דלקת עור אטופית

מה הקשר בין וריאנטים של IL-17, חיידקי סטרפטוקוקוס במעיים ודלקת עור אטופית?

חוקרים בחנו את הקשר בין וריאנטים של IL-17 והמיקרוביום במעי של תינוקות לשלל מדדים של דלקת עור אטופית, ומצאו כי עושר בחיידקי סטרפטוקוקוס ואללים מסוימים של IL-17 קשורים להתפתחות הדלקת

חיידק הסטרפטוקוקוס
חיידק הסטרפטוקוקוס

וריאנטים שונים של אינטרלאוקין- (IL-17) 17 והפרעות במיקרוביום של המעיים עשויים להשפיע על ההתפתחות של דלקת עור אטופית (AD). עם זאת, טרם נמצאו עקרונות מאחדים המבהירים את האינטראקציה שבין הוריאנטים של המארח לחיידקי המיקרוביום.

במחקר שפורסם בכתב העת Allergy, Asthma & Immunology Research ניסו החוקרים לבדוק האם וריאנטים של IL-17 והמיקרוביוטה של מעיים משפיעים על ההתפתחות של דלקת עור אטופית בגיל הינקות.

במסגרת המחקר נותח הרכב המיקרוביום במעיים מתוך דגימות צואה שנאספו מתינוקות בני 6 חודשים, מתוכם 99 תינוקות בריאים ו-61 תינוקות הסובלים מדלקת עור אטופית. החוקרים ניתחו את הקשרים בין חיידקי סטרפטוקוקוס ובין הרמה הכוללת של IgE, ציון ה-SCORAD (scoring atopic dermatitis), חומצות שומן קצרות-שרשרת, הטרנסקריפטום, והפרופיל התפקודי של המעיים שנמדדו בקרב התינוקות. בנוסף, נמדדו רמות  IL-6 ו-IL-8 בשורת תאי אפיתל של מעי אנושי (HIEC-6) לאחר גירוי של IL-17 ו- Streptococcus mitis.

תינוקות שסבלו מדלקת עור אטופית היו עתירים בחיידק הסטרפטוקוקוס, עם רמה גבוהה ביותר בקרב תינוקות  עם וריאנט GA + AA של IL-17 (rs2275913). חיידקי סטרפטוקוקוס קיימו מתאם חיובי עם רמות ה-IgE וה-SCORAD בתינוקות עם AD ו-GA + AA של IL-17. בוטיראט (Butyrate) וואלרט (valerate) קיימו מתאם שלילי עם חיידקי סטרפטוקוקוס ורמתם הייתה מופחתת בקרב תינוקות עם AD ו-GA + AA.

רמות הגנים חיידקיים האחראים לתהליך הזרחון החמצוני שמושרים על ידי מיעוט מושבות של קלוסטרידיום היו נמוכות יותר בהשוואה לנורמה ולווריאנט  GG. בניתוח הטרנסקריפטום נמצא כי הביטוי של לקטט דהידרוגנאז A-like 6B היה גבוה יותר בקרב תינוקות עם AD, בהשוואה לתינוקות בריאים. כמו כן, נמדדו רמות גבוהות של IL-6 ו-IL-8 בתאי HIEC-6 בתגובה לגירוי IL-17 ו/או S. mitis.

לסיכום, ממצאי מחקר זה מראים כי רמה גבוהה של חיידקי סטרפטוקוקוס וכן אלל דומיננטי של IL-17 (rs2275913) עשויים לתרום לפתוגנזה של דלקת עור אטופית באמצעות השפעה על מערכת החיסון בינקות.

מקור: 

Kang, MJ et al. Allergy Asthma and Immunology Research. 2021 May;13(3):404-419.doi: 10.4168/aair.2021.13.3.404.

נושאים קשורים:  דלקת עור אטופית,  סטרפטוקוקוס,  מיקרוביום,  אינטרלוקין 17,  מחקרים
תגובות