COVID-19 עולמי

סקר אפידמיולוגי אמריקאי: לא להסרת מסיכות במרחב הפתוח

מאות מומחים לאפידמיולוגיה בארה"ב סבורים: המגיפה לא תיעלם כל עוד ילדים אינם מחוסנים | החזרה לשגרה מלאה תתאפשר רק אחרי חיסון 70% מהאוכלוסיה

לא ניתן להוציא את חיסון הילדים מהמשוואה לגבי סיום המגיפה. בצילום: תלמידי בית ספר בארה"ב/ אילוסטרציה

723 אפידמיולוגים בארה"ב, שנשאלו בסקר מיוחד מתי להערכתם תסתיים פנדמיית הקוביד-19, שבו והדגישו כי המגיפה לא תיעלם לחלוטין כל עוד ילדים אינם מחוסנים. כמו בישראל, גם בארה"ב המגיפה בדעיכה ובין ביטוייה האחרונים: הנחיית ה-CDC שניתן להסיר את המסיכות גם במרחב סגור. המשמעות היא שניתן לשוב לשגרת חיים ולפעילות רגילה באופן מלא.

את הסקר ביצע "ניו יורק טיימס" וממנו גם עלה כי "הסיום האמיתי של הפנדמיה, כשניתן יהיה לשוב בביטחון לרוב הפעילויות ללא הגבלות, יהיה כאשר לפחות 70% מהאמריקאים בכל הגילים יהיו מחוסנים באופן מלא.

כמעט כל משתתפי הסקר הציגו עמדה אופטימית שאכן כך יהיה "אף על פי שייתכן שלא כל כך מהר כפי שאמריקאים רבים מקווים". על פי התחזית, בתוך חמש שנים מצפים המומחים שקוביד-19 תהיה דומה יותר ויותר לשפעת עונתית והיא תופיע במחזוריות אבל בקצב נמוך וייתכנו כמה מקרי מוות מדי שנה, אבל המחלה לא תהווה משבר בתחום בריאות הציבור ותחייב הטלת סגרים".

בארה"ב מתחיל רק עתה שלב החיסון של מתבגרים החל מגיל 12 ומעלה אבל עדיין אין אישור של גורמי המקצוע ב-FDA וב-CDC לחסן את הילדים הצעירים יותר. "ילדים הם המפתח לסיום המגיפה", הסביר פרופ' דיויד צ'לנטנו (Celentano), ראש המחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

כ-85% ממשתתפי הסקר השיבו כי יש סיכוי גבוה שהאמריקאים יוכלו לשוב ולקיים חגיגות ומסיבות כבר ב-4 ביולי הקרוב ושיעור גבוה מעט יותר מקרב משתתפי הסקר סבורים שיש סיכוי טוב שבתי הספר ישובו לפעילות מלאה כמו לפני המגיפה כבר בסתיו הקרוב ומשפחות יוכלו להתכנס בביטחון לפעילויות חברתיות במרחבים סגורים בחגי החורף הבא.

כמחצית ממשתתפי הסקר השיבו כי לפחות 80% מהאמריקאים, כולל ילדים חייבים להיות מחוסנים באופן מלא לפני שיוכלו לשוב בביטחון לרוב הפעילויות. אמנם ילדים נוטים פחות מבגירים לחלות קשה, אך החסינות שלהם מפני הנגיף נדרשת מאחר שהם עלולים להיות "מארחי הנגיף" וכך להוות מקור להפצתו וגם להתפתחות וריאנטים חדשים שלו. במילים אחרות: לא ניתן להוציא את חיסון הילדים מהמשוואה ומכל הערכה או תחזית אחרת לגבי סיום המגיפה. הדעה שילדים אינם מעבירים את הנגיף ולכן אינם מדביקים אחרים או שהם חסינים למחלה היא שגויה לפיכך, אך היא מופצת בקרב הציבור הרחב ובעיקר חסר ההשכלה.

עוד העריכו משתתפי הסקר כי השלב האקוטי בפנדמיה יסתיים כאשר החיסונים יהיו יותר ויותר רלבנטיים. כלומר, הם יקטינו אשפוזים או מקרי מוות ויצמצמו מדדים אלה.

בסוגיית הסרת החובה לעטות מסיכות, בהתאם להנחיות ה-CDC שפורסמו קודם לכן, התברר מהסקר כי הודעת ה-CDC הפתיעה מאוד את אנשי המקצוע. 88%, 636 מקרב 723 משתתפי הסקר, סבורים שעדיין יש צורך להמשיך לעטות מסיכות במרחב הפתוח ובמיוחד בהתקהלויות גדולות, גם כאשר רבים כבר מחוסנים באופן מלא. במילים אחרות: רוב האפידמיולוגים אינם מסכימים בעת הזאת עם הנחיית ה-CDC.

בדיווח נוסף של "ניו יורק טיימס" נמסר כי מספר גדל והולך של רשתות קמעונאיות גדולות ברחבי ארה"ב הודיעו שהן מסירות את חובת המסיכות המוטלת על לקוחות המבקרים בחנויות, אבל רק כשמדובר במחוסנים באופן מלא. עם זאת גם עלה חשש כי יהיו לא מחוסנים שינסו לנצל הקלה זאת מאחר שלא ניתן לברר באופן מלא, אמין ומדויק מי מהלקוחות ואף העובדים אכן התחסנו כנדרש.

נושאים קשורים:  אפידימיולוגיה,  חדשות,  חיסון ילדים,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  עטיית מסיכות
תגובות