דעות

ההסתדרות הרפואית טעתה כשבירכה את פרופ' שלמה מור יוסף

בחינת תוצאות תקופת כהונתו של מור יוסף כמנכ"ל בית החולים הדסה היתה צריכה למנוע מיו"ר הר"י לברך אותו בפומבי בשם הארגון, כל שכן בשל אחריותו על גירוש ילדים במסגרת תפקידו כמנכ"ל רשות ההגירה

ילדי עובדים זרים בהפגנה נגד הגירוש. תל אביב, יוני 2019. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

לאחרונה העניקה עיריית ירושלים את אות יקיר העיר לפרופ' שלמה מור יוסף. העובדה שהאות הוענק לפרופ' מור יוסף על ידי עיריית ירושלים אינה מפתיעה, אבל העובדה שפרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, החליט לברך אותו על כך במודעת ענק בעיתון "הארץ" היא הפתעה מאכזבת.

בחינת התוצאות של תקופת כהונתו של פרופ' מור יוסף כמנכ"ל בית החולים הדסה היתה צריכה למנוע מפרופ' חגי לברך אותו בפומבי בשם הר"י. שהרי לפרופ' מור יוסף אחריות מרכזית במשבר בית החולים ועל הפגיעה במערכת הבריאות הציבורית שמשבר זה היווה.

מה שלבטח היה צריך להרתיע את כל מי שאתיקה רפואית נר לרגליו מלברך את פרופ' מור יוסף הוא תפקודו של האחרון כמנכ"ל רשות ההגירה. בתפקידו זה למור יוסף אחריות אחרונה על גירוש של ילדים, גירוש שלדעת המומחים פוגע פגיעה משמעותית בבריאותם בכלל ובבריאותם הנפשית במיוחד, כפי שנכתב בקובלנה שהוגשה לפני שנתיים לוועדת האתיקה של הר"י.

לא פעם גורשו מישראל אנשים שבשל מחלות הרקע שלהם, מצב בריאותם נפגע כתוצאה מהגירוש. כפי שקבעו מומחים לבריאות הנפש, בריאותם של ילדים נפגעת תמיד כתוצאה מגירוש ועקירה

באותה עת נמסר מרשות ההגירה "שאיננו מכירים רשימת מקצועות שההסתדרות הרפואית קבעה כי אינם ראויים שרופאים יכהנו בהם. על אחת כמה וכמה, אנו משוכנעים שתפקיד של מנכ״ל במשרד ממשלתי משמעותי, הפועל על פי חוקי מדינת ישראל, החלטות ממשלתי ופסיקות בית משפט, אינו בין התפקידים שרופא אינו יכול לכהן בהם".

כאן המקום להדגיש, כי לרופא מחויבות אתית עמוקה יותר ורחבה הרבה יותר מלשון החוק. הצו האתי הראשון הוא primum non nocere , כלומר לא לגרום נזק. זהו צו שעוד מימי היפוקרטס משתווה לחובה להיטיב עם המטופל. חובה אתית זו תקפה גם במקרים שהחוק ובתי המשפט מתירים פעולות, שכמו במקרה של גירוש ילדים, פוגעות בבריאות של חסרי ישע.

טענתם של הרופאים שפנו לוועדת האתיקה של הר"י לא היתה שיש דבר מה המנוגד לחוק בפעילותו של פרופ' מור יוסף. טענתם היתה שלא ראוי שרופא ימלא תפקיד שכרוך בפגיעה בבריאות של ילדים, כי פגיעה זו מנוגדת לעקרונות האוניברסליים של האתיקה המקצועית, ועל כן, אם פרופ' מור יוסף מכהן כמנכ"ל רשות ההגירה (כפי שהוא עושה עד היום), עליו לוותר על תוארו כרופא.

משטר ההגירה הישראלי מפלה באופן קשה בין יהודים ללא יהודים. כתוצאה מכך, משטור הלא יהודים הגרים בישראל וגירושם מהארץ הוא תפקיד מרכזי של רשות ההגירה. לא פעם גורשו מישראל אנשים שבשל מחלות הרקע שלהם, מצב בריאותם נפגע כתוצאה מהגירוש. כפי שקבעו מומחים לבריאות הנפש, בריאותם של ילדים נפגעת תמיד כתוצאה מגירוש ועקירה.

לא ראוי שרופא ימלא תפקיד שכרוך בפגיעה בבריאות ילדים, כי פגיעה זו מנוגדת לעקרונות האוניברסליים של האתיקה המקצועית. אם פרופ' מור יוסף מכהן כמנכ"ל רשות ההגירה, עליו לוותר על תוארו כרופא

אסור היה שמי שחונך להציל חיים, לרפא, להקל על הסבל כשלא ניתן לרפא, יהיה אחראי על גרימת נזק. אסור על רופא לבצע תפקיד שמנוגד לכלל בסיסי של האתיקה המקצועית. לכן, גם אסור היה שפרופ' חגי, יו"ר הר"י – הארגון שבין היתר אמור להיות "כלב השמירה" של האתיקה המקצועית – יעשה שימוש במשאבי הארגון כדי לברך בפומבי ובשם כל הרופאים את פרופ' מור יוסף.

