מחקרים

שימוש במאגרי מידע אלקטרוניים לצורך הערכה, זיהוי וניהול מקרה

שימוש בנתונים ממערכת תיעוד רפואי אלקטרוני ברפואת משפחה הניב תוצאות עבור מציאת אבחנה של מחלות כלי דם כרוניות אשר היו דומות, או גדולות מהשכיחות המדווחת הלאומית

רפואת משפחה. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה להעריך את הפוטנציאל של שימוש בנתונים ממערכת תיעוד רפואי אלקטרוני (EMR) ברפואת משפחה (GP) בהערכת גורמי סיכון, בדיקות אבחנתיות, אבחנה, ניטור וטיפול תרופתי במקרים של חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD), סוכרת סוג 2 (T2D) ותחלואה קרדיווסקולרית.

החוקרים ערכו מחקר אשר כלל אנליזה של נתונים על מטופלים אשר נקלטו באפריל 2017, תוך שימוש במאגרי הנתונים Chronic Disease early detection ו-Improved Management in PrimAry Care ProjecT. כמו כן, נתונים אנונימיים נשלפו מתוך ה-GP EMRs על ידי Pen Computer Systems Clinical Audit Tool והחוקרים השתמשו בכלים של סטטיסטיקה תיאורית על מנת לתאר את אוכלוסיית המחקר. המחקר כלל 37,946 משתתפים היו מטופלים בגיל ≥18 שנים וביקרו אצל רופא משפחה ≥3 פעמים בתוך 24 חודשים.

תוצאות המחקר הראו כי 30% מהמשתתפים היו עם אינדקס מסת גוף ו-46% היו עם נתוני לחץ דם במסגרת נקודות הזמן שנבחרו. בקרב המשתתפים אשר נחשבו לאוכלוסיה בסיכון: 17% עברו בדיקות אבחנתיות לפי המלצות ל-CKD ו-37% נבדקו ל-T2D. כמו כן, תוצאות פתולוגיה אשר הצביעו על אפשרות למחלה ללא קידוד של אבחנה היו אצל 6.7% עבור CKD,י1.6% עבור T2D ו-0.33% עבור היפר-כולסטרולמיה משפחתית. בנוסף, קודים של אבחנה נקלטו אצל 3.8% עבור CKD,י6.6% עבור T2D,י4.2% עבור מחלת לב איסכמית, 1% עבור אי ספיקה לבבית, 1.7% עבור שבץ איסכמי, 0.46% עבור מחלת עורקים פריפרית, 0.06% עבור היפר-כולסטרולמיה משפחתית ו-2% עבור פרפור עליות. באשר למרשמי תרופות: שיעור המטופלים אשר טופלו עם טיפולים מומלצים על פי ההנחיות נע בין 44% ל-78%.

החוקרים סיכמו כי שימוש בנתוני GP EMR הניב תוצאות עבור מציאת אבחנה של מחלות כלי דם כרוניות אשר היו דומות, או גדולות מהשכיחות המדווחת הלאומית. על פי החוקרים, המחקר הדגים הימצאות נמוכה של נתונים לשליפה לגבי גורמי סיכון, בדיקות אבחנתיות אצל מטופלים בסיכון ומתן תרופות מומלצות למצבים מסוימים.

מקור:

Jones et. al (2022) Family Medicine and Community Health DOI: 10.1136/fmch-2021-001006.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  מחלת כליות כרונית,  מאגרי מידע,  סוכרת סוג 2,  תחלואה קרדיווסקולרית
תגובות