מחקרים COVID-19

מחקר המשפחות ב"שיבא": מידת ההידבקות של מחוסנים במשפחה

במסגרת מחקר שבוצע בקרב מאות עובדים ב"שיבא" ובני משפחותיהם, הצליחו החוקרים להצביע לראשונה על הנתון המספרי הבא: שיעור ההדבקה בקרב בני משפחה מחוסנים נגד קורונה ירד מ-57% ל-4%

עובדי צוות רפואי מקבלים את החיסון לקורונה.אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

מחקר המשפחות של המרכז הרפואי שיבא, שנערך בשיתוף מכון המחקר הצרפתי פסטר ואוניברסיטת סורבון בפריז בקרב עובדי "שיבא" ובני ביתם, בדק את יעילות החיסון נגד קורונה ומצא כי מחוסנים שנדבקו בנגיף הקורונה מדביקים פחות ונדבקים פחות. במסגרת המחקר, לראשונה נקבע נתון מספרי המשקף את הסיכון להידבק בקורונה לאחר חשיפה משמעותית לחולה – מ-57% ל-4% בקרב בני משפחה ששניהם מחוסנים.

המחקר, שהתפרסם ב-medRxiv, בוצע בקרב 210 משפחות בתקופה שלאחר תחילת מבצע החיסונים במדינת ישראל בדצמבר 2020 עד מרץ 2021. בסך הכל נבדקו 902 איש, ומתוכם אותרו 191 מבוגרים ו-24 ילדים מתחת לגיל 12 חיוביים לזן אלפא (הבריטי) של הקורונה.

לדברי ד"ר מעיין גלבוע, שותפה בכירה במחקר ורופאה בהתמחות שנייה ביחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, המטרה היתה לבדוק האם יש יותר הדבקות בקורונה במשפחות שבהן אחד מבני הבית נדבק בנגיף ומהי מידת ההדבקה וההידבקות  של מחוסנים במשפחות.

ד"ר גלבוע: "הממצא העיקרי שעלה מהמחקר הוא כי הסיכון של בני משפחה מחוסנים להידבק מבן משפחה שחלה למרות שחוסן הוא 4% בהשוואה לסיכון של בן משפחה לא מחוסן להידבק מבן משפחה מאומת שלא חוסן, העומד על 57%. ממצא חדש וחשוב נוסף שעלה מהמחקר, הוא כי במקרה של בן בית שחלה בקורונה, הבידוד ממנו הוריד את שיעור ההדבקה בקרב שאר בני הבית בכ-80%-90%".

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מובילה המחקר, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא": "ממצאי מחקר זה מחזקים ממצאים של מחקרים קודמים שנערכו ב'שיבא', המצביעים על כך שמחוסנים לא רק נדבקים פחות אלא גם מדביקים פחות. למעשה, לראשונה הצלחנו לכמת את הסיכון האמיתי להידבק בקורונה לאחר חשיפה משמעותית בקרב מחוסנים, לא מחוסנים, מבודדים ומבוגרים בהשוואה לילדים. מחקר זה מהווה עדות נוספת לחשיבות העלאת שיעור המתחסנים במדינת ישראל בפרט, ובעולם בכלל, כדרך היעילה היחידה לצמצום מימדי המיגפה והשבת החיים לשגרה לצד הקורונה".

נושאים קשורים:  מחקר ישראלי,  שיבא,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  ד"ר מעיין גלבוע,  חדשות,  19-COVID,  חיסון לקורונה
תגובות