הכותב הוא חבר ועד מנהל בעמותת רופאים לזכויות אדם

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  פרופסור שלמה מור יוסף,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  גירוש,  רשות ההגירה,  פרופ' דני פילק,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2021, 08:18

איזה גיבוב של שטויות. אני לא ממעירציו של מור יוסף, אבל עוד מעט תגידו שזה גם לא ראוי שרופא ישרת בצהל, כי במסגרת פעולתו של צהל בעזה נפגעו גם ילדים.
והטענה שמשטר ההגירה מפלה בין יהודים ללא יהודים היא בכלל אבסורדי. זה לא משטר ההגירה, זו מדיניות ההגירה המבוססת על חוק השבות. או שאולי הכותב לא סבור שליהודים מגיעה מדינה?
על סמך אותה לוגיקה אני חושב שעל הרופאים בעמותה לרופאים זכויות אדם לוותר על אזרחותם הישראלית משום שחברות בעמותה זו מנוגדת לקיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי.
כנראה שיהודים לא נחשבים לבני אדם ולכן לא מגיעות להם זכויות.

אנונימי/ת
26.05.2021, 19:12

כל הכבוד. כל מילה בסלע.

אנונימי/ת
26.05.2021, 19:17

דני, אתה שוב מפיץ שקרים בוטים ומערב פוליטיקה במקום שאין לערב אותה. את דעותיך הפוליטיות שמור בבקשה לעצמך כי לנו נמאס מהנזקים שאתה גורם למדינה

26.05.2021, 20:50

מדויק !!!

אנונימי/ת
26.05.2021, 19:18

ואו, דביליזם מוחלט.

אנונימי/ת
26.05.2021, 19:27

תסמונת המתייפייף. אני ממש לא מחסידיו של מור יוסף אך נגעל מהתקפות לא הוגנות מסוג של הצדיק

26.05.2021, 19:52

אני רוצה להצטרף למגנים את המכתב. מדובר בגיבוב פוליטי באצטלה של אתיקה רפואית. בלבול מוחלט לא ראוי לפרסום בפורום רפואי.

אנונימי/ת
26.05.2021, 19:55

טול קורה מעיניך. כל עוד ועדת האתיקה של הרי עומדת מאחורי מסמך התיעדוף להנשמת חולי קורונה, המפלה באופן חד את המרותקים לכיסא גלגלים או מיטה, וקובע מפורשות שאינם זכאים לחיים,

מה יש לך להלין על אדם שגירש ילדים.

זו נבלה וזו טריפה, רק שהראשון חתום על ידי ועדת האתיקה של הרי, ומפורסם עד היום באתרכם.

בושה וחרפה לעיתון שכזה המפרסם גיבובי בלע שכאלה - עד איזו דיוטה תחתונה ירד הפרסום הרפואי הזה? ואני חשבתי שאנו עוסקים כאן ברפוא ולא בפוליטיקה!

26.05.2021, 20:49

צודק

אנונימי/ת
29.05.2021, 10:58

אתה מתבלבל
הענקת אות יקיר העיר למור יוסף היא פוליטית.
הפרסום פה בעצם אומר רק שאין מקום להר"י לברך בשמנו רופא שקיבל אות יקיר העיר לא על פעילות רפואית טהורה.

שכחת את הברכה לשינפלד שעבר לאריאל. ברכה בשם כל רופאי ישראל!

אנונימי/ת
26.05.2021, 21:02

בד״כ אתה כותב דברי טעם…

אנונימי/ת
26.05.2021, 22:32

אנונימי הוא גיבור אמיתי .

אנונימי/ת
26.05.2021, 20:48

כמה שטויות פרוגרסיביות האתר מכיל. גועל נפש.
טוב שגורשו מסתננים בלתי חוקיים מהמדינה.
שמירת חוק תורמת לכולנו, ועבירה על החוק ואנרכיה הופכים את החיים כאן לבלתי אפשריים. הסתננות, גניבת גבול ושהיה בלתי חוקית ראויות לענישה ולגירוש.
יישר כוח לפרופסור מור יוסף.

אנונימי/ת
26.05.2021, 20:50

האתר הזה כבר מזמן הפוך לבמה מרכזית לרופאים למען זכויות אדם שאינם יהודים/ציונים.
אין שבוע שלא נותנים לארגון הרדיקלי הזה כתבת שער. בכל פעם תחת כובע אחר.
לגופו של עניין מה הקשר בין העיסוק שלו כרופא לכך שהוא מסייע בהוראת החוק בהחזרת אופורטוניסטים מסתננים שמציפים את ערי הדרום?!

