COVID-19 בישראל

יו"ר איגוד הפנימאים זועם: "אנחנו קורסים והדרג הפוליטי מתעלם"

פרופ' אבישי אליס בראיון ל"דה מרקר": "הדיווחים מהשטח, מהמחלקות הפנימיות, מזכירים את מלחמת יום כיפור, אבל ראש הממשלה ושר הבריאות לא מדברים איתנו"

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית.

"הדיווחים מהשטח, מהמחלקות הפנימיות, מזכירים את מלחמת יום כיפור, אבל ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין לא מדברים איתנו", כך אומר יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית ג' ב"בילינסון" בראיון עם רותם שטרקמן ורוני לינדר שפורסם בסוף השבוע (ו') ב"דה מרקר".

פרופ' אליס סיפר כי בקבוצת וואטסאפ שבה 111 מנהלי כל המחלקות הפנימיות "כולם מתארים תפוסות גבוהות מאוד, חולים קשים, עומסים - כאילו שאנחנו בשעות הראשונות של מלחמת יום הכיפורים, לא עומדים בעומס, קורסים, צריכים עזרה, צריכים תגבורת ואין תגבורת".

עוד אמר פרופ' אליס: "אני כועס על שר הבריאות שמעולם לא דיבר אתי למרות אינספור מכתבים ששלחתי אליו. כל שורת הפיקוד – ראש הממשלה, שר הבריאות ומנכ"ל המשרד, מדברים על 'צוותי הרפואה' ועושים להם מטס הצדעה, אבל לא אומרים מי הם הצוותים האלה, כיוון שאז יצטרכו לתת עוד משאבים. נשמע די מטורף שאף אחד לא מוצא זמן להיפגש איתנו ועל זה אני כועס".

פרופ' אליס מזכיר שוב ושוב את מסקנות דו"ח ועדת טור כספא שהמליצה, בין השאר, על תוספת של ארבעה תקני רופאים לכל מחלקה פנימית. "בממוצע", הוא אומר, "התווספו בקורונה רק שניים ואלה תקנים שניתנו על תנאי עד יוני, או עד שהקורונה תעבור. אחר כך ייקחו אותם".

פרופ' אליס ציין שלא נוספו כמעט מיטות חדשות למחלקות הפנימיות: "הסבו מיטות על חשבון פנימיות רגילות. ב'בילינסון' למשל, פתחו מחלקת קורונה בקומה מינוס 3 במרתף החניון, אבל במקומה סגרו מחלקה פנימית. פשוט העבירו את הלוקיישן".

כשנשאל איפה העיוותים בתוך המערכת? איפה האחריות של מנהלי החולים לנתב את המשאבים למקומות הנכונים? השיב פרופ' אליס: "מנהלי בתי חולים חילקו את התוספת כמו שהם רצו, כי נתנו להם את האפשרות לכך. אנחנו חסמנו. בפעימות הבאות של הקצאת המשאבים הם קיבלו הוראה לתת בין 40% ל-50% מהתוספת למחלקות הפנימיות, אבל למי הם מפנים את הכסף? למנתחי טחורים והרניה כי הם מכניסים יותר כסף".

כשנשאל האם הגדלת אשפוזי הבית לא אמורה לפתור חלק מהבעיות בפנימיות? אמר: "זה מקסם שווא שנפתור את בעיות הרפואה הפנימית באמצעות אשפוז בית. זה כנראה טוב ומתאים למשהו כמו 10% מהחולים - לא הרבה יותר מזה. אין זה הפתרון האולטימטיבי כי בבית, המשפחה צריכה לסעוד את החולה ולטפל בו וצריך טיפול של גורמי רפואה אמונים ולדעת מה לעשות אם מצבו של החולה מתדרדר.

"הוצאנו פרוטוקול, יחד עם ההסתדרות הרפואית והאיגוד לרפואת משפחה, איך צריך להיראות אשפוז ביתי. כרגע הקופות דוחפות לכך שחברות קבלניות יעשו את זה, אלא שבהן הרופאים לא מספיק טובים. שיתוף הפעולה עם בתי חולים הוא אמנם מודל מצוין, אבל עדיין קטן מאוד. דוחפים לחברות הקבלניות כי זה זול יותר. פתיחת תת מחלקה לאשפוז בית בשיתוף עם בית החולים כרוכה בעלויות".

נושאים קשורים:  פרופ' אבישי אליס,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  בנימין נתניהו,  מחלקות פנימיות,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות