חדשות

שיתוף פעולה בינלאומי לפיצוח סרטן הרטינובלסטומה הנדיר

מחקר של ה-Global Retinoblastoma Study Group, קבוצה שיזם רופא ישראלי וכוללת רופאי עיניים ואונקולוגים מיותר מ-130 מדינות, מצביע לראשונה על עלייה בהיארעות רטינובלסטומה באירופה

שיתוף פעולה בינלאומי של רופאי עיניים ואונקולוגים מיותר מ-130 מדינות, שיזם ד"ר עידו דידי פביאן, מומחה לגידולים של העין במכון העיניים ב"שיבא", פועל לחקר סרטן הרטינובלסטומה - גידול ממאיר תוך עיני נדיר המופיע בילדים. לאחרונה פרסמה הקבוצה ממצאי עבודה מחקרית המצביעים לראשונה על עלייה בהיארעות (incidence) של רטינובלסטומה ביבשת אירופה.

ד"ר עידו דידי פביאן, מומחה לגידולים של העין במכון העיניים ב"שיבא". צילום: דוברות בית החולים

רטינובלסטומה היא הגידול הממאיר התוך עיני השכיח ביותר בילדות. ואולם, מדובר בממאירות נדירה עם סה"כ 8,000 מקרים חדשים בשנה בעולם כולו. במדינות העולם המערבי, כמעט 100% מהילדים ניצלים וחלקם אף עם ראייה פונקציונלית. לעומת זאת, במדינות העולם השלישי, בשל איחור באבחון ובטיפול, רוב הילדים מתים. במובן זה, מחלת הרטינובלסטומה מדגימה היטב את הפער הבלתי נסבל וחוסר השוויון בין מדינות מפותחות ומתפתחות. מאחר שמדובר במחלה נדירה, למעשה "מחלת יתום", המידע המחקרי הקיים בכל הקשור ברטינובלסטומה לוקה משמעותית.

ה-Global Retinoblastoma Study Group, קבוצה הכוללת מומחים בתחום, בעיקר רופאי עיניים ואונקולוגים ילדים, מיותר מ-130 מדינות נוסדה בשנת 2017 על ידי ד"ר פביאן, באחד משיתופי הפעולה העולמיים הרחבים שתוארו בעולם הרפואה בעבר ובהווה, הכולל כמעט את כל מרכזי הטיפול הייעודיים בעולם, ובקונטקסט ישראלי כולל גם מרכזים מאיראן, סעודיה, לוב, תימן, לבנון, פקיסטן, אפגניסטאן ועוד מדינות עוינות את ישראל.

הקבוצה השיגה הישג חסר תקדים, כאשר הצליחה לגייס בשנה בודדת מידע על 4,351 ילדים עם אבחנה חדשה של רטינובלסטומה, קרי למעלה ממחצית המקרים בעולם. הניתוח הראשון של הקבוצה בהובלתו של ד"ר פביאן תואר במאמר – Global Retinoblastoma Presentation and Analysis by National Income Level שפורסם ב-JAMA Oncology ב-2020.

לאחרונה פרסמה הקבוצה בעיתון Ophthalmology מאמר הכולל כ-40 מדינות אירופאיות ו-100 מחברים. ממצאי העבודה המחקרית מצביעים לראשונה על עלייה בהיארעות (incidence) של רטינובלסטומה ביבשת אירופה כתוצאה מאבחון מוקדם של המחלה, טיפולים יעילים ושרידות לאורך שנים. הודות לשיתוף הפעולה הרחב ניתן היה לראשונה להראות מגמות עולמיות הקשורות במחלה גנטית נדירה.

מלבד השדה המחקרי, רשת המרכזים הענפה אפשרה שיתופי פעולה נוספים ברמה גלובלית. אחד מהם הוא ה-Rb-NET MDT Project שייסד ד"ר פביאן יחד עם ד"ר עפרי ברר וד"ר רייצ'ל שמש, שתי מתמחות מוכשרות ממכון העיניים בתל השומר.

הפרויקט כולל קיום ישיבות tumor board העוסקות ברטינובלסטומה בשיתוף מרכזי טיפול ממדינות עולם שלישי יחד עם מומחים עולמיים. הישיבות מרוכזות באתר https://www.rb-net-mdt.org/ המהווה פלטפורמה ייעודית לנושא. עד כה נעשו ישיבות כאלה עם מרכזים מקניה, אוגנדה, מלאווי, טנזניה, סנגל, מדגסקר, מאלי, ניגריה, קונגו, פקיסטן ואינדונזיה, וצפוי שתצטרפנה מדינות נוספות מאפריקה ומחוצה לה בעתיד הקרוב.

נושאים קשורים:  ד"ר עידו פביאן,  שיבא,  רטינובלסטומה,  ממאירות נדירה,  חדשות,  גידולי עיניים
תגובות

יוצא מן הכלל. איזו יוזמה מרשימה!

10.03.2021, 23:54

דר פביאן, כל הכבוד!
פרוייקט חשוב ערכי ומדהים

אנונימי/ת
11.03.2021, 09:44

כל הכבוד