COVID-19 בישראל

תחזית אופטימית: העומס על בתי החולים צפוי לרדת בשבוע הקרוב

הסגר בשילוב מבצע החיסונים מוביל לירידה נצפית בתחלואה בכל המדדים, טוענים בדו"ח חדש חוקרי האוניברסיטה העברית ועם זאת צופים: לפני אמצע פברואר מספר המתים בישראל יגיע ל-5,000

"מומלץ לוודא שתהליך היציאה מהסגר יוביל למספר נדבקים חדשים קטן מאלף ליום". צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

תחזית שהציג צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית והדסה בירושלים והועברה אתמול (ד') למקבלי ההחלטות והשרים צופה ירידה בעומס הרב על בתי החולים כבר בשבוע הקרוב וזאת בעקבות ירידה בתחלואת הקורונה הקשה. הצוות מציג את הסימנים לירידה בעקבות הטלת הסגר ההדוק שחל ב-8 בינואר.

מחברי הדו"ח ציינו כי הירידה בתחלואה ובמאומתים היומיים החדשים זהה בקצב שלה לשלב-זמן מקביל בסגר הקודם.

כמו כן ש"ההתקבעות על כ-1,200 חולים קשים הנמצאים באשפוז נצפתה ומתאימה לדינמיקה של התחלואה בשיא המגיפה". על פי הדו"ח, מתחילת ינואר ניכר כי סיכויי התמותה של חולים במצב קשה עלו ב–30%. תחזית שהוצגה במהלך החודש בידי אותו צוות כללה זאת. עוד נאמר בדו"ח כי "נראה שעוד לפני אמצע פברואר מספר המתים בישראל (מתחילת המגיפה) יהיה 5,000 איש".

המשמעות של כלל הנתונים היא שהסגר בשילוב החיסונים אכן מוביל לירידה נצפית בתחלואה בכל המדדים. עם זאת, רק במהלך השבוע הקרוב תתברר מידת ההשפעה של החיסון והסגר על קצב הירידה של התחלואה.

עוד נאמר בדו"ח כי "החשש הוא שהמוטציה הבריטית תגרום לירידה איטית יותר במספר היומי של המאומתים החדשים מאשר בסגר הקודם ותעכב את ההקלה על העומס בבתי החולים. המצב בבתי החולים איננו מותיר שולי בטחון לטעויות".

ההמלצה העיקרית של צוות זה: "יש להמשיך בתהליך שיבטיח הורדת התחלואה. מומלץ לוודא שתהליך היציאה מהסגר יוביל למספר נדבקים חדשים קטן מ- 1,000 ליום ולירידה לעשרות בודדות של חולים קשים  ליום (צפי זה אמור להתרחש באמצע פברואר).

"חשוב להדגיש כי תהליך היציאה מהסגר חייב להיות מדוד ומנוטר ברמה יומית לגבי מספר המאומתים החדשים ומספר החולים הקשים ובהתאם לנתונים אלה להאיץ או להאט את היציאה מהסגר. מומלץ לשלב את הפעלתה מחדש של מערכת החינוך בשלב מוקדם באזורים בעלי תחלואה נמוכה ואחוז מתחסנים גבוה, לאור העובדה כי ההשפעה נצפית על מקדם ההדבקה בקרב התלמידים קטנה".

נושאים קשורים:  האוניברסיטה העברית,  סגר,  תחלואת קורונה,  בתי חולים,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
28.01.2021, 09:45

על סמך איזה נתונים מבוססות המסקנות? יתר המעורבים בנושא הקורונה מדווחים על שינוי בתמהיל החולים קשה - יותר צעירים ויותר חולים ללא מחלות רקע. על איזה סגר מדובר?

28.01.2021, 09:57

איך האופטימיזם הזה מתיישב עם הקביעה שהמודלים כשלו לנבא את העומס האמיתי על מערכת הבריאות?עד כה התמותה>20% יותר מהצפוי.(תחזית התמותה מקורונה של משרד הבריאות התבררה כשגויה-כותרת כאן למטה)