קורונה בישראל

ראש שירותי בריאות הציבור: "חייבים סגר דיפרנציאלי ביישובים האדומים"

ד"ר שרון אלרעי-פרייס הציגה את "אסטרטגיית מניעת הסגר הבא": המתנה של שבועיים לבחינת נתוני התחלואה בין תשעת שלבי היציאה | מסתמן: הלימודים בכיתות הנמוכות ובגני הילדים לא ייפתחו בשבוע הבא

שלטי הנחיה לציבור של משרד הבריאות. צילום: יונתן סינדל פלאש 90

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור (בפועל) במשרד הבריאות, הציגה אתמול (א') בתדרוך לתקשורת את מתווה היציאה מהסגר, שאותו הגדירה "אסטרטגיית מניעת הסגר הבא". היא הדגישה: "כנראה שגני הילדים לא ייפתחו בתחילת השבוע הבא". אלא שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, סתר הבוקר (ב') את הערכת ד"ר אלרעי ואמר לערוץ 12 כי גני הילדים ייפתחו ביום א' הקרוב -  הערה הממחישה את חילוקי הדעות שקיימים עדיין במשרד הבריאות על מתווה היציאה לסגר.

ד"ר אלרעי-פרייס ציינה כי "יש סימנים ראשונים של שליטה במגיפה", אך מיהרה להזהיר: "אם לא נעשה סגר ביישובים האדומים, מהר מאוד תהיה שוב תחלואה בכל המדינה. ביישובים האדומים ייערכו בדיקות קורונה גם למי שמרגיש בטוב".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס. "ביישובים האדומים ייערכו בדיקות קורונה גם למי שמרגיש בטוב". צילום: "הכללית"

מדבריה ניתן להבין כי בדיון בקבינט הקורונה שנקבע למחר צפוי עימות בין השרים התומכים בפתיחת המשק, בהדרגה, כבר בשבוע הבא כולל פתיחת חלקים במערכת החינוך, לבין ראשי משרד הבריאות וגם המל"ל הסבורים שיש להמשיך בסגר במתכונת הנוכחית עוד שבועיים כדי לקבל תמונת מצב בהירה יותר.

ד"ר אלרעי-פרייס אמרה בתדרוך: "אנחנו נצא מהסגר, אבל יהיו עדיין מוקדי תחלואה משמעותיים". היא הבהירה שנראית מגמת ירידה מתמשכת במספר החולים ובשיעור הבדיקות החיוביות.

תשעת שלבי היציאה מהסגר כפי שהוצגו על ידה אינם כוללים תאריכי יעד:

בכלי התקשורת השונים הוצגו שלבי היציאה עם תאריכי יעד:

שלב א', 18.10 – כאשר מספר הנדבקים החדשים ביום יהיה פחות מ-2,000 – יבוטלו הגבלות על הפגנות, יבוטל איסור על מפגשי משפחות וייפתחו חופי הרחצה. תחודש עבודת משרדים ללא קבלת קהל, ייפתחו גם גנים לאומיים, יתאפשר "טייק אווי" ממסעדות והתחבורה הציבורית תעמוד על קיבולת של 50%.

שלב ב', 1.11 – כאשר מספר הנדבקים החדשים ביום יגיע ל-1,000 – יחודשו הלימודים בכיתות א'-ד', תותר כניסה לבתי כנסת ותחודש פעילות הרפואה המשלימה.

שלב ג', 15.11 – כאשר מספר הנדבקים החדשים ביום יהיה סביב 500 – תותר עבודה עם קהל, ייפתחו חנויות, שווקים, קניונים וחדרי כושר.

שלב ד', 19.11 – מספר הנדבקים החדשים ביום 250 – תותר הפעלת מסעדות, בתי קפה, אטרקציות.

שלב ה', 13.12 – יותר לפתוח מלונות, צימרים ובריכות שחייה.

שלב ו', 27.12 – תחודש פעילות מוסדות התרבות, פעילויות פנאי, מוזיאונים, אירועי ספורט קבוצתי.

שלב ז', 10.1.2021 – יחודשו הלימודים בכיתות ה'-י"ב.

שלב ח', 24.2.2021 – יותר לחדש אירועים ופעילות פארקי שעשועים.

שלב ט', פברואר 2021 – יותר לקיים אירועי ספורט עם קהל, ייפתחו מועדונים וברים.

"ההיגיון האפידמיולוגי של השלבים הללו", הדגישה ד"ר אלרעי-פרייס, "הוא שמקומות פתוחים שבהם יש חשש נמוך להדבקות ייפתחו כבר בשלבים הראשונים, ולהפך - מקומות סגורים עם אנשים מתחלפים ללא מסיכה ייפתחו בשלבים האחרונים.

"אנחנו לא חושבים שהגענו ליעד עדיין", הוסיפה ראש שירותי בריאות הציבור. "נראה שוב את הנתונים מחר (היום) ומחרתיים והם יהיו מייצגים יותר ממה שהיה בסוף השבוע. היתה עלייה קבועה במספר החולים הקשים עד הסגר - עכשיו זה מתייצב. יש סימנים ראשוניים שיש שליטה במגיפה".

בהתייחסה לפתיחת בתי הספר: "ברור לנו שלא ניתן לחזור לעבודה בלי פתיחת גנים ואז בהמשך כיתות א'-ד'. אנחנו עושים הכל בצורה מדודה וזהירה כדי שלא נצטרך לחזור אחורה. אנחנו חושבים איך לעשות סקר בקרב עובדי ההוראה כדי להפחית את הסיכון בפתיחת מערכת החינוך".

בהסבר שסיפקה על מתווה היציאה מהסגר, אמרה: "בשלב הראשון של אסטרטגיית היציאה מהסגר - מגבלת ה-1,000 מטר יורדת. אנחנו לא מעוניינים להישאר בסגר שבו לאנשים אסור לזוז. לגבי מערכת החינוך, גם אני אמא לילדים בכיתות א' ו-ג' ואני רוצה לדעת מתי הם ילכו לבית הספר, אבל אני יודעת שאסור לקבוע תאריך ולפתוח את הלימודים לפיו. הכל ייעשה רק לפי המדדים".

כשנשאלה במפורש האם לדעתה הלימודים יתחדשו ביום א' הקרוב, 18 באוקטובר, ענתה: "ביום ראשון הקרוב, לדעתי לא. אנחנו כרגע במדדי תחלואה כאשר מקדם ההדבקה עדיין לא מתקרב ל-0.8 וכרגע לא עומדים במדד התחלואה שהצבנו לעצמנו ליעד הראשון - וזה העיקרון. בין כל שלב לשלב, נחכה לפחות שבועיים.

"ראינו מה קרה בפעם הקודמת כשפתחנו הרבה פעילויות במקביל. אסור לחזור על הטעות הזאת. חייבים גם סגר דיפרנציאלי. אם לא נעשה סגר ביישובים האדומים - מהר מאוד התחלואה תעלה בכל הארץ".

כמו כן אמרה: "חתונות והתקהלויות גדולות יגיעו בשלב האחרון כמעט. לפני כן יותרו התקהלויות של כ-20 איש בשטח פתוח - בין אם זה לחתונה, לבר מצווה או למשחק - לא מעבר לזה".

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  סגר,  יציאה מהסגר,  קורונה,  קבינט הקורונה,  לימודים,  חדשות,  ישובים אדומים
תגובות