מחקרים

ניבוי והערכת זיהום חמור בדרכי הנשימה התחתונות בקרב ילדים

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי מדד רוס מהווה מדד יעיל לניבוי אי-ספיקת לב בקרב ילדים עם זיהום חמור בדרכי הנשימה התחתונות

מחלות נשימה בילדים. אילוסטרציה

אי ספיקת לב (Heart failure – HF) הינה גורם חשוב לתחלואה ותמותה בקרב ילדים. מצב זה נגרם לרוב עקב מחלת לב מולדת (Congenital heart disease – CHD) ו/או קרדיומיופתיה. קלסיפיקציית Ross HF פותחה במקור במטרה להעריך את חומרת המצב של תינוקות ובהמשך שונתה (modified Ross) כך שתחול על ילדים בכל הגילאים. קלסיפיקציית modified Ross לילדים מהווה ציון מספרי הדומה לסיווג HF של NYHAי(New York Heart Association) המונהגת בקרב מבוגרים.

במסגרת מחקר פרוספקטיבי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Pediatrics ביקשו החוקרים לבחון את תפקידו של ציון modified Ross להערכה של ילדים עם זיהום חמור בדרכי הנשימה התחתונות (lower respiratory tract infection – LRTI).

מחקר זה כלל נבדקים אשר אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ ילדים (pediatric intensive care unit – PICU) של בית החולים לילדים של אוניברסיטת אסיוט, בין יולי 2021 ועד סוף דצמבר 2021. המחקר הנוכחי כלל 164 ילדים עם LRTI חמור אשר אושפזו ב-PICU,י60 מתוכם (36.6%) היו עם HF. מתוך חולים אלו, 37 (61.7%) סבלו מ-HF קל, 17 (28.3%) היו עם HF בינוני, ושישה מקרים (10%) סבלו מ-HF חמור (לפי ציון modified Ross).

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך כלל החולים אשר אושפזו ב-PICU, הערך של ציון modified Ross היה גבוה יותר באופן מובהק בקרב ילדים עם אי ספיקת לב, וזאת עם רגישות וסגוליות של 100% ועם ערך חתך של 2. שיעורי הקבלה לטיפול נמרץ ילודים (NICU), היסטוריה של צורך בהנשמה ופגות היו גבוהים יותר בקרב החולים שפיתחו HF. ערכי יתר לחץ דם ריאתי (Pulmonary Hypertention - PH) ויחס לימפוציטים/ נויטרופילים היו גבוהים יותר באופן מובהק בקבוצת החולים עם דרגת HF בינונית וחמורה.

מתוצאות מחקר זה עולה כי ציון Modified Ross הינו מדד קליני פשוט אשר עשוי לסייע בהערכה וניבוי בקרב ילדים עם LRTI חמור.

מקור:

Hassan, E.S., Ahmad, SE.A., Mohamad, I.L. et al. The value of modified Ross score in the evaluation of children with severe lower respiratory tract infection admitted to the pediatric intensive care unit. Eur J Pediatr 182, 741–747 (2023). https://doi.org/10.1007/s00431-022-04737-9

נושאים קשורים:  מחקרים,  זיהום בדרכי הנשימה התחתונות,  אי ספיקת לב,  מדד רוס
תגובות