טרשת נפוצה

תבניות הפעלה מוחית של חולות עם טרשת נפוצה שיש להן פגיעה בהתרוקנות השלפוחית

חוקרים סבורים כי ישנם הבדלים בתבניות ההפעלה המוחית בין נשים עם טרשת נפוצה ובעיות התרוקנות לבין כאלו שאין להן בעיות התרוקנות

במחקר הנוכחי, החוקרים השוו את תבניות ההפעלה המוחית של מטופלות עם טרשת נפוצה שיש להן בעיות בהתרוקנות השלפוחית (VD - voiding dysfunction), אל מול כאלו שאינן סובלות מתסמין זה. החוקרים ביצעו עוקבה על חולות בטרשת נפוצה עם וללא VD, ומטרתם הייתה להרחיב את הידע הקיים כיום על המתרחש ברמה שמעל לחוט השדרה, וקשור להתחלת ההתרוקנות.

החוקרים הכלילו במחקר 28 מטופלות מהקהילה, שיש להן טרשת נפוצה יציבה ובנוסף פגיעה בתפקוד מערכת השתן התחתונה. הם חילקו את הנבדקות לשתי קבוצות: קבוצה מס' 1, ללא VDי(14 נבדקות) וקבוצה מס' 2 עם VDי(14 נבדקות). VD הוגדר כשארית שתן לאחר התרוקנות של 40% או יותר מהקיבולת המקסימלית, או הצורך בהכנסת קטטר עצמי. החוקרים עקבו אחר הפעילות המוחית באמצעות fMRIי(functional magnetic resonance imaging), בליווי בדיקות אורו-דינמיות. החוקרים יצרו מפות הפעלה ממוצעות ב-fMRI (לפי מבחן Student t), עבור שתי הקבוצות, על מנת לזהות אזורים של הפעלה משמעותית (P<0.05). לפני ביצוע הבדיקות, הגדירו החוקרים אזורי עניין הקשורים להטלת שתן, על סמך מטה-אנליזה קודמת.

החוקרים מצאו על סמך מפות ההפעלה, כי ה-BOLDי(blood‐oxygen level‐dependent) הממוצע היה שונה באופן משמעותי בין הקבוצות במהלך תחילת ההתרוקנות. קבוצה 2 הראתה רמות נמוכות יותר באופן משמעותי של הפעלה בכל אזורי העניין, למעט במוחון השמאלי ובכפיס החגורה הימני. באופן מעניין, קבוצה 2 הדגימה אותות שליליים ב-BOLD, בעוד שקבוצה 1 הדגימה אותות חיוביים באזורי ההתרוקנות הימניים והשמאליים בפונס, בחומר האפור ליד האקוודוקט מימין, בתלמוס השמאלי ובכפיס החגורה השמאלי. זאת ועוד, מפת ההפעלה של קבוצה מס' 1 הייתה דומה לנבדקים בריאים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי תוצאותיהם תומכות בהיפותזה שישנם הבדלים בין תבניות ההפעלה ברמה שמעל לחוט השדרה, בין נשים עם טרשת נפוצה עם VD לאלו שאין להן VD.

מקור:

Khavari, R. et al. (2020). Neurourology and Urodynamics. https://doi.org/10.1002/nau.24304

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  שלפוחית השתן,  מחקרים
תגובות