חדשות

שר הבריאות מאמץ את מתווה המתמחים לקיצור תורנויות: 16+2

בכוונת משרד הבריאות להתחיל עם קיצור התורנויות בבתיה"ח בפריפריה אך ראשי איגודים רפואיים מתנגדים בתוקף למהלך וטוענים כי הוא יפגע בהכשרת המתמחים ובמערכת הבריאות כולה

מחאת המתמחים. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

לאחר מאבק ארוך לקיצור התורנויות, הפגנות וקמפיין מחאה, עיצומים, שביתות ועצומת התפטרות המונית שעליה חתמו במהלך השבוע האחרון יותר מ-2,000 מתמחים, הודיע אמש (ד') שר הבריאות ניצן הורוביץ לנציגי הרופאים המתמחים כי יש בכוונתו לאמץ את מודל קיצור התורנויות שהציגו בפניו – 16 שעות תורנות בלבד במקום 26 כיום. כוונת שר הבריאות עוררה התנגדויות מצד ראשי איגודים רפואיים וביניהם האיגוד לרפואה פנימית, איגוד הכירורגים ואיגוד האורטופדים, שטוענים כי על משרד הבריאות לאמץ את המלצות הוועדה שהוקמה על ידי הר"י לבחינת מתכונת עבודת הרופאים וכי המודל המוצע יפגע בהכשרת המתמחים ובמערכת הבריאות כולה.

שר הבריאות הורוביץ נפגש אמש עם נציגי הרופאים המתמחים והביע תמיכה במתווה קיצור התורנויות שהציגו בפניו. בכוונת משרד הבריאות להתחיל עם קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה. עם זאת, המהלך דורש את הסכמתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי.

הבוקר, ועל רקע הפרסומים כי בכוונת משרד הבריאות ליישם את מתווה קיצור התורנויות כפי שדרשו המתמחים - 16+2, אמרה ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם": "אנחנו ניפגש היום עם שרת הכלכלה. אני בטוחה שרוח הדברים תבוא לידי ביטוי גם בהיתר עליו היא תחתום - אלה ימים היסטוריים, עיני המתמחים והציבור כולו נושאות אל עבר מקבלי ההחלטות בתקווה שידעו לעשות את הצעד הנכון ולעמוד מאחוריו".

ד"ר ביטון התייחסה גם לפרסומים אודות המתווה שמקדם משרד הבריאות: "אנחנו רואים את הפרסומים ומקווים שאכן כך הם פני הדברים. אבל זה לא נגמר עד שזה לא נגמר ועד שזה לא רשמי ולכן מבחינתנו, אנחנו ממשיכים להחתים את הרופאים המתמחים על עצומת ההתפטרות וככל שלא יתקבל המתווה המדובר ולא ייחתם ההיתר בהתאם, לא נהסס להוציא לפועל את האיום הזה. זו המערכה האחרונה של תורנויות 26 שעות ואנחנו מתכוונים ללכת עד הסוף בעניין הזה".

המאבק לקיצור התורנויות, בהובלת ארגון מרשם, החל על רקע מגיפת הקורונה שבה עברו המתמחים לעבוד במתכונת אחרת – משמרות של 12 שעות במקום 26 – שהתברר שהיא יותר אנושית, ועם הדרישה מהם לחזור לשגרת עבודה של תורנויות ארוכות, קמה המחאה. המתמחים יצאו בחודש אוגוסט אשתקד בקמפיין מחאה שבו העבירו את המסר: "תורנויות של 26 שעות פוגעות בכולנו - בבריאות המטופלים וגם בבריאות המתמחות והמתמחים". דרישת המתמחים לקיצור התורנויות זכתה לתמיכה רחבה בקרב הציבור ובקרב רופאים בכירים. בעקבות המחאה ודרישת המתמחים מינתה ההסתדרות הרפואית ועדה לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים והמתמחים ואופי התורנויות בבתי החולים.

בשבוע הבא (ג', 6.10) אמור לפוג ההיתר שמאפשר להעסיק את הרופאים המתמחים בתורנויות של 26 שעות. המתמחים כבר הבהירו כי הארכת ההיתר להמשך תורנויות של 26 שעות תגרור אחריה צעדים דרסטיים, עד כדי התפטרות המונית. כמו כן הודיעו כי לא יקבלו את המתווה שאותו קידמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לפיו יעבדו המתמחים בתורנויות של 22 שעות במקום 26 שעות. בתוך כך חתמו בשבוע האחרון למעלה מ-2,000 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים על עצומת התפטרות המונית בכוונה להתפטר ככל שמתווה קיצור התורניות יחרוג מ-16 שעות (16+2). ד"ר ביטון אף התריעה השבוע בפני שר הבריאות וראש הממשלה נפתלי בנט כי על בתי החולים להיערך להתפטרות ההמונית.

