קורונה בישראל

ישראל בסגר שני: הממשלה אישרה את התקנות והקנסות למפירי ההגבלות

הממשלה אישרה את תקנות הסגר לחגים שיימשך שלושה שבועות החל ממחר | מה מותר ומה אסור? רשימת ההנחיות והמגבלות המלאה לפניכם

"האפשרות לסגר קרובה מתמיד". צילום ארכיון, אפריל 2020: מרים אליסטר פלאש 90

הממשלה אישרה אמש (ד') במשאל טלפוני את התקנות המלאות להתמודדות עם נגיף הקורונה לתקופה הקרובה וכן את פרטי ההנחיות בשלושה שבועות הסגר שמתחיל מחר (ו', שעה 14:00) ויימשך – אם לא יחולו התפתחויות אחרות – עד לאחר שמחת תורה, כלומר ב-11 באוקטובר.

האישור לתקנות שהופצו לתקשורת הבוקר בהודעה משותפת למשרדי ראש הממשלה, הבריאות והאוצר, הושג ברוב קולות. ועדת החוקה של הכנסת צפויה להתכנס בהמשך היום כדי להעניק להן את האישור הפורמלי הנדרש. השרים מירב כהן ואסף זמיר (כחול-לבן) הצביעו נגד. השר אופיר אקוניס (הליכוד) נמנע. התקנות באות בנוסף להחלטה קודמת בדבר סגירת מערכת החינוך מהיום. להודעה צורף סיכום הסדרים בהגבלת פעילות שהוכן בידי הלשכה המשפטית של משרד הבריאות.

ההגבלות על יציאה ממקום המגורים

אלו הן ההגבלות על יציאה ממקום המגורים: מותרת יציאה ממקום המגורים עד למרחק של 500 מטר בלבד. מעבר לטווח הזה מותרת יציאה לחזרה לבית: הגעה של עובד או חייל למקום עבודתו; לשם הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים; סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה לצורך טיפול רפואי, לטיפול פסיכולוגי, לטיפול ברפואה משלימה (עם מטופל אחד בלבד) ויציאה למסגרות רווחה ולטיפול סוציאלי חיוני.

מותרת יציאה להפגנה, להליך משפטי ולתרומת דם. עם זאת במשרד המשפטים יחד עם משרד הבריאות והמשטרה עוסקים בגיבוש מתווה להגבלת מספר המשתתפים בהפגנות שייערכו בתקופת הסגר, לפי דיווח ב"הארץ".

תותר יציאה לפעילות ספורטיבית של יחיד או אנשים הגרים יחד ללא הגבלת מרחק, ובתנאי שהיציאה למטרה זאת היא ממקום המגורים הקבוע ולא באמצעות רכב. מותרת יציאה להשתתפות בהלוויה או בברית ושל אישה לטבילה במקווה.

מותרת יציאה של חזן או תוקע בשופר שקיבל אישור לכך מהמשרד לשירותי דת לשם השתתפות בתפילות הימים הנוראים. היציאה לתפילה כפופה להגבלת המרחק של 500 המטרים.

מותרת יציאה לשם טיפול חיוני בבעלי חיים, לשם העברה קטין בין הורים שלא חיים יחד, או להעברת קטין להשגחת אדם אחר, שלו הורה יחיד שיוצא לצורך חיוני. כמו כן, להגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת - חינוך מיוחד, או עבור ילדי עובדים חיוניים וגם יציאת דיירים במסגרות רווחה, בעלי מוגבלות, לביקורים אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה ולביקורים של בני המשפחה במסגרות. תותר יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים. כמו כן מותרת יציאה לנתב"ג בן גוריון לטיסה לחו"ל שמונה שעות בטרם ההמראה

מ-23 בספטמבר ועד 1 באוקטובר, שבוע סוכות, מותרת יציאה ממקום המגורים לצורך רכישת ארבעת המינים, מוצרים לבניית סוכה ולקיום מנהג כפרות. באותה התקופה מותרת פתיחת מקום למכירת הנ"ל.

גובה הקנסות למפירי התקנות

עוד כוללות התקנות הנחיות בנוגע לפעילות האכיפה המשטרתית ברחבי הארץ לקראת ערב חג ונקבעו גם גובה הקנסות: 500 שקל למי שיוצא ממקום מגוריו לפעילות שאיננה מותרת בתקנות, שוהה במקום ציבורי שלא לפי התקנות או בעסק שפתיחתו נאסרה או בחוף הים, למעט למטרות ספורט.

1,000 שקל קנס - למי שמפעיל מקום ציבורי או עסק והכניס אדם שאיננו עוטה מסיכה, או לא תלה שלט המחייב עטיית מסיכה או שלט על שמירת מרחק או שלט בכניסה למעלית המפרט את מספר האנשים שמותר להסיע בה.

2,000 שקל קנס - מפעילי מקום ציבורי או עסק שלא הגישו לרשות המקומית הצהרה לפיה הם עומדים בתקנות התו הסגול, לא הציבו מחיצה בדלפק התשלום ולא סימנו מקום על הרצפה לשמירת מרחק בתור.

2,500 שקל קנס – למי שלא יצרו מנגנון לוויסות כניסת קהל, למעט עובדי המקום ולמי שלא הציבו שילוט על מספר השוהים המותר במקום לפי התקנות.

5,000 שקל קנס -  למי שהפעילו עסק או מקום בעצמם או באמצעות אדם אחר בניגוד לתקנות ו/או בניגוד להוראת רופא מחוזי שהורה על סגירתו.

הגבלות שהייה והתקהלות

בנוסף אושרו הגבלות השהייה הבאות: חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר שלא למטרה מותרת כמו לצורך ביצוע עבודה כלשהי או סיוע לאדם בעל קושי.

כללי ההתנהגות במרחב הציבורי הם: חל איסור על התקהלות של עד עשרה אנשים בתוך מבנה ו-20 בשטח פתוח. חלה חובה על שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ככל הניתן. מספר הנוסעים ברכב פרטי הוא עד שלושה - למעט אלה הגרים יחד ונוסע נוסף בכל ספסל אחורי נוסף. יוצבו מחסומי משטרה בדרכים ראשיות שונות לאכיפת התקנות.

הגבלות על פעילות מסחר, בילוי ופנאי

בנוסף הוטלו הגבלות על פעילות מסחר, בילוי ופנאי: חל איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור למסחר, מסעדות, בריכת שחייה, מכון כושר, מספרה, מכון יופי, מקומות בילוי ופנאי ובתי מלון וכן קבלת קהל במקומות עבודה. אין הגבלה לעובד להיכנס לעסק שלא לצורך פתיחה לציבור (למשל, לביצוע עבודות תחזוקה, או סידור סחורה וכו').

אלה החריגים שנקבעו: חנויות חיוניות - למזון, אופטיקה, בית מרקחת ומוצרי היגיינה, מוצרים לתחזוקת הבית, מכבסה, מוצרי תקשורת ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים. מותר להפעיל חנויות מזון וחנויות חיוניות בלבד בתוך קניון או בשוק.

קבלת קהל - במקומות עבודה חיוניים, לגבי שירות חיוני שלא ניתן לקבל מרחוק (שירותי דואר, בנק וכו').

מלונות ויחידות אירוח – כאשר המקום משמש חלופת מגורים ארוכה או קצרת טווח עבור מי ששוכר את המקום (עובדים זרים וכו') אולם  ללא שימוש בשטחים הציבוריים ובריכות או חדר כושר במלון. חריג זה כולל מלונות למבודדים, או מלוניות למטופלי קורונה ואחרים ולבני המשפחות (למשל לשם החלמה מניתוח) כאשר הם לצד מוסד רפואי.

כמו כן הוחרגו מקומות המשמשים לאימון של ספורטאי תחרותי מקצועי שאושרו על ידי מנכ"ל משרד התרבות והספורט.

הנחיות לתפילות בראש השנה וביום כיפור

ניתן להגיע למקום תפילה בציבור בטווח של 500 מטר בלבד ממקום המגורים. בשטח פתוח - רק בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים, עם מרחק שבין הקבוצות ועם סימון פיזי או מושב ריק בין האנשים, בתנאי שלא גרים יחד וללא הגשת מזון.

בתוך מבנה - הושבה במתחמים בקבוצות קבועות של עד 25-10 אנשים, תלוי באזור, אם הוגדר כתום או אדום, עם מחיצות ניילון בין המתחמים, שמירת מרחק בין המתחמים, הצבת שלט עם מספר המתפללים המותר באותו מקום תפילה, גודל המקום וכללי הפעלה על שמירת שני כסאות מרוחקים בין אדם לאדם ובתנאי שאין הגשת מזון.

התפוסה המותרת לתפילה במבנה בימים הנוראים:  ביישוב אדום – עבור 2 הכניסות הראשונות עד 30 אנשים, עבור כל כניסה נוספת עוד 20 אנשים. ביישוב כתום – 50 אנשים עבור כל כניסה למבנה. בכל מקרה, מספר האנשים לא יעלה על יחס של אדם אחד לכל ארבעה מ"ר משטח המקום המיועד לתפילה.

ההגבלות שיחולו על תחבורה ציבורית

באוטובוס עירוני בקו שירות - עד 32 נוסעים. באוטובוס בינעירוני בקו שירות - עד 30 נוסעים. באוטובוס מפרקי ("אקורדיון") בקו שירות עד 50 נוסעים. במיניבוס – 50% ממספר הנוסעים הקבוע ברשיון הרכב. ברכבת ארצית - עד 50% ממספר המושבים. בכרמלית - עד  50% ממספר המושבים. בהסעה מיוחדת באוטובוס – עד 30 נוסעים. בכל כלי תחבורה יבשתי אחר - עד 50% ממספר הנוסעים הקבוע ברשיון הרכב. במונית - הנהג ונוסע אחד נוסף או הנהג ושני נוסעים, אם אחד הנוסעים הוא אדם הצריך ליווי, למעט אנשים הגרים באותו מקום.

