חדשות

מכון ויצמן למדע העניק תוארי דוקטור לשם כבוד לאישים פורצי דרך

בין מקבלי התואר: גנטיקאית העוסקת בסרטן, חוקרת ביולוגיה מולקולרית, אסטרונאוטית, חתן פרס נובל לפיזיקה, ספורטאית ומוזיקאי

מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד ממכון ויצמן למדע, 2022. צילום: מכון ויצמן

תשעה אישים פורצי דרך בתחומים שונים קיבלו השבוע תוארי דוקטור לשם כבוד ממכון ויצמן למדע. "כל אחד ממקבלי התואר הערב הרחיבו את גבולות האפשר, ובכך העניקו השראה לאחרים לממש את הפוטנציאל האינסופי הגלום בהם", בירך נשיא המכון, פרופ' אלון חן, את מקבלי התארים  לשנת 2022.

בין מקבלי התארים, ד"ר אלן נל, ארה"ב. ד"ר אלן נל היא גנטיקאית המתמחה בניתוח סיכונים ללקות בסרטן ובעריכת בדיקות גנטיות למחלה. את הדוקטורט שלה השלימה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ולאחר מכן עבדה, בין היתר, בבית החולים לילדים של לוס אנג'לס ובמרכז הרפואי City of Hope. ד"ר נל פעילה ב-,Professional Child Development Associates המסייעת לילדים אוטיסטים.

ד"ר נל ובעלה הארווי נל, שקיבל אף הוא תואר דוקטור לשם כבוד השנה, הקימו קרן פילנתרופית ותרמו בנדיבות למגוון תחומים – החל בחינוך, אמנות ותרבות, וכלה במחקר מדעי ותמיכה בארגונים יהודיים. התואר מוענק לד"ר נל בהוקרה על "תרומתה המקצועית לחקר הגנטיקה של הסרטן, על נחישותה העמוקה לקידום העתיד של העם היהודי וישראל ובמיוחד על ידידותה המוערכת עם מכון ויצמן למדע".

עוד במקבלי התואר פרופ' ננסי הופקינס, ארה"ב. לפרופ' ננסי הופקינס תרומה כבירה לחקר הביולוגיה המולקולרית, הגנטיקה של נגיפים מחוללי סרטן והגנטיקה של ההתפתחות המוקדמת של בעלי חוליות. היא נולדה בניו יורק ב-1943 וסיימה לימודי דוקטורט בביולוגיה מולקולרית ובביוכימיה באוניברסיטת הרווארד. ב-1973 הצטרפה למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

פרופ' הופקינס עומדת בחזיתו של מאמץ מתמשך למיגור האפליה נגד נשים במדע ופועלת בנחישות להבטיח שמדעניות יוכלו לקדם את קריירת המחקר שלהן. בזכות מאמציה האדירים לאורך השנים התעוררה תנועה רחבה לטיפול בהטיה מגדרית במדע. ב-2020 היתה בין המייסדות של יוזמה להגדלת מספר המדעניות ב-MIT המשיקות יוזמות מסחריות בתחום הביוטכנולוגיה. התואר מוענק לפרופ' הופקינס בהוקרה על "מחקרה המדעי החלוצי, על פועלה המהפכני למען שוויון מגדרי במדע ועל היותה מודל לחיקוי ומקור השראה לאינספור מדעניות."

אישה נוספת היא ד"ר ג'סיקה מאיר, ארה"ב. ד"ר ג'סיקה מאיר היא מדענית העוסקת בפיסיולוגיה השוואתית ואסטרונאוטית בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א). היא נולדה בארה"ב לאב שהיגר מישראל ולאם שנולדה בשוודיה. יש לה תואר שלישי בביולוגיה ימית. בין השנים 2020-2019 שירתה כמהנדסת טיסה במשלחות לתחנת החלל הבינלאומית, שבמסגרתן שהתה 205 יום בחלל ותרמה למאות ניסויים מדעיים. ב-2020 נבחרה להשתתף בתכנית ארטמיס של נאס"א, המיועדת להנחית חללית מאוישת על הירח לראשונה מאז 1972.

ד"ר מאיר התחנכה בבית יהודי, היא בעלת זיקה חזקה לישראל, שבה חיים גם קרובי משפחה של אביה, ובין החפצים הספורים שהורשתה להביא עימה לתחנת החלל הבינלאומית היה גם דגל ישראל. התואר הוענק לד"ר מאיר בהוקרה על "פועלה המדעי, על קשריה האמיצים עם מדינת ישראל ועל הדוגמה האישית מעוררת ההשתאות שהיא מהווה לחוקרים ולחוקרות צעירים ברחבי העולם".

בין מקבלי התואר הנוספים: פרופ' סטיבן צ'ו, ארה"ב, שלמחקריו פורצי הדרך היה תפקיד חשוב בזינוק שחל בעשורים האחרונים במחקר הפיסיקה האטומית והאופטיקה הקוונטית. ב-1997 זכה בפרס נובל לפיסיקה, במשותף עם פרופ' קלוד כהן-טנוג'י ופרופ' ויליאם דניאל פיליפס, על פיתוח שיטות קירור ולכידת אטומים בעזרת לייזר. בין השנים 2013-2009, כיהן כשר האנרגיה של ארה"ב.

קרן לייבוביץ', ספורטאית ישראלית פאראלימפית אשר זכתה באליפויות עולם בשחייה וגרפה שבע מדליות במשחקים הפאראלימפיים, מהן ארבע מדליות זהב; שלום חנוך, "אבי הרוק הישראלי", מלחין, משורר וזמר, שיצירתו המוזיקלית הענפה השפיעה עמוקות על עיצוב הזהות התרבותית הישראלית מאז שנות ה-60; עו"ד סנדור (סנדי) פרנקל, ארה"ב, משפטן, סופר זוכה פרסים ואחד מהנאמנים של קרן הלמסלי, לשעבר עוזר לתובע הכללי של ארה"ב בוושינגטון. התואר הוענק לו בהוקרה על "רוחו הנאורה ורבת החסד אשר מחברת בין זיקה עמוקה למדינת ישראל ותשוקה אמיתית לחדשנות ולתגליות, ועל מסירותו לקידום מחקר מדעי מתקדם במכון ויצמן למדע".

עוד הוענק תואר הכבוד לגארי אברמסון, ארה"ב, יזם נדל"ן הנמנה עם עמודי התווך של הקהילה היהודית בוושינגטון, שותף בחברת Tower Companies ואחד החלוצים ביישום עקרונות קיימות בתחום הבינוי בארה"ב. התואר הוענק לו בהוקרה על "מחויבותו מרחיקת הראות לקיימות ואחריות חברתית בתחום הנדל"ן, התגייסותו למען טיפוח דור העתיד של המדע ועל מאמציו הבלתי-נלאים לטפח קשר רב-דורי ומתמשך בין משפחתו ובין מכון ויצמן למדע, מתוך התגייסות לקדם מדע למען עתיד האנושות".

נושאים קשורים:  מכון ויצמן למדע,  תואר כבוד,  חדשות
תגובות