חדשות

עומסים במחלקות הפסיכיאטריות לנוער: "רק מי שבסכנת חיים מתקבל"

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה לנוער ולמתבגר: "תקופה כזאת לא היתה מעולם - המרפאות והמסגרות הטיפוליות, שאמורות לתת מענה במצבי חירום ולמנוע חלק מהאשפוזים, נמצאות באי ספיקה"

המרכז לבריאות הנפש איתנים. צילום: פלאש 90

בעקבות מגיפת הקורונה נרשם זינוק במספר הפניות לקבלת טיפול פסיכיאטרי ואחת התוצאות: המחלקות הפסיכיאטריות לנוער מלאות עד אפס מקום, כמעט קורסות, ומתבגרים אובדניים נאלצים לשכב על מזרן בחדר צפוף. פסיכיאטרים מעידים שאינם יכולים להעניק טיפול ראוי לכל הפניות. כך דיווח הבוקר (ד') עידו אפרתי ב"הארץ".

בדיווח צוטט מנהל מחלקת ילדים ונוער בבית החולים הפסיכיאטרי איתנים, פרופ' יואב כהן, "הגענו למצב שאנחנו מקבלים רק מי שנמצא בסכנת חיים מיידית. יש מקרים של בני נוער שמגיעים שוב ושוב לחדר מיון. רק כשהמצב נהיה גרוע ממש אז מקבלים אותם לאשפוז. העומס במחלקות האשפוז אצלנו תמיד גדול, אבל עתה  אנחנו בעומס חסר תקדים עם תפוסה המגיעה ל-130%".

תיאור דומה הובא בדיווח  מפרופ' יובל בלוך, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה לנוער ולמתבגר, מנהל מרפאת ילדים והנוער במרכז לבריאות הנפש שלוותה: "תקופה כזאת לא היתה מעולם. המערכת מתקיימת על גבול הקריסה. המרפאות והמסגרות הטיפוליות שאמורות לתת מענה במצבי חירום ולמנוע חלק מהאשפוזים נמצאות באי-ספיקה".

בית החולים אברבנאל דיווח שבין ינואר למאי השנה הוכפל מספר הקבלות לאשפוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בישראל כיום 245 מיטות לאשפוז פסיכיאטרי לילדים ונוער בשבעה בתי חולים, מתוך 3,162 מיטות אשפוז בכלל המערך הפסיכיאטרי. במרכז לבריאות הנפש באר יעקב-נס ציונה 66 מיטות אשפוז לילדים ונוער - מספר המיטות הגדול ביותר בישראל.

באפריל פנו האיגוד לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר ואיגוד רופאי הילדים לשר הבריאות יולי אדלשטיין והתריעו על עלייה בפניות לרופאי הילדים ולשירותי הפסיכיאטריה של הילד. משרד הבריאות נתבע לתוספת כוח אדם מיידית של 20% למחלקות הנוער, למחלקות אשפוז ייעודיות כמו מחלקות להפרעות אכילה, לטיפול יום ולמרפאות. השר השיב כי משרדו מתכוון להקצות 150 מיליון שקל להרחבת שירותי מרפאות הנפש למבוגרים וילדים ולהרחבת המענה הנפשי במרפאות ראשוניות. עד כה לא נעשה דבר מכל זה.

נושאים קשורים:  פרופ' יואב כהן,  פרופ' יובל בלוך,  פסיכיאטריית ילדים ונוער,  חדשות,  אשפוז פסיכיאטרי
תגובות