חדשות

המתמחים מתריעים: ביום חמישי נגיש מאות מכתבי התפטרות

נמשך מאבק הרופאים המתמחים לקיצור התורנויות - בארגון מרשם הודיעו: "האחריות הישירה לכאוס שיתרחש בבתי החולים היא של ראש הממשלה לפיד ושל שרי הבריאות, האוצר והכלכלה"

רופאים מתמחים חותמים על מכתבי ההתפטרות. צילום: ארגון מרשם

הרופאות והרופאים המתמחים ממשיכים במאבקם לקיצור התורנויות וחותמים על מכתבי התפטרות. ביום חמישי הקרוב, 25.8, יוגשו מכתבי התפטרות של מאות מתמחים מכל בתי החולים ברחבי הארץ. כך נמסר היום (ב') מארגון מרשם.

"בעוד שלושה ימים יתפטרו מאות רופאות ורופאים מתמחים ולמרות שהאחריות הישירה לכאוס שיתרחש בבתי החולים היא של ראש הממשלה יאיר לפיד ושל שרי הבריאות, האוצר והכלכלה, הם לא עושים דבר כדי למנוע את הפגיעה הקשה הצפויה בבריאות הציבור", מסרו בארגון.

"בזמן שהם לא עושים כלום, עוד ועוד מתמחות ומתמחים ממשיכים לחתום על מכתבי ההתפטרות. זו תעודת עניות לממשלה ולעומד בראשה, שהמתמחים נאלצים שוב להגיע למצב הזה כדי לשמור על הבריאות והחיים שלהם ושל המטופלים שלהם. אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות להתעורר, להביא לפתרון המשבר ולהתחיל את מהלך קיצור תורנויות המתמחים, במתווה שסוכם, עוד לפני הבחירות".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  חדשות,  ארגון מרשם,  התפטרות
תגובות
אנונימי/ת
22.08.2022, 19:04

תומך תמיכה מלאה במתמחים, לדורות הבאים

תתפתרו כבר!

לבי עם המתמחים במאבקם על קיצור משך התורנויות. אכן, לא קל לעבוד 26 שעות ברצף, אך באמירה זו יש מין הטעיית הציבור, כאשר מתעלמים מעובדות ומציגים דברים לא מדויקים בתקשורת.
‏א. נתחיל מכך, שלפי הסכמים קיבוציים, תורנות הרופא ביום חול לא נמשכת 26 שעות כפי שטוענים, אלא 16 שעות בלבד, דהיינו מ-16:00 עד 8:00 בבוקר למחרת היום. לפני התורנות
(מ-8:00 ועד 16:00) רופא מבצע את עבודתו השגרתית כמטפל אישי בחולים המאושפזים במחלקה. לגבי תוספת של שעתיים (עד 26 שעות) – השעות הללו בתום התורנות נועדו להעברת המשמרת. יש לציין, שכיום, ברוב המקומות תוספת זו אינה בשימוש, לא מעכבים את התורנים העייפים בבוקר במחלקה. בהחלט ניתן לבטל שעתיים אלה בהסכם.
‏ב. דבר נוסף שהמתמחים לא מפרסמים ולא מזכירים הוא העובדה שגם כיום קיימת אפשרות חוקית לקצר תורנות כלומר, לחלק אותה לשניים, לבצע חצי תורנות, אלא שהדבר כרוך בהפסדים לרופאים: ביטול יום מנוחה לאחר התורנות ופגיעה בשכר.
אם כן, מה הפתרון? ככל הנראה, לא קל למצוא אותו באופק. המחלקה זקוקה לרופא 24 שעות ביממה. להבדיל מצוות סיעודי, הרופא מתפקד כמטפל אישי של החולה שלו, ולכן צריך להיות אתו במגע מידי יום בשעות הבוקר עד הצהרים. עבודתו של הרופא במחלקה שונה בתכלית מהמטלות שלו בעת התורנות, כאשר הוא נקרא לטפל במקרים דחופים, בקבלות למחלקה ולאו דווקא בחולים אישיים. בנוסף, על המתמחה ללמוד מניסיונם של רופאים בכירים, להשתתף באספות ובדיונים קליניים הנערכים אף הם בשעות הבוקר בלבד. לא ניתן לבטל את נוכחות הרופא במחצית הראשונה של היום, דהיינו משעה 8:00 ועד 16:00, על כן, היעדרותו של המתמחה בשעות הנ"ל אינה מקבלת על הדעת. מה שנותר הוא לקצר את משך התורנות עצמה, וכמובן להתגבר על פגיעה בשכר ולא לגרום להגדלת מספר התורנויות ה"מקוצרות". בתנאי המחסור ברופאים בישראל כיום, משימה זו נראית בלתי אפשרית, בעיקר בפרפריה. החלטה שרירותית (על פי פקודת משרד הבריאות ו/או צו בית משפט) תגרום לסגירה מידית של מחלקות.