מחקרים COVID-19

החיסון לקורונה בטוח גם עבור חולי סרטן המטופלים בתרופות אימוניות

מחקר ישראלי, שפורסם בכתב העת Lancet Oncology, מציג מידע חדש לפיו טיפול אימוני בשילוב חיסון לקורונה של "פייזר" אינו גורם לתופעות לוואי קשות במטופלים

חולים מקבלים טיפול תרופתי במגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מומחים בארץ ובעולם העלו את החשש כי שילוב של טיפול אימוני יחד עם החיסון לקורונה עלול לגרום לתופעות לוואי קשות של החיסון וכן לתופעות לוואי אימוניות קשות בקרב מטופלים חולי סרטן. חלק מהמומחים אף הזהיר ממתן חיסון באוכלוסיית חולים זו. אולם, מחקר ישראלי מציג מידע חדש לפיו טיפול אימוני בשילוב חיסון לקורונה של "פייזר" אינו גורם לתופעות לוואי קשות. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Lancet Oncology.

במחקר שאותו הובילו ד"ר ברליז ויינגרטן, רופאה מומחית במערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב ומנהל המערך פרופ' עידו וולף, ביקשו החוקרים לברר האם מתן החיסון של "פייזר" כרוך בתופעות לוואי חריגות בקרב חולי סרטן המקבלים טיפול פעיל למחלתם.

במסגרת המחקר שבוצע בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי בני ציון, אותרו 134 חולי סרטן שטופלו בתרופות אימוניות ובמהלכו קיבלו את שתי מנות החיסון לקורונה. הרופאים בדקו האם הופיעו אצלם תופעות לוואי חריגות כשבועיים לאחר כל אחת ממנות החיסון, וזאת בהשוואה לקבוצת ביקורת של עובדי המרכז הרפואי שקיבלו גם הם שתי מנות חיסון והשתתפו בסקר תופעות לוואי.

תופעות הלוואי שנבדקו היו חום, בחילות, כאבי שרירים ושלשול ווכן תופעות לוואי הכרוכות בטיפול האימוני ובפרט תופעות אוטואימוניות כדלקת ריאות אימונית או פגיעה בבלוטת התריס ובכבד. נמצא כי החולים לא סבלו משכיחות יתר של תופעות לוואי אימוניות ובנוסף, לא נמצאה עלייה בתופעות לוואי חמורות של החיסון עצמו.

מחקר זה מספק לראשונה מידע חשוב על בטיחות החיסון בקרב חולים הנמצאים בסיכון גבוה במיוחד לתמותה. הרופאים מקווים כי לאור ממצאי המחקר ינוסחו מחדש הקווים המנחים הבינלאומיים באופן שיעודד חיסון גם בקרב קבוצת חולים זו.

נושאים קשורים:  פרופ' עידו וולף,  חיסון לקורונה,  מחקר,  חולי סרטן,  19-COVID,  אימונותרפיה,  ד"ר ברליז ויזנגרין
תגובות
אנונימי/ת
05.04.2021, 20:17

חלק מהחולים האונקולוגים ,שקבלו כימוטרפיה ותרופות רבות נוספות, לא פיתחו נוגדנים אחר 2 מנות החיסון .זאת בבדיקנ סירולוגית ,שבועיים וחודש, אחר החיסון השני !!