דעות

עברתי חיסון ושתי בדיקות סרולוגיות: אני לא מחוסנת!

כדור ההרגעה בדמות חיסון לקורונה שקיבלה מושתלת הלב שרון פידל שיכך לתקופת מה את פחד המוות והחרדות שתקפו אותה, אבל אף אחד לא הכין אותה לזה שהחיסון פשוט לא עובד ויש לה הרבה מאוד שאלות לרופאים

23.03.2021, 09:09
מתוך סדרת "קייטנת שווארמה", עיפרון על נייר. שרון פידל, 2019

שמי שרון פידל, בת 50. לפני 14 שנה, בהיותי בת 36, ילדתי את בתי הראשונה והאחרונה. במהלך ההריון התחילה אצלי אי ספיקת לב קשה. אף רופא לא קלט את זה אפילו שכבר בקושי הצלחתי לנשום. ילדתי לידה רגילה ובבוקר לאחריה, כשכבר לא הצלחתי לעמוד על רגליי וללכת, נשלחתי לאקו לב. ליבי עבד חלקית מאוד - 10%-15% בלבד.

דפיברילטור הושתל וחייתי כך כאמא וכבת זוג תשע שנים. לפני חמש שנים עברתי דום לב, ניצלתי על ידי הדפיברילטור לאחר שש מכות חשמל. חמישה חודשים לאחר מכן הידרדרתי ממש עד אשפוז והמתנה להשתלת לב. לאחר חודשיים הסתבר שמצבי קיצוני ממש ואחרי יומיים בטיפול נמרץ ו"שתיית" לווסמידן, הצליחו להשתיל לי את מכשיר ה-LVAD, השנוא-אהוב עלי.

ארבעה חודשים מאוחר יותר נמצא לי לב ועברתי השתלה. בעוד חודשיים ימלאו ארבע שנים להשתלת הלב שלי.

ואז הגיעה הקורונה. היא הבהילה את כולם סביבי, בריאים וחולים כאחד, אבל אני וחבריי המושתלים כבר הבנו שאנחנו בסיכון הרבה יותר גבוה מכל קשיש השוהה בבית אבות.

רופאת המושתלים המושלמת שלנו אסרה עלינו להגיע אפילו לבית החולים לבדיקות שגרתיות, אלא אם כן דובר בבדיקה חשובה מאוד, והזהירה אותי ואת חבריי למועדון המושתלים להימנע מביקורי חברים חולים שמאושפזים במחלקות. באופן אישי, שמתי לב שהתחלתי לדחות בדיקות דם.

אחת הכותרות החוזרות בטלוויזיה דיברה על מחסור במכשור למחלקות טיפול נמרץ. מדי יום ביומו שמעתי דיווחים על מכשירי הנשמה ומוות. כפוסט טראומטית, לאט לאט, כמו שזה יודע לעשות, התחלתי להרגיש רע, חלשה ועל סף התמוטטות נפשית

מתוך סדרת "קייטנת שווארמה", עיפרון על נייר. שרון פידל, 2019

לא יצאתי מפתח הבית. יש לי חצר קטנה עם גינה וזה אפשר לי לחיות בכיף יחסי לתקופה. הסתגלתי למצב במשך תקופה ואני אף מודה שדי נהניתי מזה שעצרו את העולם, שמותר לי "לעשות כלום".

בטלוויזיה התחילו דיבורים יומיומיים על הנושא ואחת הכותרות החוזרות עסקה במחסור במכשור למחלקות טיפול נמרץ. מדי יום ביומו שמעתי דיווחים על מכשירי הנשמה ומוות. כפוסט טראומטית מדופלמת, לאט לאט, כמו שזה יודע לעשות, התחלתי להרגיש רע, חלשה ועל סף התמוטטות נפשית. מכשירי הנשמה, מכשירי הנשמה, מכשירי הנשמה - הזכרונות הקשים היכו בי ובנקודה הזאת התחלתי לפחד מאוד מהקורונה. פחד מוות של ממש תקף אותי והחרדה שבסוף אמות מקורונה אחרי כל מה שעברתי ונוסרתי, שנים של סיפור רפואי מתמשך, שהפך לסיפורי הנפשי, הביאו אותי להתקף פאניקה.

