קורונה בישראל

בעקבות הסגר: צפי לגל "בייבי בום" בעוד כמה חודשים

מחקר ברמב"ם שבוצע במהלך הסגר הראשון בישראל בדק את השלכות הסגר על יחסי המין בקרב זוגות שהפכו לאחרונה להורים בפעם הראשונה

אינטימיות בסגר. צילום אילוסטרציה

מחקר שנערך במערך ההריון והלידה של המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה סקר את השלכות הסגר הקודם על חיי המין של הישראלים. מדובר במחקר ראשוני אשר התמקד בקבוצת זוגות שהפכו לאחרונה להורים בפעם הראשונה, זאת אחרי שחוו לידה נרתיקית רגילה, ללא כל סיבוכים או התערבות.

"עם פרוץ מגיפת הקורונה ותקופת הסגר הראשון אל בתי אב רבים בישראל נכנסו לא מעט אלמנטים של לחץ לא שגרתי", הסבירה ד"ר אולה גוטצייט ממערך ההריון והלידה של רמב"ם, אשר הובילה את המחקר, "מתח, חרדה, דיכאון, אי ודאות כלכלית, חשש מהנגיף הלא מוכר והשלכותיו, והיעדר פרטיות עקב העובדה שרבים היו בבתים יחד עם הילדים. לאור כל אלה רצינו לבדוק מהן השלכות הסגר על החזרה לשגרת יחסי מין בקרב אותם זוגות, מעבר לגורמים המשפיעים שבשגרה".

במחקר לקחו חלק 67 נבדקים והוא בוצע, כאמור, במהלך תקופת הסגר הראשון, כאשר תושבי ישראל שהו בבתיהם מתוקף צו הממשלה. יש לציין כי יותר ממחצית הנבדקים ( 56.4%) שהו במהלך הסגר בתקופת בידוד, יחד עם בני הזוג.

המחקר נעשה באמצעות סקר ASEX המדרג קריטריונים שונים בתפקוד המיני. בין הנשאלים נכללו בני שני המינים – 38 נשים ו-29 גברים. בין הקריטריונים שנבדקו בסקר: חשק מיני, גירוי, יכולת להגיע לסיפוק מיני ועוד. הנבדקים יכלו לדרג כל קריטריון בציון של 1-6, כאשר הציון הכללי יכול לנוע בין 5-30. ככל שהציון שהוענק בסקר גבוה יותר, כך גדול חוסר שביעות הרצון מהתפקוד המיני. נבדק/ת שדירגו את עצמם או את בן/בת הזוג בתוצאה העולה על 19 נקודות נחשבו למי שסובלים מבעיה בתפקוד המיני.

החוקרים העריכו כי התרחיש הקיצוני שהביא איתו וירוס הקורונה ותקופת הסגר יבואו לידי ביטוי בדיווח על בעיות בתפקוד המיני ובחיי המין של הזוגות, אך להפתעתם התוצאות הראו מציאות שונה לגמרי: "העברנו את הסקר פעמיים. הנבדקים נשאלו פעם אחת על חיי המין שלהם לפני תחילת הסגר ובפעם השנייה על חיי המין שלהם כחודשיים אחרי הסגר", סיפרה ד"ר גוטצייט. "על פי הנתונים שעלו מתשובות המשתתפים, הנשים העניקו ציון כולל של 13 והגברים ציון של 11 בשני סקרי ה ASEX- ולסגר לא היתה השפעה על התפקוד המיני שלהם. כלומר, לא היה שינוי מהותי בין שני הדיווחים במרבית המקרים. גם הדיווחים בין שני בני המינים היו די דומים בציון, כלומר – שביעות הרצון היתה דומה".

המחקר, שלו שותפים גם פרופ' זאב וינר, מנהל מערך ההריון והלידה של רמב"ם, פרופ' ליאור לבנשטיין, מנהל יחידת נשים וגינקו-אורולוגיה, ד"ר דקלה בן צבי, ד"ר גלי לוי וד"ר רועי אילוז (רופאים מתמחים) וכן ד"ר דניאלה מזור, עו"סית ומטפלת מינית מאונ' חיפה, סקר למעשה בפעם הראשונה את שאלת התפקוד המיני תחת תנאי סגר בעקבות וירוס קורונה.

למרות שמדובר בעבודה מחקרית ראשונה הסוקרת קבוצה קטנה יחסית, היא מצביע על תופעה מעניינת: "התשובות שאנחנו מציעים לתוצאות המפתיעות קשורות בעיקר לעובדה שמדובר בזוגות עם תא משפחתי קטן יחסית ואינטימי. שני הורים וילד אחד, כזה שככל הנראה יש בו פחות הפרעות ויותר מוטיבציה לאינטימיות", סיכמה  ד"ר גוטצייט. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנתונים ומחקרים נוספים סביב סוגיית התפקוד המיני אחרי לידה ראשונה בתנאים כאלה ואחרים. ככל שנבין את תמונת המצב טוב יותר, כך נוכל לתת למטופלות שלנו ובני הזוג שלהם מענה מיטבי ואיכות חיים בחזרה לשגרה שאחרי הלידה".

נושאים קשורים:  רמב"ם,  יחסי מין,  קורונה,  בייבי-בום,  חשות,  מחקר,  ד"ר אולה גוטצייט,  הריון
תגובות
אנונימי/ת
15.10.2020, 18:32

אין קשר בין תוכן הכתבה לכותרת.