המתווה שהוצע על ידי נציגי הרופאים המתמחים הוא קיצור התורנויות למודל של 16+2. כלומר, משמרת של 16 שעות ולאחר מכן שעתיים נוספות לצורך חפיפת המתמחים במשמרת הבאה. כוונת שר הבריאות לאמץ מתווה זה עוררה התנגדויות רבות. ראשי האיגודים הכירורגיים והאורטופדיים שלחו בסוף השבוע האחרון לשר הבריאות הורוביץ ולמנכ"ל משרדו פרופ' נחמן אש מכתב שבו הבהירו כי אם תקוצר תורנות המתמחים במקצועות הכירורגיים ל–18 שעות, כפי שמתכנן משרד הבריאות ובלי תיאום איתם, הם ידרשו שורה של שינויים שהמשותף לכולם הוא הרעת תנאי המתמחים וביניהם: הארכת ההתמחות בשנה שלמה, הפסקת תורנויות הבכירים המסייעים למתמחים, צמצום מועדי בחינות ההסמכה של ההתמחות, הרעת תנאי הלימוד אליהן ועוד.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פנה גם הוא לשר הבריאות בבקשה ללא להיכנע ללחצי המחאה שמפעילים המתמחים. "אין ספק שבשנת 2021, הדאגה לרווחה האישית של הרופאים, ובהם המתמחים, חשובה", כתב אליס בפנייתו לשר הורוביץ, "אלא שלאור חשיבות התורנויות, חשיבות מידת החשיפה לתהליכי ההתמחות ולרציפות הטיפול בחולים, יש להיערך לקיצור משך התורנויות במתווה הרואה תמונה מלאה, אחרת נוביל לבכייה לדורות. נצליח אמנם בנקודה אחת - קיצור משך התורנויות, אך בו בזמן נפגע באיכות הטיפול הרפואי ובאיכות ההתמחות". פרופ' אליס קרא לשר הבריאות לאמץ את המתווה שהוצג בדו"ח הוועדה שהוקמה על ידי הר"י.

פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים בישראל, קרא במכתבו אל ד"ר איתן ורטהיים, יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים בישראל, להתנגד ליוזמה של משרד הבריאות לקיצור התורנויות. "ברור לנו כי השקת המהלך לקיצור התורנויות, באופן דיפרנציאלי (תחומי ואזורי), ללא כל התכוננות ותשתיות נאותות, תגרום לפגיעה חמורה בהכשרה המתמחים ולבסוף גם פגיעה במערכות הבריאות בישראל", ציין. פרופ' קלוגר דורש לאמץ את המלצות הוועדה שהוקמה על ידי הר"י לבחינת מתכונת עבודת הרופאים, המלצות שלדבריו התקבלו לאחר עבודה מאומצת ובהשתתפות נציגים מכל האיגודים המקצועיים. "הוועדה", ציין, "התוותה מספר מודלים אפשריים ליוזמת קיצור התורנויות. במסמך מפורט ועל דעת הרוב, נרשמו גם התנאים הנלווים למהלך כזה".

בתגובה לדברי ראשי האיגודים פרסמה ד"ר ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם את הדברים הבאים: "שנים שהר"י ואיגודיה מתעלמים ומצפצפים על ההכשרה שלנו, לא מקדמים את הרפורמות הנדרשות בטיצ'ינג, פיקוח על הפרות, השתתפות מתמחים בחדרי ניתוח, רענון הסילבוסים, הסדרת עוזרי רופא ועוד ועוד. ועכשיו, כשרכבת קיצור התורנויות כבר מזמן עזבה את התחנה ואנחנו בדרך לשינוי היסטורי, דווקא עכשיו אתם מדברים על הכשרה, ועוד מאיימים באמצעותה? אין גבול לציניות".

נושאים קשורים:  ד"ר ריי ביטון,  פרופ' יורם קלוגר,  פרופ' אבישי אליס,  חדשות,  קיצור תורנויות,  משרד הבריאות,  מתמחים,  רופאים מתמחים,  ארגון מרשם,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות
אנונימי/ת
01.10.2021, 09:12

ריי ביטון. את לא מתמחה באשדוד שמזריקה בוטוקס וקוראת לעצמך רופאה אסתטית בוגר קרופניק (עוד רופא אסתטית...) למרות שאין כזו התמחות ואין כזה מקצוע למעט אצל הפלסטיקאים?
שלי נעלך...

אנונימי/ת
01.10.2021, 10:42

מה הקשר לנושא?

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:01

הקשר הוא שהיא לא זו שצריכה ליצג מישהו מהרופאים. הנזק שהיא עודה יתברר לה שהיא תתבגר במיוחד מקצועית אם בכלל

אנונימי/ת
01.10.2021, 09:33

לא ניתן להפחית שעות עבודה מבלי לתת מענה הכשרתי באורך ומשך ההתמחות. הפחתה של תורנות מ 26 שעות ל 18 שעות, משמעה בוקר נוסף בשבוע בו המתמחה נעדר מהעבודה, מחמיץ דיונים וביקורים עם רופאים מומחים וצוותים רב מקצועיים, ומפסיד הרצאות ורצף טיפולי. התורנות חשובה בקבלת עצמאות ואחריות, אך עיקר ההכשרה הוא בשעות העבודה הפורמליות, שיתקצרו ללא שיעור.
עם כל הפופוליזם של דגש על איכות הטיפול ( כשהוכח מחקרית שתפקודית וקוגניטיבית אין פגיעה בכושר החשיבה של הרופא במהלך התורנות ), לא ניתן לתהות האם טובת החולים אכן מול עיני המתמחים חושבים או רק איכות חייהם שלהם ?!

אנונימי/ת
01.10.2021, 09:38

קשקושים בשכל, אני 13 שנים אחרי תום תת התמחות וכולנו יודעים שמרבית הזמן המתמחים עושים את העבודה העיקרית של המחלקות וזוכים לטיצ'ינג בינוני ומטה.

אנונימי/ת
01.10.2021, 10:44

באירופה זה עובד מצויין שנים למה לא פה?שבכירים ישקיעו יותר בהכשרה לימוד וחינוך הדור הבא ולא בכיסם אז זה יתאפשר בהחלט!!!

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:21

באמת קשקוש.
1. היום המתמחים הם קודם כל עובדים, אחר כך עובדים ורק אחר כך מקבלים טיצ'ינג. יש *כל כך הרבה* דרכים לשפר טיצ'ינג ממה שקיים היום, מלבד להוסיף עוד שנות התמחות בהן הטיצ'ינג ימשיך להיות כבדרך אגב.
2. אם תראה לי מחקר רציני אחד שבו אין פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי ו/או התפקוד של הרופא במהלך תורנות (בתנאים דומים לישראל, כלומר ללא שעות מנוחה במהלך היום) - אני חותך את האצבע.

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:17

אתה אמיתי, או שרק חושב על טובתך והעבדים שילקחו ממך?
על איזה דיונים / ביקורים / הרצאות וחו"ח טיצ'ינג אתה מדבר? מתי לאחרונה ביקרת במחלקה פעילה, בייחוד במקצועות הכירורגיים? המתמחה הוא מין שק חבטות שעסוק בעבודות מזכירות, סיעוד, עוזר-רופא, כוח-עזר, ועוד. מי טורח ללמד אותו בכלל? הרי כל צ'יף רזידנט אומר למתמחה חדש בשיחה הראשונה "כאן אתה חייב להיות אוטודידקט!"
תדאגו להוריד את כל הזבל שלא קשור מההתמחות, ותוכלו לקצץ ממנה גם 50% מתקופת ההכשרה ללא כל פגיעה.
כיום אין הרבה מומחים שלא עברו תת-התמחות בחו"ל, בייחוד בארה"ב, וכולנו יכולים להשוות ולהגיד בפה מלא: ככלל, ההתמחות בארץ היא בתת-רמה, וזה באחריות כל הדינוזאורים למיניהם, מנהלי המחלקות ושאר מתווי המדיניות הדגולים, שכשלו בתפקידם, וכל מה שמעניין אותם הוא כוח עבודה זול ומפוחד, שיוכלו לנצל ולדפוק כמו שדפקו אותם.

אנונימי/ת
01.10.2021, 17:47

טיצינג שמיטשינג מתמחה באירופה לא מקבל כסף הוא מקבל הכשרה ואפילו משלם על כך

אנונימי/ת
01.10.2021, 17:49

בכירים צריכים להפסיק ללמד מתמחי 16 שעות. ההכשרה בהתמחות לא מתגמלת את המורים

אנונימי/ת
01.10.2021, 09:35

כן, אני רופא בכיר, מנהל יחידה מקצועית. התמחות, התמחות על, גם פלושיפ, לא מצטער על אבני הדרך . יש צדק בדברי המתמחים. לולא היו פרופסור קלוגר וחבריו נוקטים גישה נקמנית אולי היו דבריהם נשמעים. ככה זה עם רופאים, אין להם מושג רב במשא ומתן, בתנאי העסקה ולעיתים גם בניהול . מה חבל.