בהמשך, התאוששתי מהמחשבות המקפיאות ונאטמתי לחדשות. התחלתי להזמין חברים לחצר, וכשאף אחד לא ראה, אמא שלי ואני התחבקנו בסתר. אני חבקנית ידועה אבל היו אנשים שחששו להתחבק איתי וביני לביני חשבתי שאם עברתי את מה שעברתי, הכל קטן עלי. האמת היא שלא מצאתי איזון מחשבתי: או שהיה כאוס מוחלט שכלל פחד נוראי, או התעלמות טוטאלית שגרמה לי להסתובב בין אנשים.

הסביבה חששה עבורי מבלי שאדע. לא הוזמנתי לימי הולדת של חברים וגם לא הסכימו לבקר אותי. הפכתי להיות ה"בעייתית" הזו, שכל מי שיודע על מצבי דואג לי יותר ממני. המצב הזה התחיל להלחיץ אותי שוב, כמו גלי הקורונה שבאו והלכו, ואז הגיעו החיסונים.

אני מודה ומתוודה, לא האמנתי לרגע לכל נושא החיסונים, אפילו לא לרופאיי. מצד שני, התבקשנו, אנחנו המושתלים, להתחסן עקב מצבנו הרגיש ומערכת החיסון המוחלשת.

התחסנתי בגלל הפחד ששלט עלי, בגלל חוסר שקט. לא הצלחתי לישון בלילות, חוסר הוודאות וחוסר המידע גרמו לי להרבה חוסר אמון בממשלה, והרגשתי שגם אתם, הרופאים, כמוני, חלק מניסוי עולמי שאין לאף אחד שליטה עליו

אם הייתי בת אדם בריאה, לא הייתי מתחסנת. אני מבינה מאוד ומזדהה עם אלה שלא מוכנים להתחסן ואת אלה שכן. כן, אני מבינה את שני הצדדים. מדובר אחרי הכל בפחד שנוכח בינינו, הרבה יותר מהידע עצמו, שעד עכשיו, בינינו וכך נראה, לא ידוע באמת גם לכם הרופאים, ועימכם הסליחה.

הייתי ממתנגדי החיסון בקבוצות המושתלים שאני חברה בהן, אבל הלכה למעשה הייתי הראשונה להתחסן. התחסנתי בגלל הפחד ששלט עלי, בגלל חוסר שקט, לא הצלחתי לישון בלילות, חוסר הוודאות וחוסר המידע גרם לי להרבה חוסר אמון בממשלה, והרגשתי שגם אתם, הרופאים, כמוני, חלק מניסוי עולמי שאין לאף אחד שליטה עליו.

התחסנתי. מבחינתי, זה היה כמו לקחת כדור הרגעה לאחר חרדה ארוכה וממושכת, וזה אכן הרגיע אותי. עברתי את החיסון השני, סבלתי שלושה שבועות מכל דבר אפשרי, אבל גם זה עבר. מה זה כבר צמרמורות, בחילות עייפות מטורפת? קטן עלי, זה היומיום שלי לפעמים. הרגשתי אושר שהפחד חלף ואפילו נפגשתי עם הרבה אנשים בתערוכה שלי. הרגשתי מוגנת ובטוחה והתחלתי לחזור למפגשים ולתפקד בצורה חיובית יותר.

התלהבתי שכמושתלת לב יש לי את הזכות להיות ראשונה ואף לקבל בדיקה סרולוגית ב"שיבא". לאחר שבועיים מהבדיקה לא התגלו נוגדנים. כמו בסדרה ה"חיים", ניסיתי לדמיין איך לגוף לוקח קצת יותר זמן בגלל מצבי והחיסון עוד רגע מייצר אותם. ואז עברתי בדיקה סרולוגית שנייה וכלום, נאדה, לא נוגדנים ולא נעליים.

הפחד התחלף עכשיו לכעס גדול. שוב כעסתי על הממשלה, על מערכת הבריאות, על חוסר הידע ועל כל תופעות הלוואי המיותרות שנאלצתי לסבול אחרי החיסון השני.

אני לא מחוסנת! אני לא מחוסנת. עברתי חיסון ואני לא מחוסנת! מה אני אמורה לעשות במצב הזה?

