מחקרים

רופאי משפחה מקבוצות מיעוט אתני נמצאים בסיכון מופחת לסבול משחיקה מקצועית

במחקר זה נמצא כי עבודה באזורים עם אוכלוסייה מגוונת מבחינת מוצא אתני ורקע תרבותי תרמה להפחתת השחיקה הרגשית אצל רופאי משפחה בעלי מוצא אתני המהווה מיעוט בקהילה הרפואית

החוקרים ביקשו לבחון האם מוצאם של רפואי משפחה היה קשור לשחיקה מקצועית אצלם, באמצעות בדיקה של מדגם מייצג בקנה מידה לאומי. החוקרים בצעו מחקר חתך תצפיתני אשר הסתמך על נתוני סקר אשר ענו עליו 1,510 רופאים שהשתייכו ל-American Board of Family Medicine ב-2017 וכן על נתוני סקר ה-National Graduate Survey עליו ענו 1,586 רופאים.

תוצאות המחקר הראו כי מבין 3,096 הרופאים שענו על הסקרים, 450 (15%) היו ממוצא אתני המהווה מיעוט בקהילה הרפואית. החוקרים השתמשו במודלים סטטיסטיים על מנת לבחון את ההשפעה של סטטוס המיעוט על תשישות רגשית ודה-פרסונליזציה. רופאי משפחה שהשתייכו לקבוצת מיעוט בקהילה הרפואית נמצאו עם סבירות נמוכה יותר בהשוואה לעמיתיהם אשר לא היו שייכים לקבוצת מיעוט לדווח על תשישות רגשית (יחס הסיכויים 0.82, 95% רווח בר-סמך 0.41-0.71). כמו כן, החוקרים מצאו כי הרופאים אשר השתייכו לקבוצת מיעוט עבדו בסבירות גבוהה יותר באזורים עם אוכלוסייה מגוונת מבחינת מוצא אתני, וכן היו בסבירות נמוכה יותר מומחים למיילדות, בהשוואה לעמיתיהם. על פי החוקרים, נטייה זו למסגרת עבודת תרמה באופן חלקי להשפעה של מוצא אתני המהווה מיעוט על דה-פרסונליזציה.

החוקרים סיכמו כי על אף שגורמים כגון גזענות צפויים להיות בעלי השפעה שלילית על שלום הרופאים המגיעים מקבוצות מיעוט אתני, אותם רופאים דיווחו על פחות תשישות רגשית ודה-פרסונליזציה. ממצאים אלה הושפעו באופן חלקי מגורמים כמו אזור מקום עבודה בו מתגוררת אוכלוסייה עם רקע אתני ותרבותי עשיר, מה שהוביל את החוקרים למסקנה כי עבור רופאים ממוצא אתני המהווה מיעוט, מגוון תרבותי הינו גורם מגן מבחינה בריאותית.

מקור: 

Montgomery Douglas  et. al (2021) Annals of Family Medicine DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2696

נושאים קשורים:  מחקרים,  מוצא אתני,  רופאי משפחה,  שחיקה,  גזענות
תגובות