COVID-19 בישראל

מרכז שניידר מתחיל במחקר סרולוגי למיפוי נוגדני הקורונה בילדים

עד כה חוסנו בקופות החולים כ-500 ילדים בני 11-5 בהתאם לאישור משרד הבריאות | בחודש הבא צפויות להתפרסם תוצאות ניסויי פייזר ומודרנה לקראת קבלת אישור ה-FDA לחיסון כלל קבוצת גיל זאת

בדיקה סרולוגית לילד ב"שניידר". צילום: דוברות בית החולים

נוכח העלייה בתחלואה בימים האחרונים ולקראת שנת הלימודים המתקרבת, הצטרף מרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה למאמץ הלאומי של איסוף מידע עדכני על מצב הקורונה בקרב ילדים. בית החולים הודיע הבוקר (ב') כי ייטלו חלק במחקר זה ילדים מכל הגילים והמגזרים שהחלימו מקורונה, ילדים שחוסנו וילדים שלא חלו.

מטרת המחקר: להבין מהו הסטטוס החיסוני של הילדים בישראל, וזה יתגלה באמצעות בדיקה סרולוגית שתבהיר האם קיימים נוגדנים וכן כמותם בקרב ילדים שחלו בקורונה ללא סימפטומים, ומבלי שידעו על היותם חולים. כמו כן, מהו שיעורם באוכלוסיה. במחקר ייקחו דגימות דם מילדים המאושפזים או המטופלים ממילא במרכז שניידר" וללא צורך בדקירה נוספת. בית החולים הזמין הורי ילדים המטופלים ב"שניידר" ומעוניינים לקחת חלק במחקר ליצור קשר עם הצוות המטפל.

בתוך כך דיווח הבוקר "ישראל היום" כי מאז תחילת החודש חוסנו כבר במנה ראשונה בקופות החולים כ-500 בני 11-5 – כ-400 ב"כללית", כ-50 ב"מכבי" וכ-20 ב"מאוחדת". הקופות הונחו לבצע מעקב אחרי המחוסנים הצעירים ועד כה לא הוצגו אצלם תופעות לוואי חריגות.

משרד הבריאות העניק אישור חריג למתן החיסון לגילאים הללו אולם רק עבור ילדים הסובלים מתחלואת רקע משמעותית: מחלת ריאות קשה, השמנת יתר חמורה, מחלות סרטן, אי ספיקת לב ומצבי דיכוי חיסוני חמור.

בחודש הבא אמורה חברת פייזר להציג נתונים משלה על הניסוי בבני 11-5 לקראת הגשת בקשתה לקבלת אישור ה-FDA – כאשר ההנחה היא שיינתן. על פי הדיווח של רן רזניק, ייתכן שבישראל יוחלט, אולי כבר בחודש הבא, שלא להמתין לאישור ה-FDA – נושא שנוי במחלוקת בקרב מומחים – וייתכן שאז יחלו להציע את החיסון לכלל הילדים בקבוצת גיל זאת, בכפוף להסכמת הורי הילדים.

בדיווח מצוטט בין השאר פרופ' אלי שפרכר, סמנכ״ל מחקר פיתוח וחדשנות ב"איכילוב", התומך בהקדמת מתן חיסון זה לבני 11-5 אבל מציע "לחכות לפרסום הצפוי בשבועיים-שלושה הקרובים מתוצאות מחקרי 'פייזר' ו'מודרנה' בלי שיהיה צורך לחכות לאישור ה-FDA". על פי הערכה, כמו שלא נצפו תופעות לוואי חריגות בקרב בני 15-12 שחוסנו, לא יהיו כאלו גם בקרב הילדים היותר צעירים, אבל חיסונם יצמצם בהידבקויות וימנע מחלה קשה.

גם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, פנימית ולמינהל רפואי, סבור שיש לאשר את החיסון לילדים כבר עכשיו גם נוכח הדיווחים המגיעים, בין השאר, מארה"ב על כך שמחלקות ילדים בבתי החולים שם מלאות בחולים ויש נתונים, עדיין לא רשמיים, ש"דלתא" פוגע קשה יותר בילדים.

בין הרופאים המציעים להמתין מעט לאישור ה-FDA, פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, שמעריך שבעתיד כלל הילדים יחוסנו; יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, המציע להמתין עד תום הניסויים מאחר שכרגע אין מספיק נתונים כדי להתחיל בחיסון בני 11-5; פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, שטוען כי רק לאחר הגשת הבקשה ל-FDA יידרש משרד הבריאות לקבלת ההחלטה ולדבריו, "כשעוסקים בחיסוני ילדים, יש חשיבות עצומה להקפדה בנושא הבטיחות והשקיפות של תהליך האישור".

הבוקר גם דווח בחדשות כאן-11 כי התברר במחקר ראשוני בישראל שאצל בני 15-12 שחוסנו, שיעור הסיכוי להידבקות בנגיף נמוך ב-90% לעומת בני גילם שלא חוסנו.

נושאים קשורים:  בדיקה סרולוגית,  חיסון לקורונה,  חיסון ילדים,  חדשות,  אישור ה-FDA,  חברת "פייזר",  חברת מודרנה,  19-COVID,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות