חדשות

בתוך שנה: עלייה ב-800% בכמות הסמים הסינתטיים שנתפסו בישראל

כך דווח הבוקר בדיון שקיימה ועדת הבריאות של הכנסת באחת הסוגיות המאתגרות ביותר את מערכת הבריאות נוכח החששות לעלייה בהתמכרויות לחומרים הללו

הסנפת תרופות/ סמים. אילוסטרציה

בתוך שנה זינקה כמות הסמים הסינתטיים שנתפסה בעת הכניסה לישראל ב-800%, מ-8.5 ק"ג ב-2019 ל-68 ק"ג ב-2020 והשנה, עד ספטמבר כבר נתפסו כך 56 ק"ג, כך דיווח הבוקר (ג') נציג המכס בעת דיון שקיימה ועדת הבריאות של הכנסת באחת הסוגיות המאתגרות ביותר את מערכת הבריאות נוכח החששות לעלייה בהתמכרויות לחומרים הללו. בלא מעט מקרים הוברר כי הסמים הסינתטיים מהווים אצל צרכני הסמים תחליף להרואין וקוקאין, על כל המשמעות שיש בכך.

הוועדה אישרה להכליל בפקודת הסמים המסוכנים חמישה חומרים נוספים לאלו שכבר נמצאת ברשימה זאת, כאשר 4 מהם הם סמי הרחוב כמו 'נייס גאי' ואופיואידים שונים. הכללת הסמים בפקודה נעשתה לבקשת משרד הבריאות כך שהדבר יהווה עוד צעד להגבלת השימוש בהם ובמאבק למניעת הפצתם.

ארבעה סמי הרחוב הממכרים מתוך החמישה, מוכרים כמסוכנים וכגורמים לבעיות נפשיות ואף פיזיות שונות הם: אמינורקס שהוא חומר ממריץ והצורך אותו שוקע בהזיות; קומיל פגקלון הוא ממשפחת סמי הנייס גאי. מוסקימול – חומר פסיכואקטיבי, גורם להזיות. איזוטוניטזן כבר נקשר למקרי מוות רבים שהתרחשו בצפון אמריקה, נמכר ברשת האינטרנט כתחליף לפנטניל המסוכן. הוא אופיואיד חזק יותר מהרואין. כל הארבעה הוכרזו כאסורים להפצה – עד כה בהכרזות זמניות ומהבוקר הם כבר נכללים בפקודת הסמים באופן קבוע.

הסם החמישי הוא Lisdexamfetamine, שהוא החומר הפעיל בתרופה Vyvanse המשמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז וכן בהפרעת אכילה כפייתית. הוא נמצא בשימוש נרחב ומשרד הבריאות ביקש להכלילו בפקודת הסמים משום שמתנהל בו סחר לא חוקי שמאיים על בריאות הצרכנים.

הצורך בהוספת החמישה לפקודה גם נובע מהרצון לשמור על בריאות הדור הצעיר שהוא עתה חשוף יותר מאי פעם לחומרים הללו, הדגישה יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן. אתמול גם הוכרז בכנסת על הקמת ועדה משותפת לוועדה הבריאות ולוועדת הסמים כדי לטפל בנגע ההתמכרויות על כל היבטיו על מנת לצמצם את השימוש בחומרים המסוכנים השונים.

אם חומר איננו נכלל ברשימת הסמים המסוכנים ולא משנה אם הוא ממכר או לא – הוא לא נחשב עד כה כמסוכן. לשימוש בחומרים הללו השפעות פסיכואקטיביות, והם יוצרים תופעות לוואי שבהן תידרש מערכת הבריאות לטפל. חלק מהחומרים שהוכללו עתה ברשימה "מסתובב כבר בעולם" ועלה חשש שיש סיכוי גבוה שיגיע לארץ ולכן נדרש שיהיו בפקודת הסמים כדי למנוע חדירתם לשוק בישראל. בדיון נמסר כי רוב חבילות הסמים שנתפסו הגיעו מחו"ל דרך חברות בלדרות ואפילו דרך שירותי הדואר. במקרים רבים התברר שלכל חבילה כזאת הוצמדה תעודת אחריות כך שאם הרשויות יתפסו את החבילה המזמין יקבל פיצוי במשלוח הבא.

ד"ר ברק שפירא, רכז ארצי לנושא הפשיעה הפרמצבטית במשרד הבריאות, דיווח בדיון כי "הרבה אשפוזים התרחשו באחרונה והם קשורים לשימוש בסמים סינתטיים כמו סמי הרחוב והפיצוציות. יש כבר מכורים שמשתמשים בסמים אלו יחד עם קנאביס וסמים אחרים.

נושאים קשורים:  חדשות,  סמים סינתטיים,  חומר פסיכואקטיבי,  נייס גאי,  ח"כ עידית סילמן,  חומרים מסוכנים
תגובות