חדשות

ה-CDC מזהיר: עלייה במקרי תחלואה מחיידק השיגלה

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות: לאחרונה יותר זיהומים עמידים לחומרים אנטי-מיקרוביאליים באוכלוסיות בוגרות | חשש שהחיידק המידבק יפיץ גנים עמידים לחיידקי מעיים נוספים

זיהום שיגלה במעיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסם בסוף השבוע שעבר אזהרה מפני עלייה במקרים של תחלואה מחיידק השיגלה העמיד לאנטיביוטיקה. ה-CDC מזהיר את הציבור מפני עלייה במקרי הידבקות בחיידק הגורם לשלשולים קשים. החשש הוא שהחיידק המידבק יפיץ גנים עמידים לחיידקי מעיים נוספים.

זיהומי שיגלה הידועים בשם שיגלוזיס יכולים לגרום לחום, הלתכווצויות בבטן, לטנסמוס ולשלשולים מדממים. החיידק מופץ במגע מפה לצואה, מאדם לאדם ומזון ומים מזוהמים. אולם, בעוד שבדרך כלל שיגלוזיס משפיעה על ילדים צעירים, ב-CDC מציינים כי לאחרונה יש יותר זיהומים עמידים לחומרים אנטי-מיקרוביאליים באוכלוסיות בוגרות - במיוחד בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, דרי רחוב, טיילים ואנשים החיים עם HIV.

דוח חדש של האו"ם מציין כי שינויי האקלים תורמים לעלייתם של חיידקי-על, העמידים לכל סוגי האנטיביוטיקה המוכרים.

ה-CDC מדווח כי אחוז הזיהומים מזנים עמידים לתרופות של השיגלה עלה מאפס ב-2015 ל-5% ב-2022. הארגון קורא לאנשי מקצוע מתחום הבריאות להיות ערניים ולדווח על מקרים של זיהום וכן להנגיש לחולים ולקהילות בסיכון מוגבר מידע ביחס למניעה ולהדבקה.

בישראל, בכל שנה מדווחים אלפי מקרים של תחלואה הקשורה לשיגלה. התחלואה אופיינית בעיקר בילדים בין גיל שנה לארבע שנים ומופיעה בעיקר בחודשי הקיץ. שלשול הנגרם על ידי שיגלה בדרך כלל חולף ללא צורך בטיפול אנטיביוטי תוך חמישה עד שבעה ימים. כשהמחלה אינה קשה, ניתן להסתפק במנוחה, בשתייה מרובה ובתרופות להורדת חום. אנטיביוטיקה יכולה להפחית את משך המחלה והיא ניתנת רק במקרים חמורים. עם זאת, אפיון החיידק נעשה בבדיקת צואה כי ישנם כאמור סוגים רבים של החיידק העמידים לאנטיביוטיקה.

לחולים בשיגלה שנדבקו בזנים העמידים לתרופות אין המלצות לטיפול אם התסמינים מחמירים.

נושאים קשורים:  שיגלה,  חדשות,  עמידות לאנטיביוטיקה,  תחלואת מעיים
תגובות