אנונימי/ת
29.05.2021, 10:59

להזכירך, גזען קטן, שהאתר הזה מייצג גם רופאים ערבים רבים

אנונימי/ת
26.05.2021, 23:38

כול הכבוד לפרופ' דני פילק. דברי אמת. כל פעם שעלה שמו של מור יוסף בתפקידו ומוסף לזה התואר פרופסור [חבר קליני] אני חש אי נוחות קשה. האיש שלח אנשים חזרה לארצות בהן נשלחו לכלא ואף יותר מזה. חוקי - אולי, מוסרי ודאי שלא. ורופא צריך להיות איש מוסר. מור יוסף רוצה כבוד ויקר - שיוותר על תוארו ויהיה מר שלמה מור יוסף , פקיד בכיר העומד בראש שירות ההגירה והגרוש. אגב ודאי לא ממלא פקודות כי אם נותן פקודות.

27.05.2021, 10:05

עניי עירך קודמים
יש לנו ילדים משלנו לטפל בהם בשולי השוליים.
יקרים לי הילדים מעזה , וגם בביאפרה , ועל שולחן אחר ובפורום הולם כדאי להרים להם תרומה ואפילו לנסוע לשם לבסס איזו מדינה רחומה.
מי זה דני פילק , רק אם אפשר לחזור ולספר לטובת הקהים והמתוודים על סדרי עדיפויות לא אידיאליות באתר רופאים מכובדים זה ?

אנונימי/ת
27.05.2021, 07:03

לא נשלחו לכלא ולא שום דבר. אלה מהגרי עבודה והסכנה היחידה המרחפת על ראשם היא שיצטרכו לשלם מס במדינת המוצא שלהם על העבודה בישראל.

אנונימי/ת
27.05.2021, 07:25

לכל מדינה יש מדיניות הגירה וזכותה להחליט מי יבוא בשעריה. מדינת ישראל הוקמה כמדינת העם היהודי ולא כמדינת הגירה למחפשי עבודה. בארה'ב כמדינה דמוקרטית מגורשים כל שנה אנשים רבים שהסתננו אליה. כולל בתקופת אובמה. גירוש מהגרים לא חוקיים במסגרת חוקי המדינה ובבקרה משפטית אינו מעשה הקשור לתוארו של פרופ' מור יוסף.

אנונימי/ת
27.05.2021, 08:12

למה נותנים במה להכפשות אישיות??

המגיב האנונימי לא משכיל להבין את ההבדל בין דברים שקורים בשירות צבאי, איומים ככל שיהיו, לבין החלטה של גורם אזרחי לפגוע בילדים שכל חטאם הוא שנולדו למהגרי עבודה. מגבב השטויות אינו דני אלא המגיב (המגבב) האלמוני והפחדן.
מצטרף לכל מה שכתב פרופ' דני פילק.

27.05.2021, 11:47

הצעה לסדר לרופאים המגיבים כאן: אנא הורידו קצת את עוצמת הלהבות. אנחנו זקוקים לקצת שקט אחרי שנה קשה...
אמר מי שאמר (כנראה לא וולטיר): "איני מסכים לאף מילה שלך, אבל אני מוכן למות על זכותך לומר אותה".

28.05.2021, 07:00

תודה רבה
קריאה רושפת לסדר

אנונימי/ת
27.05.2021, 11:53

פרופסור צימרמן לא השכיל להבין שיש מהגרים שעושים שימוש ציני בילדים כדי לאחוז בקרנות המזבח.
כבר היה מקרה של מסתננים מחוף השנהב שרצו לקבל מעמד פליטים בתואנות שונות וסורבו, ובינתים הביאו בנות לעולם ובקשו מעמד פליטות כדי שלא יעשו לה מילת נשים.
דווקא גירוש מסתננים היא עמדה מוסרית. רק כך יש סיכוי שהמצב ישתפר במדינות המוצא. כאשר מהגרים מסתננים בצורה לא חוקית ממדינה נחשלת למדינה מפותחת, זה פוגע בשתי המדינות.
אבל מי אמר שפרופסורה זו ערובה לחכמה יתרה?

28.05.2021, 15:00

"דווקא גירוש מסתננים היא עמדה מוסרית" האמנם? לפני 80 שנה+ היו מבני משפחתי בגרמניה שניסו להסתנן למדינות שכנות .לא לכולם זה הצליח וההמשך ברור וידוע.
מאחל מעומק הלב שהאנונימי דלעיל יתנסה באופן אישי בצורך למעמד פליט ויסורב!