האם יהיה חיסון המתאים למדוכאי חיסון? האם אצטרך חיסון שלישי? האם חיסון שלישי ייצר בי נוגדנים? אם כן, האם איאלץ לקחת חיסון כל תקופה, ואם כן, כל כמה זמן? ואם לא, מה זה אומר עלי? אני סיכון מהלך?

נאלצתי לבטל השבוע טיפול שיננית וטיפול אצל רופא השיניים, הרופאה והאחות הראשית של המושתלים מבקשות בכל תוקף מה שניתן לדחות לדחות. ואני? אני כבר לא יודעת כבר מה מותר ומה אסור, אני שוב נמצאת במקום שצריך לקחת אחריות ומצד שני אני רוצה לחיות כבר.

בחבורת המושתלות שלנו בוואטסאפ, אנחנו מקטרות האחת לשנייה, מעודדת זו את זו, בוכות וגם צוחקות. זו התמיכה היחידה שמצאנו לעצמנו בתקופה הזו והיא לא דומה לשום התמודדות של אחרים.

יש לי הרבה שאלות אליכם, הרופאים: האם יהיה חיסון המתאים למדוכאי חיסון? האם אצטרך חיסון שלישי? האם חיסון שלישי ייצר בי נוגדנים? אם כן, האם איאלץ לקחת חיסון כל תקופה, ואם כן, כל כמה זמן? ואם לא, מה זה אומר עלי? אני סיכון מהלך? מה אתם יודעים באמת על כל הנושא הזה? האם יהיה לזה סוף? האם גם אתם מרגישים חסרי אונים מול המפלצת הזו?

הכותבת היא אמנית מושתלת לב

נושאים קשורים:  שרון פידל,  מושתלי איברים,  חיסון לקורונה,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
07.04.2021, 12:07

מאחל לך רק בריאות ואריכות ימים, אך לדעתי אין מקומו של הפוסט כאן.
ניכר שאת משליכה מעצמך על האחרים. זה שאת התחסנת מתוך פחד לא מעיד על האחרים. זה לא אומר שכולם קראו את המאמר המקורי, אבל גם להסתמך על המלצת הרופא המטפל או הרגולטור (בדומה לחיסוני שגרה) זו לא עדיין החלטה רציונאלית.
דבר שני, זה שאין לך נוגדנים עדיין לא אומר שאין לך הגנה. מערכת החיסון מורכבת יותר.
דבר שלישי, גם אם את לא מחוסנת, לא ברור על מה את באה בטענות. את מכירה חיסון עם יעילות של 100%?
ודבר אחרון, לא הרופאים בארץ הם אלה שפתחו את החיסון הזה או חיסונים אחרים, אז ברור שלא ניתן להשיב על השאלות האלה.
נכון, אי וודאות יכולה לתסכל. אבל בגילך ולאור ניסיון חייך את אמורה להבין שאין לאף אחד מאיתנו תוכנית ביטוח, והחיים לא תמיד הוגנים.

אנונימי/ת
07.04.2021, 18:39

מסכימה עם העונה לפני . הגברת קוטרית .. ביותר. בימקום להיות אסירת תודה שלמרות בעייותיה הרפואיות ,הגיעה עד הלום.. אז .. ..אין לה אמון בממשלה שהביאה חיסונים , ושמץ טענות לרופאים ולרפואה ..
איחולי רווחה נפשית לך.
את לא היחידה שאין להם נוגדנים. .
ועונה לך רופאה , חולת סרטן , שכנראה בעקבות הטיפולים שקבלה להצלת חייה, גם כן לא פיתחה נוגדנים .
מה שנותר לעשות ,זה
להיזהר ..! עד שהמגיפה תיעלם לגמריי....

אנונימי/ת
07.04.2021, 19:05

היעדר נוגדנים לא מעיד בהכרח על היעדר חסינות כנגד הנגיף. כולם עושים כמיטב יכולתם וניתן רק להתפעל מכוחו של המדע למצוא פתרונות ביעילות גבוהה מכל שיטה אחרת.

אנונימי/ת
07.04.2021, 20:11

כמו שאמרו נכון לפני
א. אי נוכחות נוגדנים אין משמעה שאינך מחוסנת בודאות
ב. מושתלים מדוכאי חיסון מגיבים פחות טוב לחיסון
ועדיין מבצע החיסונים האדיר גרם לדעיכת המגיפה בארץ וממילא מוריד את הסיכון שלך להידבק במאוד.
רק בריאות

שרון היקרה, תודה על גילוי הלב שלך במאמר, ויישר כוח לדוקטורס אונלי שנותנים במה גם למטופלים היקרים לנו. המדע והרפואה אינם כל יכולים, ולמרות ההישג המדעי המרשים בפיתוח החיסון אין פתרון לכל מצב. החששות שלך במקומם, אבל אני מציע לאמץ פרספקטיבה: מחלת הקורונה אינה מפלצת-הנגיף חס על הלא מבוגרים והבריאים שמחלתם קלה אם בכלל. פחד אינו מדריך טוב לקבלת החלטות, אבל החלטתך להתחסן נכונה. אכן לא ברור האם את מחוסנת-יש חסינות תאית שרמת הנוגדנים אינה מעידה עליה. המגיפה בדעיכה, לא בהכרח בקשר עם החיסונים, והסיכון להידבק יורד. מי כמוך שהתמודדת עם אי ודאות מבינה שבחיים אנחנו מנהלים סיכונים כל הזמן. כנראה שיהיה נבון להמשיך להישמר שלא להידבק עוד פרק זמן, להיות עירנית לפנות לרופא על כל סמני מחלה ראשונים, והעיקר להמשיך לחיות בלי פחד. בריאות

אנונימי/ת
08.04.2021, 20:03

'לא מאמינה בחיסון לקורונה' וגם מתלוננת שאין לה נוגדנים. גם התחסנה וגם כועסת על תופעות הלואי. מדוע הפוסט הזה בכלל כאן?

אנונימי/ת
19.04.2021, 15:03

הרי כל הכתבה או בלוג מפוקסים על הרגשתה, הפחד, הפוסט טראומה.
אז המגיבים פה מגנים את העובדה שבדבריה ישנה ביקורת על החברה, הרופאים, הממשלה האוטקראטית של נוכל שבהחלט אמורה להיות גורם לחוסר אמון בחיסונים, בעיקר עם חוזה מוסתר ל 30 שנה! וכ'ו
במקום להבינה ולהצדיק הפחד שלה, שהרי מיטב הרופאים ויתר המומחים הגדולים ביותר בעולם חלוקים בנושא החיסון לקורונה.
פשוט מסעזע לקרוא תגובות של פרו-חיסון-קורונה בעיוורון.
שרון, אם את קוראת תגובתי. אני מבינה אותך וחושבת שיש מקום בעולם הרפואה ובריאות הציבור להתייחס לכל נקודה שהעלית, ברצינות ובכבוד ולחשוב כיצד ניתן לענות על הדברים בעתיד ולשים עליהם דגש במערכת העולמית.

אנונימי/ת
19.04.2021, 16:56

מה הקשר לדחוף עכשיו פוליטיקה? החיסון לא יוצר על ידי ממשלת ישראל וההחלטה על חיסיון הפרוטוקלים התקבלה הרבה לפני שהיה חיסון וללא קשר.
איזה סלט עשית!
התגובות כאן גם לא היו פרו-חיסון.
הגברת לא העלת ביקורת עניינית מדעית לגבי החיסון. היא סתם שחררה קיטור לכל הכיוונים.

אנונימי/ת
19.04.2021, 21:19

התגובות מאוד פרו וזה שאין מודעות זה הכי גרוע. שטיפת מוח. פרו כדוגמת פרו ילודה ועוד הרבה "טרנדים" ישראליים.

אנונימי/ת
19.04.2021, 21:48

התגובות התייחסו עניינית לטענה שלה שאין לה נוגדנים, בכך שיש גם זרוע של הגנה צלולרית. זה לא קשור לפרו-חיסונים או לא. זה חלק ממנגנון הפעולה של החיסון. גם אם נניח שה safety של החיסון על הרצפה, עדיין זה המנגנון.
התגובה שלך לעומת זאת, מתאימה לטוקבקיסט ב ynet במקרה הטוב