הנחיות מיוחדות לנוסעים: נוסע לא יאכל במהלך השהייה בכלי תחבורה יבשתי, למעט אם דרושה אכילה לשם שמירה על בריאותו. נוסע בתחבורה הציבורית ישלם בעד הנסיעה באמצעות תיקוף כרטיס הנסיעה באופן עצמאי ולא ירכוש כרטיס נסיעה מהנהג. על אף האמור, אזרחים ותיקים, מלווי עיוורים ונוסעים בקווי השירות הממוגנים באזור יהודה ושומרון יוכלו לרכוש כרטיסים מהנהג.

מפעיל כלי תחבורה יבשתי יעסיק סדרנים שיסייעו בשמירה על הוראות התקנות. הסדרנים ילבשו בגדים המזוהים עם החברה המפעילה ובלבד שאינם מתחזים להיות מדי משטרה. הם יישאו תג שם הכולל ציון תפקידם כסדרנים באופן הבולט לעין.

באוטובוסים, הנוסע לא ישב בשני המושבים בשורה הראשונה שמאחורי הנהג ובשני המושבים שלצידם, אלא אם יש מחיצה שגובהה 180 ס"מ לפחות בין מושב הנהג לבין המושבים שמאחוריו; והיה אם המושב בשורה הראשונה הוקצה לאדם עם מוגבלות, יוקצה לו מושב חלופי במקום קרוב ככל הניתן, המאפשר גישה נגישה אליו.

באוטובוס בינעירוני בקו שירות, לא תותר נסיעה בעמידה. באוטובוס עירוני בקו שירות, לא תותר עמידה בשורה הראשונה שמאחורי הנהג.

במונית, נוסע לא יישב במושב שליד הנהג, אלא אם כן יש מחיצת ניילון בין מושב הנהג לבין המושב שלידו. בכל כלי התחבורה שניתן לפתוח חלון – הנסיעה תתקיים בחלונות פתוחים.

ברכבת, נדרש שימוש בשובר עלייה לרכבת שהוזמן מראש יחד עם כרטיס הנסיעה. השובר יכלול מספר מזהה של הנוסע ותחנת המוצא, תחנת היעד, מועד ושעת הנסיעה. רכבת ישראל תשמור את המידע שהתקבל לפי תקנה זו באופן מאובטח. לא יעשה בו כל שימוש והוא לא יועבר לגורם אחר למעט להנפקת שובר העלייה לרכבת וכן לשם העברתו למשרד הבריאות לצורך חקירה אפידמיולוגית. כל המידע יימחק בחלוף 20 יום, מיום קבלתו.

הגבלות נוספות בערים האדומות

הערים האדומות שעליהן יחולו הגבלות נוספות בעת הסגר, בדגש על נושא התקהלות לשם תפילה: אום אל פחם, אופקים, אור עקיבא, אלעד, אריאל, אשדוד, אשקלון, בקה אל גארבייה, באר שבע, בית שאן, בית שמש, ביתר עילית, בני ברק, חדרה, חולון, טייבה, טירה, טמרה, יבנה, קריית מלאכי, קריית שמונה, ראשון לציון, רחובות, שדרות ושפרעם.

יישובים אדומים נוספים ברשימה זאת: אבו סנאן, אזור, אכסאל, בית דגן, בסמ"ה, בענה, ג'דיידה-מכר, ג'וליס, גבעת זאב, גדרה, דבוריה, דיר אל אסד, במועצת גלבוע - טייבה (בעמק), נאעורה וצנדלה, זכרון יעקב, ברקת שבמועצת חבל מודיעין, חצור הגלילית, טורעאן, ירוחם, קריית עקרון, ריינה, רכסים, שיבלי ואום אל גנם, כפר חב"ד שבמועצת שדות דן, מעגלים שבמועצת שדות נגב, איבים שבמועצת שער הנגב ותל שבע.

השכונות האדומות בירושלים: א-טור ועיסאוויה, ארמון הנציב, ארנונה, באב אל זהרה, בית חנינא, בית צפאפא, בקעה, גבעת הוורדים, גבעת מרדכי, גבעת שאול, גוננים, המושבה הגרמנית, העיר העתיקה, הר נוף, ואדי ג'וז, צור באהר ואום טובא, טלביה, כפר עקב, מאה שערים, מרכז העיר, נווה יעקב, ענתא ומחנה הפליטים שועפט, פסגת זאב, קטמון הישנה, רוממה, רחביה, רסקו, שייח ג'ראח, תלפיות.

נושאים קשורים:  סגר,  תקנות,  מגבלות,  אכיפה,  משרד הבריאות,  קנסות,  קורונה
תגובות