קורונה

מאפיינים קליניים וגורמי סיכון לתמותה בחולים המטולוגיים שנדבקו בקורונה

חוקרים סבורים כי יש לשקול דחייה של טיפולים המטולוגיים שאינם מצילי חיים על מנת למנוע הדבקה אפשרית ב-COVID-19

11.10.2020, 13:38
חולת סרטן. אילוסטרציה

ידוע זה מכבר כי חולי סרטן נחשבים לפגיעים מאוד כאשר הם נדבקים ב-COVID-19. עם זאת, אין עדיין מספיק מידע על המחלה כאשר היא מדביקה חולים המטולוגיים.

החוקרים בחנו 102 חולים עם תסמינים של COVID-19 ודגימת לוע חיובית ל-SARS-CoV-2י(severe acute respiratory syndrome coronavirus 2), בשתי מחלקות המטולוגיות בלומברדיה, איטליה, במהלך מרץ 2020. הם ניתחו את גורמי הסיכון להדבקה ב-COVID-19, באמצעות השוואת החולים לאוכלוסייה ההמטולוגית הרגילה שביקרה באותם מוסדות בשנת 2019. החוקרים השוו את ההישרדות בתום 30 יום בין חולים לבין נבדקי בקרה מותאמים, עם מחלות המטולוגיות דומות וכמו כן חולים שאינם המטולוגיים שנדבקו גם הם בנגיף.

החוקרים מצאו כי מין זכר היה באופן משמעותי שכיח יותר בחולים עם COVID-19. עוד מצאו כי ההדבקה התרחשה בחולים בכל סוגי ההפרעות ההמטולוגיות. עם זאת, הסיכון להידבק ב-COVID-19 היה נמוך יותר בחולים עם ממאירויות מיאלופרוליפרטיביות כרוניות, כולל CMLי(chronic myeloid leukemia), וגבוה יותר בחולים עם אנמיה אוטואימונית המקבלים טיפולים מדכאי חיסון. כמו כן, נמצא כי שיעור התמותה במשך 30 יום היה 39.2%, שהינו גבוה בהשוואה לחולים לא המטולוגיים עם COVID-19י(23.5%, P=0.02), ונבדקי בקרה שהם חולים המטולוגיים אך ללא הדבקה בנגיף (3%, P<0.001). זאת ועוד, מצאו כי חומרת המחלה הנשימתית בעת האבחנה וטיפול המטולוגי פעיל, היו קשורים באופן בלתי תלוי לפרוגנוזה גרועה יותר, כאשר האבחנה וסטטוס המחלה לא השפיעו על הפרוגנוזה. לבסוף, נמצא כי הפרוגנוזה הגרועה ביותר הייתה בקרב מטופלים שקיבלו טיפול המטולוגי פעיל, עם מחלה נשימתית חמורה בעת האבחנה עם COVID-19.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בעת המגפה של COVID-19, יש לייעץ לחולים לפנות לטיפול רפואי בהופעת הסימנים המוקדמים ביותר של קוצר נשימה ו/או זיהום בדרכי הנשימה. הם סבורים כי על הרופאים לנתח את הסיכון אל מול התועלת, על מנת לשקול דחייה זמנית של טיפולים המטולוגיים שאינם מצילי חיים, אל מול הסיכון לתוצאים השליליים הקשורים להדבקה ב-COVID-19.

מקור:

Cattaneo, C. et al. (2020). Cancer. https://doi.org/10.1002/cncr.33160

נושאים קשורים:  קורונה,  חולים עם סרטן,  חולים המטולוגיים,  מחקרים
תגובות