על דליפות מעבדה, להפסיק להאשים את סין ולהפסיק לעשות פוליטיזציה בנושא מקור הנגיף", אמר הדובר מאו נינג.

תיאורית הקונספירציה – מממשל טראמפ ועד ביידן  

אם מתרחקים צעד אחד אחורה, לעבר תקופת כהונתו של הנשיא טראמפ, תומכי תיאוריית דליפות המעבדה נאלצו להילחם נגד הטענות שהם שונאת זרים או גזענים – בין השאר הודות לרטוריקה אנטי-סינית של הנשיא טראמפ, שאימץ את התיאוריה.

חקירה שהושקה על ידי מחלקת המדינה של טראמפ וביקשה לחקור אם לתכנית הנשק הביולוגי של סין יכול היה להיות תפקיד גדול יותר במקור המגיפה בווהאן, נסגרה בשלב מוקדם בממשל ביידן. גם מכתב של מומחי בריאות הציבור, שפורסם בפברואר 2020 ב-The Lancet, נתן את הטון מוקדם בכך שהכריז על הנגיף כמגיע ממקור טבעי ואף פרסם הצהרת תמיכה במדענים ובאנשי הרפואה הסינים ובה דחה בתוקף את תיאוריית הקונספירציה.

למרות כל זאת, תיאוריית הדליפה ממעבדה צברה אחיזה רבה יותר עם הזמן, במיוחד בעקבות דיווחים שקהילת המודיעין מצאה ראיות לכך שחוקרים במכון ווהאן לוירולוגיה חלו במחלה קשה בנגיף מסתורי בנובמבר 2019 – אם כי לא ברור אם הם חלו בקוביד-19 וכמו כן, לא הופיעו ראיות נוספות המאששות את הדיווח הזה.

עוד ביולי 2021, בכירים בממשל ביידן שנחשפו לסקירות מודיעין מסווגות האמינו שתיאוריית דליפת המעבדה אמינה לפחות כמו האפשרות שהנגיף הופיע באופן טבעי – שינוי דרמטי לעומת שנה קודם לכן, כאשר הדמוקרטים המעיטו בפומבי רעיון כזה.

הערכת המודיעין האחרונה נמסרה לקונגרס, כיוון שכאמור הרפובליקנים בגבעת הקפיטול דחפו לחקירה נוספת של התיאוריה, תוך שהם מאשימים את ממשל ביידן בהקטנת הפוטנציאל שלה. יו"ר ועדת הקונגרס לענייני חוץ, מייקל מק'קול, אמר שהוא מרוצה שמשרד האנרגיה "סוף סוף הגיע לאותה מסקנה שכבר הגעתי אליה". כדי לחזק את עמדתו, הנציג הרפובליקני מטקסס פרסם דו"ח משנת 2021 שהסיק ש"רוב הראיות" הראו שהמגיפה מקורה בדליפה ממעבדת ווהאן.

ארגון הבריאות העולמי נזף לאחרונה בבכירים סינים על מניעת מידע שעשוי לקשר את מוצאו של וירוס קוביד-19 לחיות בר, ותהה מדוע הנתונים לא נמסרו כבר לפני שלוש שנים ומדוע הם נחשפים כעת

"עכשיו זה הזמן של ממשל ביידן כולו להצטרף למשרד האנרגיה, למשרד החקירות הפדרלי ולרוב האמריקאים על ידי פרסום מסקנה פומבית של מה שהשכל הישר אמר לנו מההתחלה: מגיפת ה-COVID-19 מקורה בדליפת מעבדה בווהאן, סין", אמר מק'קול.

התפתחויות אחרונות: המידע על כלבי הדביבון הוסתר

ארגון הבריאות העולמי נזף לאחרונה בבכירים סינים על מניעת מידע שעשוי לקשר את מוצאו של וירוס קוביד-19 לחיות בר, ותהה מדוע הנתונים לא נמסרו כבר לפני שלוש שנים ומדוע הם נחשפים כעת. על כך דיווח ניו יורק טיימס.

טרם העלמת הנתונים הסיניים, צוות בינלאומי של מומחי וירוסים החל לנתח את המחקר המפתיע, שהופיע באינטרנט בינואר ויכול להיות בעל השפעה רבה על שאלת השאלות של הקורונה – האם מדובר בווירוס מהונדס שברח ממעבדה או וירוס שהתפתח באופן טבעי ועבר מבעלי חיים לבני אדם.

לדברי צוות החוקרים הבינלאומי, המחקר תומך ברעיון שהמגיפה היתה יכולה להתחיל מכלבי דביבון, Raccoon Dogs – חיה ממשפחת השועלים, שנסחרו באופן בלתי חוקי והדביקו בני אדם בשוק פירות ים בווהאן. לראשונה מאז פרוץ המגיפה נמצאו הוכחות מוצקות שכלבי דביבון, הידועים כמפיצים נגיף קורונה, השאירו מאחור DNA באותו שוק בווהאן שבו התגלו גם חתימות גנטיות של נגיף הקורונה החדש.

