תיאור מקרה

תיאור מקרה: טרומבוציטופניה חמורה בחולת COVID-19

כשל מח עצם, היווצרות נוגדנים נגד טסיות או קואגולופתיה של צריכת גורמי קרישה - השלכות המטולוגיות של COVID-19 הופכות יותר ויותר שכיחות ודורשות טיפול, בייחוד במקרים חמורים כמו במקרה המתואר

המטופלת הגיעה למחלקה לטיפול רפואי דחוף עם המופטיזיס, הופעת חבורות ספונטניות ודימום וגינאלי עודף. צילום: אילוסטרציה

זיהום COVID-19 מתבטא בדרכים המטולוגיות שונות, ביניהן לימפופניה וטרומבוזיס. במקרים נדירים, טרומבוציטופניה דווחה כהתייצגות הבלעדית של COVID-19. החוקרים פרסמו בכתב העת American Journal of Case Reports תיאור מקרה של אישה בת 48 ממוצא היספני עם COVID-19 אשר התייצגה עם טרומבוציטופניה חמורה.

המטופלת הגיעה למחלקה לטיפול רפואי דחוף עם המופטיזיס, הופעת חבורות ספונטניות ודימום וגינאלי עודף וכן דיווחה על מחלה דמויות שפעת לאחרונה.

בבדיקתה, האישה נמצאה עם דימום תת-לחמיתי, כיבים אוראליים מפושטים, רגישות בטנית אפיגסטרית, ואכימוזות על החזה, לצד פטכיות מפושטות וארגמנת נמושה בגפיים תחתונות. תוצאות המעבדה היו משמעותיות מבחינת ספירת טסיות (0×10⁹) וחלקן היחסי של טסיות צעירות (34.1%).

בשל חשד קליני, המטופלת נבדקה ל-COVID 19 ונמצאה חיובית לנגיף. היא טופלה עם אימונוגלובולין תוך ורידי, פרדניזון, ריטוקסימאב, ויטמין C ואבץ. לאחר שהושגה יציבות המודינמית, המטופלת שוחררה למעקב המטולוגי במרפאת חוץ.

החוקרים סיכמו כי על פי ממצאי המחקר השלכות המטולוגיות של COVID-19 הופכות יותר ויותר שכיחות. המנגנון מאחורי הביטוי הזה יכול להיות כשל מח עצם, היווצרות נוגדנים נגד טסיות, או קואגולופתיה של צריכת גורמי קרישה. התבטאויות קריטיות אלה דורשות טיפול, בייחוד במקרים חמורים כמו אצל המטופלת שהוצגה. כמו כן, החוקרים כתבו כי שילוב של סטרואידים עם ריטוקסימאב היה הטיפול אשר הדגים את היעילות הגבוהה ביותר.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  19-COVID,  חדשות,  מחלות המטולוגיות
תגובות
27.10.2021, 13:30

היא הייתה מחוסנת גם כן? לא כתוב. כי אלה תופעות לוואי שרואים אחרי חיסון פייזר גם כן.

27.10.2021, 15:18

עצוב...פשע של ממש...