קורונה עולמי

כך הצליחה ניו זילנד לעצור את התפשטות נגיף הקורונה

סוד ההצלחה הניו זילנדית: סגר נוקשה, סגירת גבולות ופיקוח הדוק של הרשויות המקומיות | האפידמיולוג הראשי בראיון ל"כלכליסט": "כדי למגר את הנגיף צריך מנהיגות נחושה שמאמינה במדע"

ניו זילנד במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

נתוני התחלואה והתמותה בניו זילנד, שבה חיים חמישה מיליון תושבים, ממשיכים לרתק את האפידמיולוגים בעולם משום שאלה מצביעים על יכולתה של מדינה זאת בבלימת מגיפת הקורונה עד כדי מיגורה.

נכון לבוקר זה (ג') חלו בה מתחילת המגיפה 1,835 מתושביה, שניים אובחנו כחולים חדשים אתמול ועד כה נפטרו 25 – שיעור של חמישה למיליון תושבים. במצב פעיל עכשווי נמצאים הבוקר 55, מהם אחד בלבד במצב חמור-קריטי. עד כה החלימו כבר 1,755. בוצעו בה 955,590 בדיקות. התוצאות נמסרות לרופאים ולנבדקים בתוך פחות מ-48 שעות ובממוצע בתוך 24 שעות.

בראיון מיוחד לאדיר פרימור ב"כלכליסט" תיאר האפידמיולוג הראשי ומי שכונה "אדריכל המלחמה המוצלחת בקורונה בניו זילנד", פרופ' מייקל בייקר, את סוד ההצלחה של המדינה הירוקה מקורונה. הוא הדגיש "כדי למגר את הנגיף, צריך מנהיגים נחושים שמאמינים במדע". וגם: "השמדנו אצלנו את הנגיף אבל לחסינות עדר אין מקום בחשיבה אפידמיולוגית. הסגר החריף עזר במלחמה הזאת אבל גם מול השפעת העונתית. המגזר העסקי שלנו תומך בכל המהלכים שננקטו כיוון שהוא מאמין להנהגה".

פרופ' בייקר, מומחה בבריאות הציבור, חבר הצוות המייעץ לענייני קורונה בממשלת ניו זילנד, מתואר בעיתונות המקומית כ"מי שדחף יותר מכל גורם אחר למאבק הדרקוני שנקטה ניו זילנד כנגד הנגיף והכריע את הכף בשעה הקריטית, כאשר הממשלה עדיין ישבה על הגדר".

הוא סיפר שכאשר פרצה מגיפת הקורונה בניו זילנד בסוף פברואר, הוא הושפע מעבודת כוח המשימה של ה-WHO שבדק את הנושא בסין וקבע שזו הצליחה לעצור את הנגיף ואף קרובה לחסלו. עוד התרשם מנסיונה של טייוואן. "ממשלת ניו זילנד החליטה אפוא להחמיר בפיקוח בגבולות ונקודות כניסה מחו"ל לניו זילנד. כפינו חובת  בידוד של 14 יום. לא היו לנו אז יכולות ואמצעים כמו ערכות בדיקה מספיקות ולכן החלטנו על סגר חמור מאוד. הגישה המהירה התבססה על ארבע דרגות חומרה, שאותה אימצנו מסינגפור".

הסגר נמשך ארבעה שבועות, אחר כך הוטל סגר יותר קל במשך שלושה שבועות, לאחריהם ניו זילנד היתה נקייה מקורונה. במשך שלושה חודשים לא היה אף מקרה הדבקה אחד וכשאירעה התפרצות קטנה באוקלנד ואובחנו ארבעה בני בית אחד, כל העיר הוכנסה לבידוד זמני.

עכשיו מבצעים בניו זילנד בדיקות ומעקבים בהיקף גדול, קיימת חובת עטיית מסיכות – "קודם לכן היא לא היתה ב'סל ההנחיות' אבל מהניסיון של מקומות אחרים בעולם ראינו את הצורך בכך. שיעור התמותה שהוא הטוב ביותר במדינות ה-OECD הוא בהחלט סיפור הצלחה. מבחינה כלכלית, המצב כאן עדיין קשה, אבל כך בכל מקום".

לדבריו, כדי להשמיד את הנגיף יש לנקוט במדיניות נוקשה ביותר שמרכיביה המרכזיים: פיקוח הדוק על הגבולות, הגבלת הכניסה למדינה של אנשים שנדבקו, הכנסתם לבידוד של 14 יום, פיקוח של הרשויות המקומיות הכולל בדיקות, מעקבים וחקירה של היסטוריית המגעים של הנדבקים – תוך שיתוף פעולה מלא ללא פשרות של האוכלוסיה.

הגבלת התקהלויות, הוסיף פרופ' בייקר, חייבת להיעשות בנחישות ובאופן מיידי מיד עם תחילת זיהוי של התפרצות מקומית. "נראה שהסגר שהטלנו היה הקפדני ביותר בעולם. רק אחרי שהגענו למצב של שלושה חודשים ללא הדבקות חדשות החלטנו על הקלה בצעדים הנוקשים. "אין ספק, אמר פרופ' בייקר, שנדרשת מנהיגות פוליטית טובה שתדע לגייס את כלל הציבור בשילוב עם תשתיות מספקות שיאפשרו לממש תכנית עקבית".

אלא שגם בניו זילנד יש קול אחר של מי שמכונה "האפידמיולוג הסורר", ד"ר סיימון ת'ורנלי  מאוניברסיטת אוקלנד, שאמר: "הסגר השני בישראל הוא שגיאה. הנזק של סגרים גדול יותר מתועלתם או מאיומי הנגיף. ממשלת ניו זילנד נשבתה בידי מדענים בעלי השקפות קיצוניות הזורעים פחד בלתי מוצדק בציבור".

נושאים קשורים:  ניו זילנד,  סגר,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  אפידימיולוגיה,  חסינות עדר,  נגיף הקורונה
תגובות