אנונימי/ת
01.10.2021, 11:24

מרבית הרופאים הוותיקים מנסים להמשיך להעביד מתמחים בתנאי עבדות וזה משעשע כי הם ברובם משתייכים לשמאל מבחינה פוליטית ותומכים בהעלאת שכר המינימום (כמובן חוץ מרופאים מתמחים), בעד התאגדויות ושביתות (חוץ מרופאים מתמחים), לא מפתיע שאתם נגד שוק חופשי, עם הבלבול העצמי הזה שלכם בשוק חופשי הייתם מזמן על הספסל ורחוקים מתפקידי ניהול.

אנונימי/ת
01.10.2021, 11:36

המתמחים יורים ברגלים של עצמם. מניסיון כמתמחה בפנימית- אין תחליף לתורנות ארוכה- להכיר את החולה מחדר המיון ועד למחלקה, לקבל את בדיקות המעבדה, לפענח את המקרה ולהתוות תכנית טיפול. המתמחים ייפגעו הן מבחינת החשיפה לחולים והן מבחינת המשכורת. מי שחושב שאפשר לעשות רפואה טובה כמו שיחות זום של הייטקיסטים שעובדים מהבית- כנראה בחר במקצוע הלא נכון

נכון לעכשיו תורנות 16 שעות. לפני תורנות יש 8 שעות של משרה. למי שיש לו תורנות 8+16 יוצא 24 שעות ועוד כשעתיים למחרת לצורך להעביר משמרת, אולי להשתתף בניתוחים או פורומים…

אנונימי/ת
01.10.2021, 11:52

למרות זיקתי ושירותי הצבאי ההתמדה והמטרה הנעלה - עזבתי !
אל תפחדו להתפטר!
..."העם מטומטם העם ישלם - משיח לא בא"...? שלום חנוך

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:16

זכותך המלאה. מי שלא יכול ראוי שיעשה דברים אחרים.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:21

חייבים לקצר את ההתעללות הזו, אבל לא בטוח שמודל 16+2 הוא הנכון לכל המקומות. עשוי לעשות נזק לא פשוט.
סומך על ההסתדרות הרפואית המושחתת שלנו שתטרפד את זה היטב.
איזה יופי שמשלמים לכם מאות שקלים בחודש ומקבלים הנחה בקניית לוח שנה. שאפו.

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:14

התעללות? אל תלך לכירורגיה!!!

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:41

קל ופופולארי להכריז על תורנות של 18 שעות. אם הבנתי נכון: יום עבודה מתחיל ב 7:00-8:00 עד 16:00 כלומר יום עבודה של 8 שעות. לאחר מכן תורנות של 18 שעות כלומר יחד 26 שעות אז מה השתנה? אם יגיעו מתמחים רק לתורנות של 18 שעות בלי להיות בבוקר במחלקה מי מבטיח שהם ילכו הבייתה אחרי התרונות.. הסכם העבודה קובע שמי שזכאי להליכה הבייתה הןא מי שעבד יום עבודה מלא שבהמשכו תורנות. במידה ןאכן ישתחררו הבייתה הרי הם נעדרים מהעבודה יומיים בשעות הבוקר.
למה האישור ניתן לבתי חולים פריפריים שבהם בגלל גודל בית החולים מורכבות המטופלים וסיבות נוספות, יש פחות עומס על התורנים?

אנונימי/ת
01.10.2021, 13:10

אכן פתרון לא אופטימלי לכירורגיה הכללית לפחות, שמגיע רק כי אתם הגווארדיה הוותיקה סירבתם לאמץ בכנות ובפתיחות רפורמה מקיפה וכוללת.
אם הייתם מאמצים מודל פול טיימרים, היה גם נפח ניתוחים גבוה בהרבה ועוד המון שעות טיצ'ינג. אם היה לכם איכפת הייתם מקצצים את כל הרוטציות המיותרות שאף אחד לא עושה בהן כלום, הייתם בונים מעקב אחר המתמחה. והייתם דואגים להמשך הכשרתו של המומחה הצעיר, כחלק מתהליך המעבר ממתמחה למומחה.
למה לא עשיתם את זה ב 10 השנים האחרונות?
הרשה לי לענות לך-כי לא איכפת לכם מהדור הצעיר. אכפת לכם מעצמכם.

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:13

קשקשן. אין קשר בין פולטיימרים למסקנה שלך שלא אכפת מהרופאים הצעירים. בנינו ובנותינו הם תרתי משמע. ליצנים מכפישים כמוך לא ראויים להיות חלק מהדיון

אנונימי/ת
01.10.2021, 16:42

דווקא אתה נראה לי הקשקשן והתחמן האמיתי, ספון במגדל השן שלך, ומכניס אליו את בניו, שיהנו מזכויות היתר שתוריש להם, וכך לא יחוו על בשרם את ההתמחות הקשה והעלובה שאתה וחבריך יצרתם...

אנונימי/ת
01.10.2021, 17:51

חחח
צעיר טיפש

אנונימי/ת
01.10.2021, 18:07

קשקשן דינוזאורי סנילי

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:10

צריך לאחר חד וברור. קומץ של חוכמולוגים שמצליחים לבר חבר עוד כמה עשרות ומגייסים לטובתם סטודנטים וכול זאת כדי לפגוע בהכשרה של רופאים רבים. יכל להיות קל יותר לשמוע על קיצור תורנויות ממתמחה בניתוחי לב לקראת של ב ולא מחסרי הבנה כדוגמת גברת ריי וחבורתה. הרפורמות נעשות ויעשו והרי מובילה זאת בתבונה. טור כספא וקלאוזנר בעלי נסיון והגיון ואין חכם כבעל ניסיון. כדאי מאוד לממש את מתווה הרי. מדינה דמוקרטית משאירה לכול אחד את הבחירה בסוג ההתמחות ותנאיה. מי שירצה לבחור אחרת זכאי בהחלט לשכר שונה והכשרה אחרת. הנסיון לכפיה של קומץ רייולוגים לשינוי ההכשרה ראוי לגינוי והתעלמות. הרי ממשיכה לדון עם המתמחים ההגיוניים.

אנונימי/ת
01.10.2021, 16:44

על איזו "הכשרה" בדיוק אתה מדבר? באיזו מחלקה בארץ, מעבר למעטות, קיימת הכשרה טובה ואמיתית???
כמו שאמרו לי ולחברי בתחילת הדרך: התמחות בארץ לוקחים, לא מקבלים!

אנונימי/ת
01.10.2021, 15:41

מציע שהמומחים יכתבו עצומת התפטרות לשר הבריאות. מומחה בא לעבור הלילה בכוננות ולמחרת ממשיך לעבוד ואף ללמד מתמחים.

אנונימי/ת
01.10.2021, 18:12

רפואה - מקצוע שולייתי. המתמחה חייב להיות צמוד למומחה כדי ללמוד. גם אם אין הוראה מאורגנת. הוארה עם עזרים והרצאות מכוונות. עצם הביקור והשיחה עם המומחה מעניקה הרבה ידע. ההתמודדות עם המטופלים תוך כדי גיבוי ופעילות בכיר בשטח - מלמדת גם בדיפוזיה. גם מה לא לעשות לומדים בדרך זו. עובדות: 1. פרנסה-כדי להרויח אותו סכום יצטרכו המתמחים לבצע פי 1.5 משמרות. 2. הוראה - חופש אחרי תורנות יוכפל במקדם 1.5 - פחות עבודה ליד מיטת החולה
3. באירופה התורנים בהרבה מדינות - רופאי בית. לא מתמחים. צריך תקציב לממן אנשים איכותיים שיעשו תורנויות בשכר. כמו צוות אחיות מוסמכות העובד אחרי הסמכה בבית חולים.
4. נציגי המתמחים שמנסים כבר שנים לקבל את ליטרת הבשר תפסו שר בריאות פופוליסט לכאורה. משרד הבריאות ותנאי המתמחים לכאורה מעניינים אותו פחות מנתוחי שינוי מין. אז למה לא לתת למתמחים מה שהם רוצים. לכאורה מה איפכת לו. אנחנו עומדים בפני שינוי דרסטי במערכת הרפואה, את המחיר ישלמו המטופלים. הכותב - היה מתמחה על מלא בעידן שלא היה חופש אחרי תורנות, היה מומחה והרבה מעבר. עשה מספיק טעויות כדי ללמד אחרים איך להימנע מהן.

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:48

בהצלחה למתמחים במאבקם הצודק.

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:50

בהצלחה למתמחים!!!