מחקרים - נגיף הקורונה

ה-WHO: לארבע תרופות שהוצעו לקורונה אין השפעה משמעותית

בניגוד לממצאים קודמים, צוות של ה-WHO לא מצא השפעה של התרופה האנטי ויראלית רמדסיביר לצורך החלמה מהירה מקורונה

תרופה לקורונה. אילוסטרציה

צוות מומחים שהקים ה-WHO פרסם בסוף השבוע באתר Medrxiiv דו"ח חדש בן 39 עמודים שטרם עבר ביקורת עמיתים שבו נמצא כי לתרופה האנטי-ויראלית רמדסיביר השפעה מעטה עד אפסית על החלמה מקורונה.

הדו"ח מבוסס על ממצאי מחקר בקרב 11,266 אלף חולי קורונה. התרופה הזאת ניתנה לנשיא ארה"ב במסגרת הטיפולים השונים שקיבל בעת אשפוזו.

במחקר נבדקה השפעתן של התרופות: רמדסיביר; הידרוקסיכלורוקווין, שבמקורה נועדה למנוע ולטפל במלריה וגם היא הומלצה בתחילת מגיפת הקורונה; התכשיר האוטואימוני אינטרפרון וקוקטייל של לופינאביר וריטונביר שבמקורו נועד לטיפול ב-IV. לא נכללה בניסוי התרופה דקסמטזון - סטרואיד שנעשה בו שימוש בקרב חולי קורונה במצב קשה בבריטניה.

החולים שקיבלו את התרופות הללו ב-500 בתי חולים היו מ-30 מדינות, ישראל לא היתה ביניהן. דו"ח המחקר מצא: "אף לא אחת מהתרופות מציעה השפעה ממשית על התמותה או על משך השהות של חולה קורונה בבית החולים".

המדענית הראשית של ה-WHO מסרה בתדרוך לתקשורת כי הניסוי בהידרוקסיכלורוקווין ובשילוב של הלופינאביר וריטונביר הופסק עוד ביוני לאחר שהוכח "כי אלה אינם יעילים".

חברת התרופות Gilead, שפיתחה את הרמדסיביר, דחתה את ממצאי המחקר: "מצאנו בו חוסר עקביות, במיוחד ביחס למחקרים אחרים שנעשו בנושא. אנו מודאגים מאוד מכך שהמחקר עוד לא עבר ביקורת עמיתים קפדנית הנדרשת כדי לפתח דיון מדעי, במיוחד תחת המגבלות שהיו לניסוי".

מממצאי המחקר כפי שפורסמו סותרים ממצאי מחקר קודם ש"גיליאד" ביצעה בקרב כ-1,000 חולים, ממנו דווקא עלה שהטיפול ברמדיסיביר מעלה סיכוי להתאוששות מהירה מפני הנגיף – בתוך חמישה ימים לעומת חולים אחרים שקיבלו תרופת דמה.

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  תרופה לקורונה,  רמדסיביר,  קורונה,  חדשות,  הידרוקסיכלורוקווין,  אינטרפרון
תגובות
אנונימי/ת
19.10.2020, 19:48

זה מחקר גרוע ביותר לא מדעי שלא מוכיח כלום. יק מספיק מחקרים RCT שמדווחים אחרת. מוכיח רק של-WHO אין מושג!

מפרופ בזיל לואיס, מומחה למחקרים קליניים

דוח מסכם על יעילות טיפול ברמדסיביר בחולי קורונה
בייגל וחב' בשם קבוצת מחקר גדולה, פרסמו דוח סופי על יעילות טיפול בחולי קוביד 19 על ידי התרופה רמדסיביר. המחברים ביצוע ניסוי מבוקר אינבו, אקראי, כפול סמיות, בהזרקת רמדסיביר לווריד, במאושפזי קוביד 19 עם עדות לזיהום של דרכי הנשימה התחתונות. החולים קיבלו 200 מ"ג תרופה ביום הראשון ואחר כך 100 מ"ג ליום עוד 9 ימים נוספים. השתתפו בניסוי 1062 איש ובקרב 541 שקיבלו תרופה, זמן ההחלמה החציוני היה 10 ימים, לעומת 15 ימים בקבוצה שקיבלה אינבו. חישוב לפני קפלן-מאייר מצא כי שיעור התמותה בקרב מקבלי התרופה היה 6.7% ובקרב מקבלי האינבו 11.9% עד ליום ה-15. בחישוב עד ליום 29 נקבעו ערכי תמותה של 11.4% בקבוצת המטופלים לעומת 15.2% בקבוצת הבקרה. תופעות שליליות חמורות דווחו ב-131 מתוך 532 מטופלים בתרופה (24.6%) ובקרב 163 מתוך 516 חולים שקיבלו אינבו (31.6%). המחברים מסכמים כי טיפול ברמדסיביר יעיל בקיצור משמעותי של משך זמן המחלה ובהפחתת שיעורי התמותה.
NEJM 2020: DOI: 10.1056/NEJMoa2007764
איתן ישראלי

23.10.2020, 13:04

איתן,
א. אי אפשר להתעלם מתוצאות מחקר שנערך על יותר מ 11,000 חולים
ב. המחקר ב- NEJM מרמז על חשיבות של Timing בטיפול האנטי-וירלי. אלו שקיבלו רמדיסיביר מוקדם בתהליך המחלה יצאו יותר טוב.