לוקמיה לימפובלסטית

Dasatinib-Blinatumomab למטופלים מבוגרים עם לוקמיה לימפובלסטית בעלי כרומוזום פילדלפיה

מחקר זה מצא כי מתן Dasatinib-Blinatumomab יכול לשמש כטיפול למטופלים בעלי לוקמיה לימפובלסטית בעלי כרומוזום פילדלפיה

14.12.2020, 15:34

התוצאים במטופלים עם כרומוזום פילדלפיה (Ph) ולוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL) השתפרו עם תחילת השימוש במעכבי טירוזין קינאז. הפוגה מולקולרית היא מטרתו העיקרית של הטיפול.

במחקר זה נעשה ניסוי פאזה 2, בעל קבוצה יחידה, כטיפול קו-ראשון (first-line therapy) במבוגרים עם ALL שאובחנו לאחרונה עם Ph חיובי (ללא מגבלת גיל עליונה). Dasatinib בתוספת גלוקוקורטיקואידים ניתנו, ואחריו שני מחזורים של Blinatumomab. התוצא העיקרי היה תגובה מולקולרית מתמשכת במח העצם לאחר טיפול זה.

מתוך 63 מטופלים (גיל חציוני, 54 שנים; טווח 24 עד 82) שנרשמו, נצפתה הפוגה מוחלטת ב 98%. בתום הטיפול ב-Dasatinib (יום 85), ל-29% מהמטופלים הייתה תגובה מולקולרית, ואחוז זה עלה ל-60% לאחר שני מחזורים של Blinatumomab. אחוז המטופלים עם תגובה מולקולרית גדל עוד יותר לאחר מחזורי Blinatumomab נוספים. במעקב חציוני של 18 חודשים, ההישרדות הכוללת הייתה 95% וההישרדות ללא מחלה הייתה 88%. ההישרדות ללא מחלה הייתה נמוכה יותר בקרב מטופלים שסבלו ממחיקת IKZF1 בתוספת מוטציות גנטיות נוספות (CDKN2A או CDKN2B, PAX5, או שניהם [כלומר, IKZF1 פלוס]). מוטציות ABL1 התגלו אצל 6 מטופלים שסבלו ממחלה שיורית מינימלית במהלך טיפול, וכל המוטציות הללו נעלמו לאחר הטיפול ב-Blinatumomab. במהלך המחקר, התרחשו 6 מקרי הישנות. בסך הכל נרשמו 21 תופעות לוואי בדרגה 3 ומעלה. 24 מטופלים קיבל השתלה אלוגרפית של תאי גזע, ומוות אחד היה קשור להשתלה (4%).

Venclexta
AbbVie
RX
Partially covered by the Health basket
Venclexta

F.C. TABS.: Dosage should be ajust. individ. See lit. Tmt. of pts. with Chron. Lymphoc. Leukem./Small Lymphoc. Lymphoma with or without 17p deletion, who have received at least one prior ther. Acute Myeloid Leukem.: in comb. with a hypomethylating agent/comb. with low dose cytarabine is indicated for newly diagnosed pts. with AML who are ineligible for intensive chemother. C/I: Concom. use with strong CYP3A inhib. at init. and during ramp-up phase is contraind. in pts. with CLL/SLL due to the potent. for incr. risk of tumor lysis syndr. Concom. use with St. John’s wort.

טיפול קו ראשון ללא כימותרפיה זה, שהתבצע בשילוב של dasatinib ו-blinatumomab בהתבסס על אסטרטגיה ממוקדת ואימונותרפית, נקשר בשכיחות גבוהה לתגובה מולקולרית והישרדות מוגברת. כמו כן היו לו השפעות רעילות מעטות בדרגה 3 ומעלה בקרב מבוגרים עם Ph חיובי ו-ALL.

מקור: 

Foa R. Et al. (2020) The New England Journal of Medicine: 383(17) 1613-1623

נושאים קשורים:  לוקמיה לימפובלסטית,  כרומוזום פילדלפיה,  המטואונקולוגיה,  מחקרים
תגובות