קורונה בישראל

פרופ' סיגל סדצקי: "הפוליטיקה של המגיפה נהייתה מורכבת ומסובכת"

ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר מותחת ביקורת קשה בראיון לחדשות 12 על אופן ניהול משבר הקורונה בממשלה ומדגישה: "החלטות במצב חירום צריך לקבל קבינט של שבעה אנשים בלבד"

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "מה יקרה עכשיו בסוף הגל השני? נחזור שוב על אותן טעויות?". צילום: פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות פרופ' סיגל סדצקי, שהתפטרה מתפקידה ביולי והתראיינה אמש (מוצ"ש) לערוץ 12, מתחה ביקורת חריפה על אופן קבלת ההחלטות הנוגעות למשבר הקורונה. "במשבר כזה", אמרה, "צריכים לדון ולקבל החלטות בהשתתפות מספר מצומצם של אנשים - קבינט מצומצם שלא יהיו בו יותר משבעה אנשי מקצוע. ההחלטות צריכות להתקבל בזמן אמת ומהר. אין אפשרות במצב חירום לדון בנושא מסוים במשך חודש ימים".

עוד אמרה: "כשיותר מדי אנשים וצריכים לקבל החלטה בעת חירום ולהעביר מסרים מקצועיים מורכבים למספר גדול מאוד של אנשים – יכולת ההתעמקות שלהם בכל נושא מוגבלת. הבון-טון בחודש מאי היה של הרבה מאוד האשמות, הרבה מאוד דעות וכל היום עסקנו בהתנצלויות ובארגון החברתי של האירוע במקום לחשוב מה הם הדברים הנכונים והאמיצים שצריך לעשות".

בראיון לדנה וייס היא מתחה ביקורת על אופן קבלת ההחלטות בממשלה והדגישה: "היתה הרבה מאוד פוליטיקה, ערבבו שיקולים סקטוריאליים" וגם הודתה: ב"שלב מסוים הרגשתי שאני לא יכולה עוד להשפיע יותר. התרעתי שישראל הולכת לקראת טרגדיה. מצפן הטיפול בקורונה איבד כיוון.

"העזיבה שלי (את התפקיד) היתה הכרחית ואני שלמה איתה", אמרה עוד פרופ' סדצקי. "לצערי, המכתב (שהעבירה למנכ"ל המשרד פרופ' לוי) רק הפך להיות יותר ויותר רלוונטי. במצב שבו לא יכולתי להשפיע יותר  והיו דברים שלא הסכמתי איתם, היה נכון שאלך ואפנה את השטח לאחרים".

"בסוף הגל הראשון נעשו טעויות קשות בעיניי", הוסיפה פרופ' סדצקי. "אבל מה קרה מאז? מה למדנו מאז? למה שוב פתחנו את מערכת החינוך בספטמבר כאילו שלא למדנו כלום מהוויכוח שהיה בסוף הגל הראשון? מה יקרה עכשיו בסוף הגל השני? נחזור שוב על אותן טעויות? היינו צריכים להבין בסוף הגל הראשון שצריכים להיות מאוד מאוד זהירים. שגרת קורונה היא לא חגיגות סוף הקורונה".

לדבריה, קבלת החלטות על סמך שיקולים פוליטיים היא זו שהובילה להתפרצות הגל השני. "אני חושבת, וכך הרגשתי, שהגל הראשון התנהל עניינית מאוד אבל היתה הרבה מאוד פוליטיקה בכל ההתנהלות שהובילה לגל השני. אני לא מאמינה שניתן לפתוח את יוון (לטיסות מישראל) ולסגור את אומן, לאפשר חתונות ולסגור תפילות. על מנת שהחלטות כל כך קשות יצליחו, צריך לעשות משהו פשוט ורוחבי - לכולם. הפוליטיקה של המגיפה נהייתה מאוד מורכבת ומאוד מסובכת".

היא דחתה את הביקורת שכוונה אליה בכל הנוגע לבדיקות, לעבודת המעבדות ולחקירות האפידמיולוגיות: "הכל אגדות אורבניות - אני לא מקבלת את הטענות על כישלון במדיניות. כשהתחלתי את המלחמה הזאת היתה לנו שיחה בהנהלת משרד הבריאות ואמרנו בצורה מאוד ברורה: נהיה במצב מורכב, אתגרי, בין אם נצליח ובין אם ניכשל. אם ניכשל יגידו לנו 'זה בגללכם!' ואם נצליח יגידו: 'לא היה צורך'. כמעט ניסו להגיד שלא היה צורך בכל הפעולות שנקטנו.

"סגר לא היה היעד הראשוני שלנו. החקירות האפידמיולוגיות - גם בגל הראשון בוצעו 1,000 חקירות ביום. פיקוד העורף עושה היום 10% מהחקירות אחרי עבודת הכנה של חודשיים".

סדצקי הוסיפה: "לא תיארתי לעצמי ולא תכננתי שנגיע לכמויות חולים שכאלו. יש הסכמה גורפת אצל כל האפידמיולוגים שבכמויות חולים כאלו, קטיעת שרשרת ההדבקה היא לא הדבר הראשי. אני תוהה: למה היום כשבאים ואומרים שיש משהו שעוד לא מוכן ונדרש זמן כדי לעבוד עליו, כולם מקבלים את זה בהבנה ולעומת זאת, לא קיבלו אותה הבנה בחודש מארס. היום מתבצעות המון חקירות אפידמיולוגיות על ידי אחיות מעולות, מאות אחיות עוסקות בזה, יחד עם סטודנטים וסלקטורים. להגיד שאין לנו מערך חקירות אפידמיולוגיות, זה פשוט עובדתית לא נכון".

גם על הטענה לפיה הורתה לאנשי מערך בריאות הציבור שלא לשתף פעולה בנושא בדיקות המעבדה, השיבה: "מעולם לא! הייתי בעד בדיקות מעבדה וגם היום אני בעד. אבל יש הבדל בין בדיקות לא-סימפטומטיים לבין בדיקות בקרב מי שסובל מתסמינים. האמת נמצאת בפרטים הקטנים, אין מה לעשות. גם כאשר יבצעו 100 אלף בדיקות ביום - שאני מאוד מאוד מקווה שיהיו בקרוב - הן לא תשעה מיליון בדיקות".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה בסרטון שהועלה בפייסבוק: "נעשו טעויות. החלטה לפתוח את אולמות השמחות היתה מהירה מדי ואולי גם ההחלטה לפתוח את כלל מערכת הלימודים".

נושאים קשורים:  פרופ' סיגל סדצקי,  נתניהו,  סגר,  קורונה,  אפידמיולוגיה,  חקירה אפידימיולוגית,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות