מחקרים

נקודות מבט של רופאי משפחה לגבי שימוש בסונוגרפיה

במחקר זה נמצאו הבדלים בין רעיונות לגבי שימוש מתאים בסונר ברפואת משפחה והשימוש בפועל בקליניקה

מכשיר אולטרה-סאונד (צילום: אילוסטרציה)
מכשיר אולטרה-סאונד (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר אשר פורסם בכתב העת Annals of Family Medicine הייתה לתאר את ההבנה של רופאי המשפחה לגבי שימוש נכון בסונר, לתעד שימוש מעשי במרפאות משפחה, ולזהות הבדלים בין גישות וביצוע בפועל.

במסגרת המחקר בשלב ראשון נאספו נתונים איכותניים ממחקר שנערך בצורה של ראיונות והנתונים עובדו לכדי שאלון כמותי בו השתמשו במחקר קוהורטה. בנוסף, החוקרים מיזגו את הנתונים האיכותניים והכמותיים והשוו את התוצאות משני שלבי המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי בראיונות, רופאי משפחה טענו כי השימוש הנכון בסונר צריך להיות בצורה של point-of-care עם מטרה ברורה והגבלה מוגדרת מראש לאזורים אנטומיים מסוימים. הרופאים טענו כי רופאי משפחה צריכים לקבל הכשרה פורמלית ולפתח כישורים בבדיקות אותן הם מבצעים. במחקר הקוהורטה, רופאי המשפחה בצעו בדיקות סונר של אזורים אנטומיים עם או בלי חשד קליני מוגדר. חלק מהבדיקות התבצעו על ידי רופאים אשר לא עברו הכשרה לביצוע שלהן.

החוקרים סיכמו כי נמצאו הבדלים בין רעיונות לגבי שימוש מתאים בסונר ברפואת משפחה והשימוש בפועל בקליניקה. כמו כן, תוצאות המחקר הצביעו על צורך בהנחיות מבוססות ראיות עליהן יוכלו להסתמך רופאי משפחה בבחירתם אילו בדיקות יש לבצע וכן על הצורך בפיתוח אסטרטגיות לשמירה על כשירות הרופאים בביצוע בדיקות אלה.

מקור:

Andersen et. al (2022) Annals of Family Medicine DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2795

נושאים קשורים:  מחקרים,  רופא משפחה,  סונר,  קליניקה,  סונוגרפי
תגובות