מחקרים

השפעת אנטיביוטיקה על המיקרוביום של חולי רינו-סינוסיטיס

חוקרים בחנו את ההשפעה של שימוש באנטיביוטיקה לבין הסביבה הביולוגית של חלל האף בקרב חולי סינוסיטיס-כרונית, ומצאו קשר לשינויים במיקרוביום ובפרוטאום בחלל האף של חולים עם פוליפים

25.07.2021, 10:56
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

רינו-סיטוסיטיס כרוני (CRS) הינו מצב דלקתי כרוני הטרוגני של הסינוסים הפארא-נאזליים ושל המעברים בחלל האף. אנטיביוטיקה משמשת להפחתת הדלקת או לטיפול באירוע של רינו-סינוסיטיס חריפה, אך ההשפעות של השימוש בה על סביבת האף ועל תגובת המארח ב-CRS איננה ברורה.

במחקר שפורסם בכתב העת Allergy, Asthma & Immunology Research ניתחו החוקרים את ההשפעות של השימוש באנטיביוטיקה על המיקרוביום של חלל האף ועל הפרוטאום המופרש ב-CRS.

במחקר נכללו 99 נבדקים, מתוכם 29 בריאים ששימשו לצורך ביקורת, 30 חולי CRS ללא פוליפים באף, ו-40 חולי CRS עם פוליפים. הנבדקים חולקו לשתי זרועות. בזרוע אחת קיבלו הנבדקים טיפול אנטיביוטי למשך 3 חודשים, ובזרוע השנייה לא קיבלו הנבדקים אנטיביוטיקה. לאחר מכן, נאספו הפרשות אפיות מכלל הנבדקים, ובוצע ניתוח של רצף הדנ"א הריבוזומלי של יחידה S16 וניתוחים פרוטאומיים מבוססי ספקטרומטריית מסה של Orbitrap. בנוסף, נעשה שימוש במתאם ספירמן לצורך הערכת המתאם שבין המיקרוביום האפי לפרוטאום המופרש.

הקשר בין המיקרוביום האף לבין הפרוטאום המופרש זוהה בקרב הנבדקים שקיבלו טיפול אנטיביוטי. לאנטיביוטיקה עשויה להיות השפעה חזקה יותר על הקשר בקרב חולים עם CRS ופוליפים ביחס לחולים ללא פוליפים. טרם התברר האם שינויים הוליסטיים אלה הנגרמים על ידי השימוש באנטיביוטיקה מועילים או מזיקים לחולי CRS, אך יתכן והקשרים מושפעים באופן דיפרנציאלי מחומרת המחלה.

לסיכום, הממצאים העולים ממחקר זה מספקים תובנה חדשה לגבי סביבת האף ותגובת המארח בקרב חולי רינו-סינוסיטיס כרונית.

מקור: 

Kim, YS et al. Allergy Asthma and Immunology Research. 2021 Jul;13(4):589-608.doi: 10.4168/aair.2021.13.4.589.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רינוסינוסיטיס,  אנטיביוטיקה,  פרוטאום,  מיקרוביום
תגובות