מחקרים

אנדומטריוזיס בדופן הבטן: האם המבנה כפי שמוצב בהדמיה קשור למיקום הקשרית?

במחקר זה נמצא כי קשריות במיקום אמצעי ותוך-שרירי היו גדולות בהשוואה לקשריות בשומן התת-עורי

כאבי בטן חזקים (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין המבנה של קשריות אנדומטריוזיס בדופן הבטן ב-MRI למיקום שלהן בשכבות דופן הבטן על מנת לזהות טוב יותר את מקור הקשריות.

המחקר כלל 36 נשים אשר עברו MRI לפני טיפול ניתוחי בקשריות אנדומטריוזיס בדופן הבטן בין 2005 ל-2016. במסגרת המחקר, נסקרו הדמיות המטופלות. כל קשרית עברו בחינה על סמך המבנה שלה (סיבי, שלפוחיתי, מעורב), מיקום (שומן תת-עורי, תוך-שרירי, מיקום אמצעי) וגודל.

במהלך המחקר 40 קשריות עברו בדיקה על סמך הדמיית MRI, כאשר לא נמצא קשר בין מיקום למבנה הקשרית (p=0.48). כמו כן, 87.5% מהקשריות המעורבות נמצאו עם שלפוחית טבעתית שטחית אשר התרחבה לתוך שכבת השומן התת-עורי. ממצאים אלה הצביעו על כך שהחלק הבלוטי של הקשרית היה החלק הפעיל של המחלה, אשר ממנו התקדמה המחלה. החוקרים זיהו כי קשריות במיקום אמצעי ותוך-שרירי היו גדולות בהשוואה לקשריות בשומן התת-עורי, מה שהעיד על קשר בין גודל הקשרית למיקום (35 מילימטר לעומת 17 מילימטר בממוצע, בהתאמה, p=0.03).

החוקרים סיכמו כי על אף ההבדלים בסביבת הקשריות, לא נמצא קשר משמעותי בין מבנה הקשריות בהדמייה למיקומן בדופן הבטן. הנתונים לגבי קשריות מעורבות העידו על כך שעשויה להיות בשפעה של סביבת הקשרית על המבנה ושהמנגנון של צמיחת הקשרית עשוי להיות קשור להתפתחות טבעות שלפוחיות שטחיות.

מקור: 

Claire Figuier et. al (2021) Journal of Endometriosis and Pelvic Pain Disorders DOI: https://doi.org/10.1177/22840265211009643

נושאים קשורים:  מחקרים,  הדמיה,  אנדומטריוזיס,  דופן הבטן
תגובות