חדשות

עלייה משמעותית בתחלואת החורף: מחלקות הילדים בתפוסה מלאה

רק 12% מבני 12-5 התחסנו | מספר המאושפזים עם נגיף ה-RSV בשבוע החולף עלה ב-30% בהשוואה לשבוע קודם | עלייה גם בהידבקות ב-Strep A | רופאים: יש לחסן את הילדים - השיא עוד לפנינו

אשפוז ילדים. אילוסטרציה

תחלואת החורף בעלייה משמעותית בעוד מספר המתחסנים נותר נמוך מאוד. כך עולה מהדו"ח השבועי שמפרסם משרד הבריאות על נתוני ההתחסנות לשפעת. על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, נכון ליום ב' (5.12.22), חוסנו 15.2% מכלל מבוטחי קופות החולים בישראל לעומת 14.4% בשבוע הקודם. עיקר התחלואה: שפעת, בעיקר מסוג A, דלקת ריאות, מחלות של דרכי הנשימה העליונות ו-RSV.

רק 12% מבני 5-12 קיבלו עד עתה את החיסון והתוצאה היא עלייה חריפה בתפוסת מחלקות הילדים בבתי החולים, בחלקן התפוסה עולה על 100%. ב"שיבא" וב"שניידר" התפוסה מלאה, ברמב"ם קרוב לכך, ב"מאיר" מדובר כבר על 110%, ב"איכילוב" – 120% וב"הלל יפה" – 130%.

באשר לנגיף ה-RSV - על סמך נתונים הנאספים ומנותחים על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, נמשכת העלייה בתחלואה בנגיף. מתחילת חודש אוקטובר 2022 ועד ליום שבת (3.12.22) דווחו 696 מאושפזים עם אימות מעבדתי ל-RSV, מתוכם 229 מאושפזים בשבוע האחרון. מדובר על עלייה של 31% במספר המטופלים המאושפזים עם הנגיף ביחס לשבוע שעבר. נגיף ה-RSV גורם כידוע לתחלואה נשימתית במיוחד בתינוקות ובפעוטות מתחת לגיל שנתיים, בהם היא מתבטאת במחלת הברונכיוליטיס.

עלייה נרשמה גם במקרי הסטרפטוקוק A המדווחים: מקופת חולים מכבי נמסר כי השנה נרשמו כ-13,700 מקרים עם תוצאות חיוביות ל-Strep A לעומת 11,000 מקרים ב-2021.

מומחים לרפואת ילדים מעריכים ששיאי תחלואת החורף עוד לפנינו. ד"ר אלכס גורי, מ"מ חטיבת הילדים ב"קפלן", צוטט בדיווח של אדיר ינקו ב-ynet: "נראה כי אנחנו לפני השיא, שצפוי להגיע בינואר. אז מחלקות הילדים ברחבי הארץ יהיו בעומס גדול מאוד. חלק מהתחלואה וחלק מהאשפוזים בכלל ניתן היה למנוע. יש חיסונים זמינים לילדים גם במרפאות וגם בבתי הספר והם יכולים למנוע את ההדבקה במחלה וכן את הסיבוכים המובילים לאשפוז. אנחנו רואים שמרבית הילדים החולים בשפעת חולים באותו הזן שהחיסון מגן מפניו".

שיעור המתחסנים על פי נתוני משרד הבריאות על פי קבוצות הגיל השונות: 65 שנים ומעלה – 53.6%; 64-55 שנים – 23.4%; 12-5 שנים –  12%; פחות מ-5 שנים – 9%.

מתחילת חודש אוקטובר 2022 ועד ליום שבת (3.12.22) דווחו 791 מאושפזים עם אימות מעבדתי לשפעת מתוכם 202 מאושפזים בשבוע האחרון. רוב נגיפי השפעת שזוהו עד כה בישראל שייכים לסוג A, ומיעוטם לסוג B.

במעבדה המרכזית לנגיפים זוהו בקרב חולים עם שפעת מסוג A – שני תתי סוגים: תת סוג A/H1 ותת-סוג A/H3. בתרכיב החיסון נגד שפעת הניתן בישראל כלולים שני תת הסוגים הללו של שפעת A ושתי שושלות של שפעת B.

נושאים קשורים:  תחלואת חורף,  מחלקות ילדים,  RSV,  חיסונים,  שפעת,  חדשות,  ד"ר אלכס גורי,  רפואת ילדים
תגובות