טלומר

האם מצב מנטלי אימהי משפיע על אורך הטלומרים בתאי העובר?

סטטוס מנטלי חיובי של האם, והורדת סטרס במהלך ההריון יכול להביא להתארכות הטלומרים בתאי העובר

כאשר מדברים על בירור גורמים המשפיעים על אורך טלומרים בתאים של היילוד, ישנן ראיות מצטברות כי רמת הסטרס ואירועי הסטרס האימהי במהלך ההריון משחקים תפקיד חשוב בתהליך זה. למרות שחוסן פסיכולוגי יכול להוות גורם, מחקר בתחום זה טרם בדק את התפקיד האפשרי של חוסן פסיכולוגי אמהי אל מול סטרס. החוקרים בדקו את הקשר בין החוסן הפסיכולוגי של האם ההריונית לבין אורך טלומרים ביילוד.

במחקר דגמו 656 זוגות של אם ויילוד מתוך עוקבה של ניבוי ומניעה של רעלת הריון והגבלת גדילה תוך רחמית (Prediction and Prevention of Preeclampsia and Intrauterine Growth Restriction). בוצעו מספר הערכות של הנבדקים במהלך ההריון על מנת לכמת את רמות הסטרס האימהי, תגובות חיוביות ושליליות לאירועים במהלך ההריון, אפקט חיובי ותמיכה סוציאלית. ניתוח המרכיבים הראשוני זיהה שני פקטורים חבויים; סטרס וחיוביות. מדד החוסן חושב על ידי רגרסיה של מדד החיוביות על גבי מדד הסטרס על מנת למדוד באופן כמותי את החיוביות בהתחשב הסטרס. אורך הטלומרים נמדד בעזרת q-PCR של לויקוציטים שנדגמו מחבל הטבור מיד לאחר הלידה. הם השתמשו ברגרסיה לניארית על מנת לנבא את אורך הטלמורים על בסיס מדד החוסן האימהי במהלך ההריון עם תקנון להשפעות פוטנציאליות נוספות.

תוצאות המחקר הראו שסטרס אימהי בהריון מנבא, באופן מובהק, קיצור באורך בטלומרים ביילוד (β=-0.079), וחיוביות האם ניבאה, באופן מובהק, אורך טלומרים גדול יותר (β=0.135). חוסן אימהי (שנמדד על פי חיוביות האם בהתחשב בסטרס שלה) נמצא קשור, באופן חיובי ומובהק, להתארכות טלומרים ביילוד (β=0.114, רווח בר סמך של 95% - 0.035, 0.0189), כאשר כל עלייה של סטיית תקן בחוסן אימהי ניבא טלומר ארוך ב-12% ביילוד.

מסקנת החוקרים הייתה כי חוסן פסיכולוגי אמהי בהריון יכול להשפיע לטובה על בריאות התהליכים הביולוגיים של יצירת טלומרים בתאי העובר. ממצא זה מדגיש ומחזק את החשיבות בהאדרה של מצב מנטלי אימהי ושמירה על רווחת האם במהלך ההריון.

מקור:

Glenn Verner, et al. (2021) “Maternal Psychological Resilience During Pregnancy and Newborn Telomere Length: A Prospective Study” The American Journal of Psychology, Feb. 2021. Vol. 178, Issue 2, p. 183-192. doi.org/10.1176/appi.ajp.2020.19101003

 

נושאים קשורים:  טלומר,  הריון,  חוסן אישי,  מחקרים
תגובות