COVID-19 בישראל

ראש הצוות המייעץ למל"ל: "אפקט החיסונים איטי ממה שחשבנו"

פרופ' אלי וקסמן ל"כלכליסט": "מבצע החיסונים לא יפתור לבדו את המשבר בעתיד הקרוב ויציאה לא מבוקרת מהסגר הנוכחי תוביל לגל תחלואה חמור"

פרופ' אלי וקסמן. "להקפיד מאוד על ריחוק חברתי". צילום: מכון ויצמן

"המדינה לא נמצאת בדרך לניצחון קרוב על הנגיף והתפתחות יעילות החיסונים איטית ממה שחשבנו". דבריו של פרופ' אלי וקסמן, ראש צוות המומחים המייעץ למל"ל, מתפרסמים הבוקר (ג') בכתבתו של אדריאן פילוט מ"כלכליסט".

לדברי פרופ' וקסמן, "מבצע החיסון המוצלח לא יפתור לבדו את המשבר בעתיד הקרוב ויציאה לא מבוקרת מהסגר הנוכחי תוביל לגל תחלואה חמור". לדבריו, התוצאות הקטלניות היום הם תוצר של "היעדר מדיניות ארוכת טווח, אי ביצוע צעדים בעלי חשיבות מרכזית, כמו טיפול ממוקד במוקדי תחלואה חריגים - בפרט במגזר החרדי".

וקסמן, שעוקב מקרוב אחרי התפשטות המגיפה ומדיניות הממשלה, טוען כי "ללא שינוי מהותי בניהול המשבר נגיע במהירה לבחירה קשה בין סגר רביעי, על נזקיו הכלכליים, לבין קורבנות מיותרים נוספים רבים מאוד". הוא התריע כי נדרש שינוי יסודי ומהיר בניהול המשבר והזהיר כי לפי המידע המצטבר, התפתחות יעילות החיסונים איטית ומגיעה לכ-80% לאחר 23 יום, בשונה מהנתונים ש"פייזר" דיווחה על בסיס הניסוי הקליני שביצעה על 40 אלף איש.

לדבריו, לפי ניתוח של השפעת קצב חיסון האוכלוסיה על התפשטות המגיפה בחודשים הקרובים בצל המוטציות החדשות, "לא ניתן לשלוט במגיפה, כלומר להגביל את התחלואה ולמנוע התפרצות בלתי נשלטת, ללא הפעלת צעדי ריחוק חברתי והתנהגות נכונה, כשהחיסון מהווה כלי תומך. זאת כיוון שהיקף החיסון הקיים, וזה שניתן להשיג בחודשים ספורים בהמשך, אינו מונע לבדו את התפשטות המגיפה ומותיר אוכלוסיה בוגרת פגיעה בהיקף משמעותי. הדבקה נרחבת של אוכלוסיה זו עלולה להביא לאלפי מתים (בין 7,000 ל-14 אלף נוספים) ולעשרות אלפי חולים קשה (בין 15 אלף ל-40 אלף)".

וקסמן הוסיף כי עדיין נותרו כשלושה מיליון אזרחים בוגרים פגיעים, וללא חיסון לילדים - אין תרחיש של חיסול המגיפה. עוד אמר כי  הסיכון והחומרה של התפרצות נוספת עלולים להיות גדולים יותר, "ולפיכך הדרך היחידה לשליטה במגיפה תוך קיום משק וחברה מתפקדים היא זו שעמדה בפנינו לאורך כל המשבר - הורדת התחלואה לקצב של מאות נדבקים ביום ופחות, שמאפשר דיכוי התפרצויות על יד מערך קטיעה וצעדים מקומיים מול מוקדי תחלואה חריגים". הוא הוסיף כי "החיסון יסייע, אך לא ייתר את הצורך בשליטה בתחלואה בדרך זו".

נושאים קשורים:  פרופ' אלי וקסמן,  סגר,  תחלואה,  חדשות,  חיסון לקורונה
תגובות