מחקרים

מחקר ה-MAJIC - היעילות של JAKAVI בחולים עם פוליציטמיה ורה

ממצאיו של מחקר פאזה 2 מדגימים כי JAKAVI מפחיתה אירועים טרומבוטיים, משפרת תסמינים ותגובה מולקולרית בחולים עם פולציטמיה ורה

11.01.2023, 11:46

פוליציטמיה ורה (PV) הינה מחלה המאופיינת על ידי טרומבוזיס, תסמינים סיסטמיים ופוטנציאל להתמרה לממאירות המטולוגית אגרסיבית יותר. בחולים עם מאפייני סיכון גבוה רוקסולוטיניב (JAKAVI) מובילה לשיפור בספירות הדם ומשפרת תסמינים אך יעילות התרופה בהיבט טרומבוזיס והתמרה אינה ברורה. יתרה מזאת יעילות התרופה בהפחתת שיעור האללים עם מוטציית JAK2V617F לא הוכחה.

לאחרונה פורסמו בכינוס השנתי של ה-ASHי(American society of hematology) ממצאיו של מחקר ה-MAJIC. במחקר פאזה 2 זה בוצעה השוואה בין רוקסולוטיניב לבין טיפול הבחירה בחולים עם PV עמידה להידרוקסיקרבמיד או חולים שפיתחו אי סבילות לטיפול זה (HC-INR/RES). התוצא העיקרי שנבדק היה השגת תגובה מלאה לפי הגדרות ה-European LeukemiaNet תוך שנה. תוצאים משניים כללו משך תגובה, שרידות חפה מאירועים, תסמינים ותגובה מולקולרית.

במחקר השתתפו 180 מטופלים. שיעור החולים שהשיגו תגובה מלאה במהלך שנה עמד על 43% בקבוצת הרוקסולוטיניב לעומת 26% בקבוצת הביקורת (יחס סיכויים, 2.12; רווח בר-סמך 95%: 1.26-3.6; p=0.02). משך הטיפול החציוני על רוקסולוטיניב היה 1568 ימים לעומת 1220 ימים בקבוצת הביקורת. משך התגובה בקבוצת הרוקסולוטיניב היה ארוך מאשר קבוצת הביקורת ותסמיני החולים גם כן השתפרו יותר בקבוצת הרוקסולוטיניב לעומת קבוצת הביקורת. יתרה מכך, שרידות ללא אירועים טרומבואמבוליים (אך לא אירועי דמם) הייתה טובה יותר בקבוצת הרוקסולוטיניב לעומת קבוצת הביקורת עם יחס סיכונים של 0.56 (רווח בר-סמך 95%: 0.32-1.00; p=0.05). הסיכוי להיעדר כלל האירועים (אשר הוגדרה כהעדר אירועים טרומבוטיים משמעותיים, דמם, טרנספורמציה ומוות) היה גבוה ב-59% לעומת חולים שלא השיגו הפוגה מלאה וגבוה ב-42% בחולים שקיבלו רוקסולוטיניב לעומת חולים בקבוצת הביקורת.

תגובה מולקולרית של וריאנט JAK2V617F עמדה על 14% בקבוצת הרוקסולוטיניב ו-18% בקבוצת הביקורת על פני שנה והייתה נפוצה יותר בקרב מטופלים שהשיגו הפוגה מלאה. עם הזמן, התגובות המולקולריות העמיקו ובנקודת הזמן האחרונה שבה החולים נבדקו נמצאה תגובה מולקולרית ב-56% מהמשתתפים בקבוצת הרוקסולוטיניב ו-25% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת. בנוסף, תגובה מולקולרית נקשרה לתוצאים משופרים ובכלל זה שרידות ללא התקדמות מחלה ושרידות כוללת. על מנת לאפיין בצורה טובה יותר את התגובה של הוריאנט האללי JAK2V617F לרוקסולוטיניב, החוקרים ביצעו בדיקת גנוטיפ ברמת התא של תאי גזע בשלושה מטופלים וראו ירידה של 72-100% בכמות תאי הגזע החיוביים לוריאנט האללי. אנליזת שרידות הדגימה כי השרידות חפה מאירועים הייתה ירודה בחולים עם מוטציות driver נוספות ובפרט מוטציות בגן ASLX-1. פרופיל הבטיחות של רוקסולוטיניב היה דומה לזה שהודגם במחקרים קודמים.

תוצאות מחקר ה-MAJIC מדגימות כי לרוקסולוטיניב יתרונות נוספים מעבר למה שהוכח עד כה בחולים עם PV. רוקסולוטיניב משפרת שרידות חפה מאירועים טרומבוטיים וחפה מאירועים כוללים בחולים עם PV עמידה לטיפול או אי סבילות לטיפול קודם. בנוסף, במחקר זה הודגמה לראשונה הפחתה של 50% בוריאנט האללי JAK2V617F כתוצאה מהטיפול עם רוקסולוטיניב. הפחתה זו נקשרה עם יתרונות קליניים משמעותיים כדוגמת שיפור בשרידות כוללת ושרידות ללא התקדמות מחלה. ממצאי המחקר תומכים בשימוש בטיפול מוכוון וניטור מולקולרי בחולי PV.

מקור:

739 Ruxolitinib Versus Best Available Therapy for PV Intolerant or Resistant to Hydroxycarbamide in a Randomized Trial Program: Oral and Poster Abstracts. Session: 634. Myeloproliferative Syndromes: Clinical and Epidemiological: Novel Therapies and Surrogate Endpoints in ET and PV Hematology Disease Topics & Pathways: Non-Biological therapies, Therapies. Monday, December 12, 2022: 10:30 AM

נושאים קשורים:  מחקרים,  פוליציטמיה ורה,  רוקסוליטיניב,  מוטציות