חדשות

זינוק בגירעון קופות החולים: 4.5 מיליארד שקל

עיקר הגירעון בשל הזינוק החד בגירעון ה"כללית" - מעל 2.5 מיליארד שקל | הקופות: גידול ניכר בהוצאות אשפוז בעקבות טיפולים שנדחו בתקופת הקורונה ועלייה בהוצאות השכר | הדיונים על הסכמי הייצוב יחלו בקרוב

סניף קופת חולים כללית. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

הגירעון המאוחד של קופות החולים (ללא התמיכה הממשלתית) זינק ברבעון השלישי של 2022 לכ-4.5 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-14% לעומת 3.9 מיליארד ברבעון המקביל ב-2021, ועלייה של 75% לעומת גירעון של 2.6 מיליארד שקל ב-2020 – שנת הקורונה. כך חשף הבוקר (ד') אדריאן פילוט בכלכליסט, על סמך מניתוח הדו"חות הכספיים שהכין האגף לפיקוח על הקופות חולים במשרד הבריאות.

עיקר הגידול מיוחס לזינוק החד והמהיר של "כללית", שמבטחת יותר ממחצית האוכלוסיה בישראל. גירעון הכללית כולל גם את פעילות בתי החולים שלה. מאז 2019 הגירעון של הכללית ברבעונים השלישיים של כל שנה גדל בקצב של כחצי מיליארד שקל בממוצע בשנה והגיעו ברבעון השלישי של 2022 ליותר מ-2.5 מיליארד שקל.

עם זאת, שיעור הגירעון מהמחזור של כללית – כ-7.9% – עדיין נמוך מזה של שתי הקופות הקטנות, מאוחדת ולאומית, שתיהן עם שיעור של כ-8.8%. לעומתן, מכבי רשמה גירעון נמוך יחסית של 5.6% מהמחזור.

"העלייה בגירעונות המוצגים, בשילוב הירידה בהיקפי התמיכות, מחייבים התייחסות והסדרה, לרבות לבסיס התקציב", מזהירים באגף הפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות.

בחודשים הקרובים ייפגשו פקידי משרד האוצר והבריאות עם מנהלי קופות החולים במטרה לסגור את "הסכמי הייצוב" – חבילות הסיוע המיוחדות שהממשלה מעניקה לקופות כדי לסגור את הגירעון ולמנוע את קריסתן. התקציבים האלה, שניתנים בדיעבד ומצטרפים לסל הבריאות, מועברים בתמורה ל"התייעלות" וגזירות נוספות שפקידי האוצר והבריאות דורשים.

כחלק מההסכם הקואליציוני, הסכמי הייצוב צפויים להתבטל לצמיתות ובתמורה משרד האוצר יוסיף מלכתחילה את סכום הסיוע לתוך תקציב כל קופה. משרד הבריאות דורש שכל כספי הסיוע יינתן מלכתחילה במסגרת סל הבריאות.

ואולם, גם הגירעון כולל תמיכות זינק ואף כמעט הכפיל עצמו: גירעון של 1.815 מיליארד שקל לעומת כ-943 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. במשרד הבריאות מסבירים כי בעקבות הקורונה קופות החולים הגיעו לרמת שירות שהן לא מוכנות לוותר עליה, כאשר התחרות בין הקופות נעשית קשה מיום ליום.

הוצאות קופות החולים לא ירדו מאז הקורונה ותקציב סל הבריאות לא עלה בקצב הנדרש. הקופות מדווחות על גידול ניכר בהוצאות האשפוז עקב זינוק בטיפולים שנדחו בזמן הקורונה וגם עליית מחירי יום אשפוז, וכן עלייה בהוצאות השכר שנובעת מהוספת תקנים בזמן הקורונה. בנוסף, ישנו גידול במספר המבוטחים שנובע מריבוי טבעי.

נושאים קשורים:  קופות החולים,  הסכמי ייצוב,  גירעון כספי,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות

כל פעם לפני העברת חוק הסדרים, כמובן לרעת הרופאים, יוצאים 2 כתבות:
א. הגרעון של הקופות
ב. השכר הפרוע והמוגזם של הרופאים
ומכאן כפועל יוצא, צריך גזרות חדשות על הרופאים.
אז תנו לי לאמ;לק לכם. מתוכננים גזרות על הרופאים כי הם ציבור נח שלא יתנגד והכתבה באה להכשיר את הקרקע למהלך אצל הציבור.

אנונימי/ת
10.02.2023, 21:23

להפריט כול הקופות האלו. די. צריך לתת לאנשי העסקים לנהל הקופות. כסף ציבורי לעולם לא יתנהל כראוי. תמיד יהיו חמדנים וגנבים המשחלים יד לכסף קל. מה גם צריך להגביל שכר המנכ"לים ומחממי הכיסאות במחוזות למינהם. דייייי.. דייייי עם מיליון התפקידים בקופות.