מחקרים

האם אוסטאוקלסטים המושרים ע"י ציטוקינים לוקחים חלק בפתופיזיולוגיה של RA?

חוקרים בחנו את המאפיינים והתפקוד של אוסטאוקלסטים המושרים באמצעות TNF ו-IL-6, וגילו כי יתכן ויש להם תפקיד משמעותי בפתולוגיה של דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית (אילוסטרציה)
דלקת מפרקים שגרונית (אילוסטרציה)

במחקרים קודמים דיווחו החוקרים על כך שגירוי מקרופאגים ממח העצם העכבר באמצעות TNF ו-IL-6 משרה התמיינות של תאים דמויי אוסטאוקלסטים.

מחקר שפורסם בכתב העת Arthritis & Rheumatology ביקשו החוקרים להבהיר את המאפיינים והתפקוד של אוסטאוקלסטים המושרים על ידי TNF ו-IL-6, באמצעות דגימות מדם היקפי שנלקחו מחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (RA), ומתורמים בריאים.

מונוציטים מהדם ההיקפי גודלו בתרבית על מצע עם TNF בלבד, IL-6 בלבד, עם שילוב של שניהם, או עם RANKL. לאחר מכן הוערכה היכולת של המונוציטים להביא לספיגת עצם. נערך ניתוח של רמות הביטוי של NFATc1, של ציטוקינים פרו-דלקתיים ושל MMP3, ונבחנו ההשפעות של מעכבי NFAT ו-JAK.

בנוסף, בדקו החוקרים את הקשר שבין מספר האוסטאוקלסטים המושרים על ידי TNF ו-IL-6 או על ידי RANKL שהתמיינו מתאים מונו-נוקלאריים מהדם ההיקפי (PBMC) של חולי RA, ובין ה-modified total Sharp scoreי(mTSS) או צפיפות המינרלים בעצמות (BMD) בכל הגוף.

היכלות לספוג את משתית (matrix) העצם נצפתה במונוציטים מהדם ההיקפי שעברו גירוי באמצעות אוסטאוקלסטים המושרים באמצעות TNF ו-IL-6. התמיינות התאים לא עוכבה על ידי תוספת של אוסטאופרוטגרין (osteoprotegerin).

גירוי משולב עם TNF ו-IL-6 קידם את הביטוי של NFATc1, ואילו מעכבי NFAT ו-JAK מנעו את ההיווצרות של אוסטאוקלסטים המושרים באמצעות TNF ו-IL-6.

רמות הביטוי של IL1β, TNF, IL12p40 ו-MMP3 היו גבוהות באופן מובהק באוסטאוקלסטים המושרים באמצעות TNF ו-IL-6, אך לא באוסטאוקלסטים המושרים על ידי RANKL.

מספר האוסטאוקלסטים המושרים על ידי TNF ו-IL-6 שהתמיינו מ-PBMCs בחולים עם RA היה במתאם חיובי עם mTSS, בעוד שמספר האוסטאוקלסטים המושרים על ידי RANKL היה במתאם שלילי עם ה-BMD בכל הגוף של חולים אלה.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי אוסטאוקלסטים המושרים על ידי TNF ו-IL-6 עשויים לקחת חלק בפתולוגיה של דלקת מפרקים דלקתית המקושרת עם הרס מפרקים, כגון RA.

מקור:

Yokota, K et al. Arthritis and Rheumatology. 2021 Jul;73(7):1145-1154.doi: 10.1002/art.41666.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  אוסטאוקלסטים,  פתופיזיולוגיה,  מונוציטים
תגובות