קורונה בישראל

הממשלה הפעילה את חוק מצב חירום: סגר כללי למשך שבועיים בישראל

ההגבלות התקבלו למרות התנגדותם של פרויקטור הקורונה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל להחלטה על סגירת עסקים לא חיוניים במגזר הפרטי | הערכה: הסגר יעלה למשק 35 מיליארד שקל

שוטרים בפעילות אכיפה על מגבלות הסגר. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בתום דיון שקיימה הממשלה וגלש מאתמול אחרי הצהריים ועד לשעות הבוקר המוקדמות היום (ה'), הוחלט כי החל ממחר ב-14:00 ולמשך שבועיים יוטל על מדינת ישראל סגר כללי. התקנות המלאות, עם רשימת מקומות העבודה החיוניים שיאושרו לפעול תחת מגבלות הסגר, יפורסמו לאחר אישור הממשלה בהמשך היום.

בישיבה הלילית נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת סגר כללי וכן על "תקנות הבריאות המיוחדת" שיגבילו התקהלויות. למעשה, הממשלה הכריזה בסדרת החלטות זו על הפעלת "חוק מצב חירום".

ההחלטה קבעה: סגירת כלל מקומות העבודה, למעט החיוניים ביותר, שיפעלו על פי תקנות מיוחדות שיאושרו; סגירת השווקים; חנויות לממכר מזון ופארם ונותני שירות חיוני אחר יורשו להמשיך לפעול.

תוטל הגבלת מרחק יציאה מהבית עד 1,000 מטר, למעט מסיבות מפורטות שיאושרו. יתאפשרו תפילות והפגנות במרחב הפתוח בלבד, אבל עד 20 איש בכל התקהלות וברדיוס של עד 1,000 מטר ממקום המגורים. שוטרים יוכלו להטיל קנסות על מפגינים שלא ישמרו מרחק של שני מטרים ביניהם. נושא ההפגנות מחייב תיקון חקיקה מיוחד בכנסת.

בתי הכנסת יהיו סגורים בכל תקופת הסגר, למעט יום הכיפורים, בהתאם למתווה מיוחד שאושר כיצד תותר פעילות זאת וכמה אנשים יורשו להימצא בתוך בתי הכנסת או לידם, במרחב פתוח.

התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת. לגבי פעילות התעופה תובא לאישור החלטה מפורטת בהמשך היום כאשר הכוונה היא לאסור טיסות יוצאות מישראל, אבל יאושרו נחיתות מטוסים המגיעים מיעדים בחו"ל וכן טיסות חירום.

כמו כן הוחלט על סגירת פעילות של כלל ענפי הספורט, למעט השתתפות של נבחרות וקבוצות במשחקים בינלאומיים. טרם הוחלט אם עובדי מסעדות יוכלו להגיע לעבודתם כרגיל. עם זאת, יותר למסעדות לבצע משלוחים לבתי הלקוחות.

ההחרגות בסגר הכללי כוללות: היתר להצטיידות במוצרים חיוניים או קבלת שירותים חיוניים, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה הדורשים סיוע, קבלת טיפול רפואי חיוני או טיפול סוציאלי חיוני, טבילת אישה במקווה טהרה, העברת קטין בין הורים החיים בנפרד, העברת קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי אחר שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו, טיפול חיוני בבעל חיים, יציאה למקום עבודה חיוני (לרבות עיתונאים ועובדים במקצועות התקשורת), הגעה למשכן הכנסת, השתתפות בהפגנה (לפי המתווה של עד קילומטר מהבית), הגעה להליך משפטי שהיוצא למרחב הציבורי הוא צד בו, לשם תרומת דם, השתתפות בהלוויה של בן משפחה קרוב, יציאה ממקום שהייה קבוע אחד למשנהו ויציאה לצורך פעילות ספורט של יחיד או מספר מצומצם של אנשים הגרים באותו המקום, שלא באמצעות כלי רכב ממונע.

ההחלטות התקבלו למרות התנגדותם של "פרויקטור הקורונה" פרופ' רוני גמזו, שר האוצר ישראל כץ ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון שהתנגדו במיוחד להחלטה על סגירת כל העסקים הלא חיוניים במגזר הפרטי. האוצר מעריך שהסגר יעלה למשק 35 מיליארד שקל.

נושאים קשורים:  סגר,  פרופ' רוני גמזו,  הפגנות,  בתי כנסת,  חדשות,  יום הכיפורים
תגובות
אנונימי/ת
26.09.2020, 11:32

אין ספק ביבי גאון.
הרי המגפה כדרכן של המגפות בעבר תעלם עם הזמן גם אם המצב ימשך מספר שנים.
אז כמובן ביבי יטען שזה בזכות הסגר שהטיל בחגים לפני מספר שנים.

06.10.2020, 12:11

אין דבר כזה "דרכן של מגפות" לכל מגפה יש דרכים אחרות , יש מחלות שהן עונתיות כמו שפעת שמופיעה בחורף ונעלמת בקיץ, ואף פרופסור לא יודע איך ולמה.
יש מגפות שהופצו ע"י בעלי חיים כמו יתוש או קרציה ונעלמו רק עקב פעולות הדברה של הגורם המסיע.
ויש מגפות שלא נעלמו מעולם, והמשיכו להשתולל כמגפות עולמיות עד שנמצאה תרופה או חיסון .
לכן התפיסה שכל מגפה מגיעה לשיא ואחרי זה כנרכשת חסינות עדר והיא נעלמת מעליה, לא תמיד נכונה.
הקורונה אינה מגפה עונתית, יש הדבקות חוזרות, ולכן כנראה לא תעלם עד שלא ינתן חיסון לכלל האוכלוסיה.

06.10.2020, 12:13

ובסגר רק מרוויחים זמן, ומאיטים את ההתפשטות כדי שמערכת הבריאות תוכל להתמודד עם כמות החולים ועד שימצא חיסון.

אנונימי/ת
06.10.2020, 12:03

ה 35 מליארד זה לא מה שיעלה לממשלה, אלא זו הערכה בלבלד של הכסף שהמשק כולו היה אמור להרוויח ולא ירוויח בתקופה הזאת.
חשוב לדייק ולהבדיל את זה מהמענקים שמשולמים שיוצאים ישר מהתקציב של הממשלה.