חדשות

המתמחים: "שר הבריאות הכריז עלינו מלחמה - התכנית המתגבשת עלובה"

חוסר תכנון ומחסור ברופאים ובתקנים בבתי החולים בפריפריה מקשים על ועדת היישום לתכנית קיצור תורנויות להוציא אל הפועל את ההבטחה שניתנה למתמחים על ידי השר הורוביץ באוקטובר האחרון

מחאת המתמחים. במרכז, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון. צילום ארכיון: אלעד גוטמן

בימים הקרובים ובאיחור של כמעט שלושה שבועות מהמועד שנקבע, יוגש דו"ח הביניים הראשון של ועדת היישום לתכנית קיצור תורנויות המתמחים. מסקנותיו יהיו שונות ומצומצמות לעומת המתווה המקורי שהציג שר הבריאות ניצן הורוביץ. המתמחים, ובמיוחד ארגונם "מרשם", מודעים לכך. זאת הסיבה שבמוצאי שבת צפויים כ-100 מחברי הארגון להפגין שוב מול ביתו של שר הבריאות בתל אביב.

המתמחים מגדירים את דו"ח הביניים שפרטיו הודלפו להם: "הכרזת מלחמה של הורוביץ על המתמחים" וגם שמדובר ב"קיצור עלוב" שישאיר השנה יותר מ–95% מהמתמחים מחוץ למתווה עליו הוצהר. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".

ההבטחה לקיצור התורנויות ניתנה על ידי שר הבריאות ב-20 באוקטובר 2021 לאחר שמאות מתמחים הגישו מכתבי התפטרות במחאה על "מסמוס ההבטחה הקודמת לקיצור התורנויות". על פי המתווה, שעליו הצהיר בחגיגיות השר, קיצור התורנויות יהיה מ-26 שעות ל-18 שעות והוא יחל ב-10 בתי חולים בפריפריה באפריל הקרוב בכל המחלקות למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה. כבנובמבר 2022 יורחב המהלך למחלקות הפנימיות ולחדרי המיון בשני בתי חולים במרכז הארץ. במארס 2023 יקוצרו התורנויות בכל הפנימיות וחדרי המיון בכל בתי החולים ועד סוף 2025 יקוצרו התורנויות של כלל המתמחים והמתמחות.

שלושה גורמים מרכזיים מקשים על יישום התכנית השאפתנית, כך על פי הדיווח: ה"קרב" בין משרדי האוצר והבריאות על כסף ותקנים: מתווה קיצור התורנויות תוקצב לפי תוספת של 90 תקנים, אבל לפי כל התחשיבים נדרשים לפחות 200 תקנים כדי ליישמו בפריפריה לבדה. משרד האוצר לא ממהר לתת תקנים נוספים ובין הדרישות שלו גם העברת תכנון מפת ההתמחויות מהר"י לידי משרד הבריאות. "אלא שזו דרישה נפיצה מבחינה פוליטית", מציינת לינדר.

גורם נוסף שמקשה על הוצאתו של המהלך לפועל הוא העובדה שאין מספיק רופאים, ובפריפריה לא מעט תקנים אינם מאוישים, בעיקר במקצועות הרפואה הפחות פופולריים להתמחות. רפורמה הנוגעת ללימודי רפואה בחו"ל צפויה אף  להוביל לירידה במספר הרופאים החדשים, בדגש על הפריפריה ולהחמיר את המחסור.

ב"מרשם" טוענים כי המאבק הוא גם סביב הדרישה להתחיל בקיצור התורנויות ומיד גם בשני בתי חולים במרכז הארץ וכי אין להשלים עם הרעיון שהפריפריה היא הפיילוט בתכנית. במשרד הבריאות סבורים כי "תוספת תקנים לקיצור תורנויות במרכז הארץ כבר בשלב הראשון עלולה להיות מכה גדולה לפריפריה מאחר שבתי החולים בה מתקשים כבר עתה לגייס מתמחים".

קשיים נוספים מערימים כמה מאיגודי הרופאים בהר"י, שרבים מבכיריהם מתנגדים לעצם קיצור התורנויות; קיימת טענה שקיצור התורנויות יוביל להארכת ההתמחות וכן יש בעיות שטרם נפתרו לגבי שכר המתמחים בתורנויות סוף השבוע.

מכל מקום, מצב החירום הזה כבר יוצר תנועה אמיתית וחשובה שלא התקיימה במשך שנים: בחינת סילבוס ההתמחויות מחדש כדי לייעל אותן; בחינת הוספת עוזרי רופאים להקלת העומס; בחינת שינויים מבניים בנושא מפת ההתמחויות; ותחושת דחיפות בהקשר של הגדלת מספר הרופאים במדינת ישראל – בעיית היסוד שממנה הכל נגזר", מסכמת לינדר.

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  משרד הבריאות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
18.02.2022, 11:11

שינוי קול לטרנסים חשוב יותר !!!!
יש לשר סדר עדיפות לאומי

אנונימי/ת
18.02.2022, 16:02

תנו בראש ילדים!
זה הזמן לממש את ההתפטרות. תוך יום תקבלו גם מעסה מקצועית בשעות המנוחה.

אנונימי/ת
18.02.2022, 17:56

התפטרות המונית של כל מתמחי מרשם! היעדרותם ממערכת הבריאות תוביל לשיפור מיידי ברמת הרפואה.
עד מתי ארגון שאמור לייצג רופאים (אמנם קיקיוני) יהיה מנוהל על ידי קוסמטיקאית רפואית אשר מהווה עלבון עבור כל רופא בישראל?

אנונימי/ת
19.02.2022, 07:04

מתמחים יקרים מכל,

המלכים המשרתים בממשלה ובעיקר בריאות, כלכלה ואוצר בניצוחו של הראש, החליטו כנראה להפר את הבטחותיהם לגבי קיצור התורנויות מלפני מספר חודשים בתירוצים שונים.

עליכם לפנות מיד לבית הדין לעבודה ולהכריז על סכסוך עבודה ועל שביתה ואם לא יצא מזה כלום, רק אז להגיש מכתבי התפטרות.