COVID-19 עולמי

אבטלה, התמכרויות, מקרי מוות: תופעות הלוואי של מדיניות הסגרים

כותבי מאמר ב-BMJ, ביניהם החוקר הישראלי איתי בבלי, קוראים למקבלי ההחלטות ולקהילה המדעית "לשים לב לתופעות הלוואי הכלכליות החמורות של סגר ולא רק לנתונים המדעיים על התחלואה"

שלט חוצות של בעלי עסקים נגד מדיניות הסגרים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

תחת הכותרת "אין להתעלם מנזקי ההתערבויות מתחום בריאות הציבור כנגד מגיפת הקורונה ( Harms of public health interventions against covid-19 must not be ignored), פורסם בתחילת החודש ב-BMJ מאמר ובו ניתוח תופעות לוואי של החלטות בנושאי בריאות הציבור שהתקבלו ובהשלכות של מדיניות הסגרים והריחוק החברתי.

על המאמר חתמו הדוקטורנט הישראלי איתי בבלי, חוקר אורח ב"הרווארד" המתגורר בקנדה, פרופ' ברנט סאטון (Brent Sutton) מבית הספר לאתיקה ובריאות הציבור באוניברסיטת בריטיש קולומביה בוונקובר ופרופ' סנדרו גליאה (Sandro Galea), דיקן בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בוסטון.

בראיון לרוני לינדר מ"דה מרקר" פירט בבלי: "כשבחנתי את התנהלות המדינות השונות, ראיתי שהעולם המדעי יצר מודלים המתרכזים רק בהשפעה החיובית של הסגר והריחוק החברתי. לא בחנו השלכות שליליות. הסגר נועד להגנה על הבריאות אבל יש לו גם השפעה שלילית על הבריאות דרך הכלכלה. אבטלה יכולה לגרום ליותר מקרי מוות בשנה. מחקרים מלמדים שבמדינות העשירות יותר, האבטלה גורמת לפחות מקרי מוות. יש יותר מקרי מוות במדינות העניות שבהן אנשים חיים מהיד לפה ואין להם שולי ביטחון.

"במדיניות של סגרים יש לשים לב לאוכלוסיות המוחלשות: עניים סובלים יותר מדיכאון, סובלים מהתמכרויות. בקנדה נשברים עכשיו שיאי מוות ממנות יתר של משככי כאבים. גם הבדידות קטלנית. בגלל אי שוויון בנגישות לשירותי בריאות בארה"ב, אוכלוסיות חלשות בה הן הראשונות להיפגע מהקורונה בגלל המגורים הצפופים והבריאות של שמראש רעועה יותר. השכר נועד שם כדי לשרוד".

בבלי ועמיתיו לכתיבת המאמר קוראים למקבלי ההחלטות ולקהילה המדעית "לשים לב גם לתופעות הלוואי החמורות של סגר ולא רק לנתונים המדעיים על התחלואה. אסור שנזקי המדיניות שתיקבע לשם התמודדות עם המגיפה יעלו על התועלת שלה. יש להעריך גם נזקים, לזהות אוכלוסיות מוחלשות שבסיכון, להבין מה תהיה ההשפעה של החלטות ומה ניתן לעשות כדי למזער נזקים. אם הקהילה המדעית היתה פועלת בצורה מושלמת היו בודקים את שני צידי המשוואה".

נושאים קשורים:  סגר,  בריאות הציבור,  איתי בבלי,  ריחוק חברתי,  אבטלה,  תמותה,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  19-COVID
תגובות