מחקרים

פרופיל שומנים אצל מטופלים עם טרשת עורקים

במחקר זה נמצא כי פרופיל הליפידים של חולי טרשת עורקים כלילית לעומת פריפרית היה שונה מבחינת קרמידים ופוספטידילכולין

טרשת עורקים. אילוסטרציה
טרשת עורקים. אילוסטרציה

מחלת עורקים פריפרית (PAD) ומחלת עורקים כלילית (CAD) שתיהן נגרמות בשל טרשת עורקים. ליפידים וליפורוטאינים בסרום מנבאים התפתחות טרשת אך לא ברור האם הם קיים הבדל אופייני בין שתי המחלות מבחינת פרופיל השומנים. החוקרים ביקשו לבחון האם באמצעות אפיון בצורה יותר מפורטת של דפוס הרמות של ליפידים וליפופרוטאינים ב-CAD וב-PAD ניתן לבצע הבחנה ברורה בין שני הפנוטיפים הטרשתיים הללו.

המחקר כלל קוהורטה של 274 מטופלים ללא טיפול בסטטינים ברקע עם אבחנה חדשה מבוססת הדמייה של PAD (n=89) או CAD יציבה (n=185). פרופיל השומנים והליפופרוטאינים של המטופלים שהשתתפו במחקר אופיין באמצעות אנליזה מתקדמת (NMR ו-LC-MS/MS). כמו כן, החוקרים השתמשו בקוהורטה בלתי תלויה של 1,239 מטופלים עם תחלואה של CAD ו-PAD לתיקוף הממצאים.

תוצאות המחקר הראו כי היה הבדל משמעותי בין רמות סמני דלקת וכמו כן בין רמת קרמיד ופוספטידילכולין בהשוואה בין שתי קבוצות המחקר. לעומת זאת, מבחינת הסמנים הליפידים הרוטיניים לא נמצא הבדל. החוקרים מצאו כי בחינה של יחסי הסמנים-קרמידים ופוספטידילכולין ודירוגם הועילה עוד יותר בהבחנה בין CAD ל-PAD.

החוקרים סיכמו כי תוצאות המחקר הצביעו על האפשרות ש-PAD ו-CAD נבדלות מבחינת תבנית תוצאות בדיקות הסמנים הליפידים קרמיד ופוספטידילכולין, אך לא מבחינת מאפיינים של רמות ליפופרוטאינים.

מקור: 

Andreas Leiherer  et. al (2021) JIM DOI: https://doi.org/10.1111/joim.13368

נושאים קשורים:  מחקרים,  ליפידים,  ליפופרוטאינים,  טרשת עורקים
תגובות