חדשות

מחסור חמור בכוח אדם במקצועות הפרה-רפואיים, שעוד ילך ויחמיר

דו"ח חדש מציג תמונת מצב בעייתית: כבר היום יש מחסור באלפי מטפלים בקלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה והתוצאה: תורי המתנה ארוכים מאוד, בעיקר בתחום התפתחות הילד

קלינאית תקשורת. צילום: אילוסטרציה

דו"ח בן 53 עמודים שהכין צוות בין משרדי מצביע על כך שכבר עתה קיים מחסור חמור בכוח אדם במקצועות הפרא-רפואיים והוא ילך ויחמיר אם לא יינקטו צעדים להגדלת מספר בעלי הרשיון לעסוק במקצועות אלו ואם לא יגדלו המשרות. הדו"ח, שהוכן כבר במאי השנה, מציג את תמונת המצב הנוכחית לגבי שיעור העוסקים בפיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק (לפי נתוני 2020) ואת התחזית שמראה כי עד 2035 ילך ויקטן מספרם של בעלי הרשיונות לעסוק בתחומים הללו.

את הצוות הבין-משרד יזם משרד ראש הממשלה שמצא כי כבר היום יש מחסור באלפי מטפלים בקלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה והתוצאה - תורי המתנה ארוכים מאוד, בעיקר בתחום התפתחות הילד.

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול (ג') דיון מיוחד בנושא הזה על בסיס נתוני הדו"ח. יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, הודיעה כי הוועדה תוביל יחד עם משרדי ראש הממשלה, הבריאות, הרווחה והחינוך החלטת ממשלה להקמת צוות רב משרדי שיקבע את הצעדים המתבקשים לשם צמצום פערי כוח האדם במקצועות אלה.

ח"כ סילמן אמרה: "יש הבנה ברורה היום כי עולם מקצועות הבריאות הוא עולם תומך שהרפואה הקלינית לא יכולה בלעדיו וכי מספר העובדים במקצועות הפרא-רפואיים נמוך בהרבה מהצורך הקיים ובעיקר מהצפי העתידי. יש הבנה בקרב מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה הנוגעים בדבר שיש לתקצב את הנושא הזה".

אחדים ממשתתפי הדיון הדגישו בעיות הקשורות במגזרים שונים בחברה – חרדים, ערבים ואחרים. כמו כן עלתה הדרישה שלא להביא לכך שהתחומים הללו ייפתחו לעיסוק עבור "אנשים לא כשירים" לכך מקצועית, כלומר שהוכשרו בהליך מזורז וחלקי כדי "למלא את השורות".

בדיון השתתפו גם רועי דרור, מ"מ סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה; ח"כ יוראי להב הרצנו; ח"כ יעקב אשר, מוריה הלמן מהאגודה הישראלית של קלינאי התקשורת (שעמדה על כך ששכרן של העוסקות בכך "נמוך יותר משכר שעת עבודה של בייביסיטר"); ויעל ויסוצקי מהחברה הישראלית לריפוי בעיסוק.

דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא הביעה תדהמה על כך שתחום התזונה לא נכלל בדו"ח בעוד שהוא בין מקצועות הבריאות, בהתאם לחוק.

דינה צ'רנו, נציגת משרד הבריאות, מסרה כי המשרד הקציב במסגרת מבחני תמיכה 80 מיליון שקל מדי שנה להעלאת התעריפים על טיפולים בתחומים הללו ולהגדלת השירות. לדבריה, כיום מתגמלים יותר על טיפולים בפריפריה וכן מתקצבים הכשרות לשם הגדלת כמות הטיפולים. "יש יחידות שקיבלו בעבר 90 שקל על טיפול ועתה מקבלות 150. למעלה מ-200 תקנים אוישו באחרונה על ידי הקופות עבור התפתחות הילד. זה יגדיל את זמינות התורים. ואמנם, רואים לאט-לאט ירידה בזמני ההמתנה. אם נצליח לקדם את המהלך של פתרון מיידי לצד פתרון ארוך טווח - נראה שינויים דרמטיים", ציינה.

פרופ' נאוה רצון, ראש בית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל אביב, התייחסה להכשרת המטפלים באקדמיה, אמרה: "הקריטריונים של כמה שעות קליניקה ואיזה סוג קליניקה יידרשו לכל מקצוע הם בהתאם לדרישות ה-WHO. בלי זה, לא תהיה הכרה במקצועות הבריאות בכל העולם. אין אפשרות להפחית בדרישות. יש גם בעיה חמורה ביחס שבין מספר הסטודנטים הממוצע לבין אנשי סגל במקצועות הללו. המשמעות היא: פחות יחס לסטודנטים. כרגע", אמרה, "אנחנו לא מסוגלים לקלוט עוד סטודנטים מעבר למה שאנחנו קולטים היום".

נושאים קשורים:  מקצועות פרה-רפואיים,  קלינאי תקשורת,  פיזיותרפיסטים,  ריפוי בעיסוק,  חדשות
תגובות
01.12.2021, 23:02

אין שום בעיה של חוסר במטפלים בארץ, יש חוסר במטפלים בסקטור הציבורי ושפע מטפלים בסקטור הפרטי. הסיבה לכך היא לחלוטין השכר הזעום. הסכום שננקבו בכתבה (150 ש"ח) מתייחסים לתשלום שהקופות משלמות לפרילנסרים/עצמאיים. אם מפחיתים מכך מע"מ, ביטוח לאומי, מס הכנסה הוצאות קליניקה, ביטוחים והפרשות לזכויות סוציאליות נשארים עם 27 ש"ח נטו. 27 ש"ח נטו למטפלים עם תואר ראשון שני ושלישי, אלפי שעות השתלמות והכשרה קלינית ושנות ניסיון רבות. זה מגוחך. נושא השכר הבזוי, בנוסף לתת תנאים פיסיים ועומס בלתי סביר מבריחים מטפלים.
כאשר יתחילו להנהיג שכר ראוי המטפלים ינהרו בשמחה אל המערכת הציבורית.
אם יורידו את תנאי הקבלה ללימודים וינסו להציף את הפקולטות, מעבר לרמה הנמוכה של המטפלים "החדשים" לא יהיה מי שיכשיר אותם במערכת הציבורית (נדרשות 1000 שעות הכשרה קלינית בטרם ניתן לגשת למבחני הסמכה של משרד הבריאות).
אפרת גפן
בעבר מרפאה בעיסוק מחוזית בקופת חולים וכיום מנהלת קליניקה פרטית ומתנדבת בשירות הציבורי.

02.12.2021, 18:26

העיקר שהעבירו רפורמה בהתפתחות הילד.... פגעו עוד יותר בילדים והוריהם, גרמו לעוד יותר אי שוויון וכצפוי לא השיגו את המטרה שלהם להביא את המטפלים למערכת הציבורית.

אנונימי/ת
06.12.2021, 07:53

לא מצאתם מרפאה בעיסוק בקופה? נסו למצוא אחת עם מרפאה מונגשת. לא משנה איפה וכמה יעלה.

בושה למדינת ישראל, לחברה הישראלית ולקהילה הפארא רפואית.