לעתים קרובות לוקח חודשים או שנים לגלות את המארח שהנגיף עבר דרכו כשהשתנה והצליח להדביק בני אדם. במגיפת האבולה, המקור הטבעי המקורי מעולם לא זוהה, ועברו יותר מ-40 שנה מאז המקרים הראשונים של אבולה

כמויות אדירות של מידע גנטי נלקחו באמצעות ספוגיות מתוך כלובי בעלי חיים, עגלות ומשטחים אחרים בשוק ווהאן בתחילת 2020. מומחי וירוסים בכל רחבי העולם המתינו בציפייה דרוכה לפרסום הנתונים הגנטיים הללו, מאז שנודע על קיומם לפני כשנה במאמר של מדענים סינים.

ביולוגית צרפתיה גילתה את הרצפים הגנטיים במאגר לפני כשבועיים, והיא וצוות של עמיתים החלו לכרות אותם כדי למצוא רמזים על מקורות המגיפה. הצוות עדיין לא פרסם מאמר המתאר את הממצאים, אבל החוקרים העבירו ניתוח של החומר לקבוצה מייעצת ל-WHO החוקרת את מקורותיו של הנגיף.

ואולם, ברגע שהמומחים הציעו לשתף פעולה עם עמיתיהם הסינים, הוסרו ממסד הנתונים רצפי הגנים. "צריך היה לחלוק את הנתונים הללו לפני שלוש שנים", אמר ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, מנכ"ל ה-WHO. את העדויות שהוסרו כעת "צריך לשתף עם הקהילה הבינלאומית באופן מיידי", אמר.

נראה שאחת הסיבות להסרת הנתונים היתה העובדה שהניתוח מתנגש עם טענות קודמות של מדענים סינים, לפיהן דגימות שנלקחו בשוק והיו חיוביות לנגיף הקורונה הועברו על ידי אנשים חולים בלבד. שרה קובי, אפידמיולוגית וביולוגית אבולוציונית מאוניברסיטת שיקגו, אמרה כי "זה פשוט מאוד לא סביר לראות כל כך הרבה DNA של בעלי חיים, במיוחד DNA של כלבי דביבון, מעורבב עם דגימות ויראליות, אם הוירוס הועבר רק על ידי בני אדם. זה בדיוק מה שהיית מצפה לו במקרה שבו הנגיף היה מועבר באמצעות מארחי ביניים (בעלי חיים) מרובים בשוק. אני חושבת שמבחינה אקולוגית התיק די סגור".

עם זאת, יש מדענים שסבורים כי הנתונים הגנטיים החדשים לא שינו באופן ניכר את הדיון על מקורות המגיפה. "אנחנו יודעים שזה וירוס שמדביק קבוצה מגוונת של מינים", אמר דייויד פיסמן, אפידמיולוג מאוניברסיטת טורונטו. המדענים הללו טוענים, כי אין קשר סיבתי מוכח של הדבקה בקוביד על ידי כלבי הדביבון, או אפילו שכלבי הדביבון היו נשאי קורונה – אלא רק שהם היו בסמיכות לוירוסים.

איפה כל זה משאיר אותנו? לא רחוק מהמקום בו התחלנו. מגיפות קודמות נוצרו מהעברה טבעית דרך בעלי חיים, ולעתים קרובות לוקח חודשים או שנים לגלות את המארח שהנגיף עבר דרכו כשהשתנה והצליח הדביק בני אדם. במקרים מסוימים, כמו באבולה, המקור הטבעי המקורי מעולם לא זוהה, ועברו יותר מ-40 שנה מאז המקרים הראשונים של אבולה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  סין,  ארצות הברית,  חדשות,  ווהאן,  FBI,  ג'ו ביידן
תגובות

כן! אפשר לכתוב תסריט ולעשות סרט - אבל המציאות ברורה הרבה יותר!! מי שמכיר את זוג המדענים הוירולוגיים שעבדו בפורט דיקס - בסיס צבאי הנמצא בארה"ב המשמש כמכון הביולוגי בדוגמת נס ציונה שלנו - שם הייתה קטסטרופה של אבולה מקופים (רזוס או שימפנזים) שיובאו לארה"ב ושהיו נגועים באבולה. על הדרמה הזאת נעשה סרט עלילתי שבסיסו דוקומנטארי! ההחלטה של המחקר הנגיפי הביולוגי הצבאי עקב זאת הייתה להעביר את פעילויות המחקר הוירולוגי של ארה"ב לחו"ל - שימותו הילידים של אותה מדינה ולא האמריקאים באמריקה במקרה של דליפה או התפרצות...תשאלו את ד"ר אנתוני פאוצי שמימן את פעילויות המחקר בוואהן! אגב מדיניות העברת הקללה למדינות חוץ עוברת כחוט השני למי שזוכר את אסון דליפת הכימיה של מפעלי יוניון קרביד בהודו - שם מתה אוכלוסיה רבה מענן הגז שדלף מהמפעל של החברה האמריקאית