חדשות

מנהלי בתיה"ח מביעים אי אמון במשרד הבריאות: "מתערטל מכל סמכויותיו ומעבירן לאוצר"

26 מנהלי בתי חולים מתנגדים למסמך התקנות ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות ל-5 השנים הבאות ומתריעים: "המסמך מהווה פגיעה קשה וקיצונית בטיפול בחולים בישראל"

צוותים רפואיים, בית חולים. אילוסטרציה

26 מנהלי בתי חולים בישראל, חברי איגוד מנהלי בתי החולים הפועל במסגרת הר"י, חתומים על פנייה לשר הבריאות תחת כותרת חריגה: "הבעת אי אמון של בכירי מערכת הבריאות במשרד הבריאות". הפנייה שוגרה לקראת דיון שאמור להתקיים היום (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת בתקנות ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים לחמש השנים הבאות (2025-2021).

במכתב מנהלי בתי החולים לשר נאמר בין השאר: "קראנו בעיון את טיוטת תקנות ההתחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025. בתקנות חוק התקציב העומדות בימים אלה לאישור בהסכמת משרד הבריאות, משרד הבריאות מתערטל מכל סמכויותיו, שניתנו לו בזכות, ומעבירן לידי האוצר בדמות החלטות דרקוניות של רגולציה שאין לה אח ורע במדינת ישראל.

"המסמך מהווה פגיעה קשה וקיצונית בטיפול בחולים הפונים לבתי החולים בישראל. המסמך גרם לנו לאכזבה קשה נוכח העדר ההבנה של משרד הבריאות בצורכי המערכת שעליה הוא מופקד. משרד הבריאות יאבד את דרכו כאחראי על בריאות הציבור וכרגולטור למתן שירותי רפואה מקצועיים ונגישים. אנו, המנהלים, הרופאים, האחיות וכל יתר הצוותים, הופכים לכאורה לאויבים בשער. אנו אלה שעשו ועושים ככל יכולתם כדי לטפל בציבור ובמיוחד בעת גלי מגיפת הקורונה, ולכן התקנות המוצעות גורמות לאכזבה קשה ואובדן האמון".

מנהלי בתי החולים מציינים בפנייתם לשר הבריאות כי "מערכת האשפוז בישראל מתוקצבת בחסר ניכר – לפחות 6 מיליארד שקל. לא שמענו כל בשורה על תיקון עיוות קשה זה של חסר תקציבי ולא על יצירת שוויון בתקצוב בין בתי החולים מהמגזרים השונים. בין היתר, לא ניתן מענה לבקשתנו לקבל 321 מיטות טיפול נמרץ המיועדות לטיפול בחולים.

"מנגד", הם כותבים, "הטלת סנקציות קיצוניות על הנהלות בתי החולים שמטרתן להביא לכך שהשיקול הרפואי יוכתם ואילו השיקול הכלכלי, שאיננו כולל את ראיית השיקול המקצועי וטובת המטופלים, יוביל לפגיעה בטיפול בחולים.

"הגירעון הכולל", הדגישו מנהלי בתי החולים בפנייה לשר, "מוכתב על ידיכם ואנו דוחים את המסמך הזה מכל וכל". המנהלים קוראים לקיים דיון רציני ומהותי בצורכי המערכת, גישור על תת התקצוב ויצירת שוויון וצדק חלוקתי בין הגורמים השונים במערכת.

"אופי המסמך (טיוטת תקנות ההתחשבנות), במהותו", הם מציינים, "איננו הולם תרבות של מדינה דמוקרטית ולא נוכל לשתף פעולה עם משרד הבריאות בהלך דברים זה - נוכח שבירת האמון. אין לתאר את ההשלכות הקשות שעלולות להיגרם כאשר יעלה הצורך להתמודד עם הגל החמישי של מגיפת הקורונה. שידע כל אדם בישראל שכתוצאה מהתנהלות זאת (של משרד הבריאות) אנו מנהלי בתי החולים לא נוכל לצערנו להבטיח מתן שירותי רפואה הולמים - לא בשגרה ולבטח לא בחירום".

החותמים על הפנייה לשר: פרופ' ארנון אפק, ד"ר איתן וירטהיים, פרופ' יורם וייס, פרופ' מיקי הלברטל, ד"ר שלומי קודש,  פרופ' פהד חכים, פרופ' רוני גמזו, פרופ' טריף בדר, ד"ר ארז ברנבוים, פרופ' איציק קרייס, ד"ר אפרת ברון הרלב, ד"ר נאיל אליאס, ד"ר ארז און, ד"ר זיו רוזנבוים, פרופ' צבי שמעוני, ד"ר ענאן עבאסי, ד"ר ירון מושקט, ד"ר דורית טקס מנובה, פרופ' מסעד ברהום, ד"ר אבי גולדברג, ד"ר אוהד הוכמן, ד"ר רויטל בר אושר, ד"ר מיקי דודקביץ', ד"ר אסנת לב-ציון קורח, ד"ר ענת אנגל ופרופ' חזי לוי.

בנוסף לפנייה זאת העביר לשר הבריאות את התייחסותו (השלילית) לתקנות ההתחשבנות הללו גם ד"ר יצחק ברלוביץ', לשעבר מנכ"ל המרכז הרפואי וולפסון והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, חבר ועד ההנהלה של האגודה לזכויות החולה.

"משמעות אישור התקנות, כפי שהן", כתב ד"ר ברלוביץ', "היא הצבת שיקולים כלכליים-תקציביים מעל לשיקולים בריאותיים וזאת באמצעות העברת היכולת לקבלת ההחלטות ממנכ"ל בית החולים לנציג משרד האוצר ולאגף התקציבים. צעד שכזה עלול להביא לפגיעה קשה בטיב הטיפול הניתן לחולה, וזאת במטרה להביא לחיסכון תקציבי על גבם של החולים. אנו פונים לשר הבריאות לפעול להבאת התקנות רק לאחר התייעצות עם ארגוני החולים הפועלים בשמם של רבים ממטופלי בתי החולים".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  איגוד מנהלי בתי החולים,  משרד הבריאות,  ד"ר יצחק ברלוביץ',  משרד האוצר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.12.2021, 10:29

ואין לי ספק שכול החתומים בהתלהבות רבה קיבלו את נפילתה של ממשלה קודמת שהייתה מכבדת אותכם ומקשיבה.אז בהצלחה לכולנו עם בוס החדש מר. האביגדור ליברמן

אנונימי/ת
17.12.2021, 22:08

בקיצור נמרץ אתה אידיוט

אנונימי/ת
23.12.2021, 15:35

לפי התגובה , גם אתה לא חכם במיוחד, בלשון עדינה