אנונימי/ת
29.05.2021, 11:06

מסכים עם עמרם וצימרמן. אות יקיר העיר למוריוסף הוא אקט פוליטי. הר"י אינה צריכה לברך על כך (או להתנגד לכך) כי אין מדובר בעשייה רפואית.

אנונימי/ת
27.05.2021, 14:28

הגיע הזמן להפסיק את פעילות ארגון הרופאים לזכויות אדם בישראל, בגין העובדה שהוא מקעקע ואף פוגע בזכותנו למדינה יהודית, בשילוב מיעוטים שנולדו על אדמתה. מהגרים שאינם יהודים פוגעים בחוק השבות ועלולים לעורר את בני ערב לדרוש את זכות השיבה.

אנונימי/ת
28.05.2021, 18:15

ללא קשר לפרופ' מור. הילדים לא גורשו במשאיות למדבר. הילדים הוחזרו לארצות המוצא שלהם כי ההורים שלהם הגיעו ונשארו בישראל הצורה לא חוקית ועברו על החוק. בהסתמך על נימןק הילדים: האם לא נשלח, לאחר הרשאה כדין, פושעים לכלא כי המצב עלול לפגוע בנפשם הרכה של הילדים שלהם?

אנונימי/ת
29.05.2021, 08:29

באמת הסתקרנתי לדעת מי יהיה הראשון שעציית לחוק גודווין ולהשתנש בדמגוגיה הזולה של ההשוואה לשואה. אז זה היה עמרם הדני.
ובכן, גרמניה לא הייתה מדינה נחשלת להפך. הייתה מהמדינות המפותחות שהוציאה חתני פרסי נובל, מוסיקאים ועוד. שם בוצע גנוסייד, והיהודים שברחו משם באמת היו פליטים.
לעומת זאת לישראל מסתננים מהגרי עבודה שממש לא נמצאים בסכנת השמדת עם אלא רוצים לשפר את מצבם הכלכלי. במקום לעבוד קשה ולשפר את מדינתם כמו שעשו החלוצים בישראל, הרבה יותר קל להגיע על מוכן.
היחידים שיכלו לענות על ההגדרה של פליטים הם הדארפורים. אבל אם תבדוק תגלה שהם מהווים את המיעוט הזניח ביותר. בישראל הרוב היו מאפריקה או מצפון סודאן- אלה שהתעללו בדארפורים.

29.05.2021, 14:57

אנונימי 27/5 14:28 מציע: להגיע הזמן להפסיק את פעילות ארגון הרופאים לזכויות אדם בישראל. אולי רופא אנונימי חושב שהוא בהונגריה? פיליפינים? ברזיל? רוסיה? נגד דעות פשיסטיות כאלה צריכה הר"י לצאת, במקום לחלק ציונים ואותות לרופאים שפעילותם אינה בדיוק פעילות ההולמת את כבוד המקצוע.

אנונימי/ת
29.05.2021, 08:32

בסוף הדברים כמובן הכוונה היתה שהרוב מאריתראה.
ועוד משהו. מומלץ לעמרם הדני להסתכל במפת העולם ולראות שישראל אינה מדינה שכנה לאף אחת ממדינות אלה.

אנונימי/ת
29.05.2021, 10:13

עוד רופא מהדור הישן שחושב שכולנו צריכים לשרת את הנרטיב הפוליטי שלו... הרופאים של היום הם בני אדם, יש להם דעות... בין היתר דעות פוליטיות, שמובן שיש להשאיר מחוץ למרחב ביה"ח אך גם מחוץ לאתר הזה בהנחה והוא מקצועי... רופא הוא קודם כל בן אדם, אם אתה חושב שאתה מחוייב באתיקה אחרת כי אתה מעל רמתו של אדם אז שיהיה לך בהצלחה

גם אני מהדור הישן. בקיצור- אין מקום להר"י לברך מישהו על עשייה פוליטית שאינה רפואית טהורה.

01.06.2021, 09:16

מילים אמיצות וחשובות. רופאים לא צריכים לקחת חלק ברדיפת בני אדם לפי תקנות הגזע המשתנות כאן תדיר, ולא לקחת חלק בפרקטיקות האפרטהייד בשטחים (ואוניברסיטת אריאל היא הסמל לכך). לא כל שכן לעמוד בראש ארגון ששולח קלגסים לשלוף ילדים ממיטותיהם ולנסות לגרש את מטופלינו למות בארצם בשם האידיאלוגיה של העבריין דרעי ועוזריו. בתקופות נורמליות יותר כאן, תקופות בהן דעות הימין הגזעני היו מוקצות ולא המיינסטרים, מור יוסף ושינפלד היו מוקעים ומנודים ע"י הקהילה הרפואית. למרבה הצער, במקום זה הם ימשיכו לקבל פרסים.